گذشت زوجین سبب دوام زندگی مشترک می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 128 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه کریمه خدای متعال می فرماید: «و ﺍﮔﺮ ﺯﻧﻰ ﺍﺯ ﻧﺎﺳﺎﺯﮔﺎﺭﻯ ﺷﻮﻫﺮﺵ ﻳﺎ ﺭﻭﻯ ﮔﺮﺩﺍﻧﻰ ﺍو ﺑﺘﺮﺳﺪ، ﺑﺮ ﺁﻥ ﺩﻭ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ پسندیده با یکدیگر آشتی کنند ﻭ ﺻﻠﺢ ﻭ ﺁﺷﺘﻰ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺨﻞ ﻧﺰﺩ ﻧﻔﻮﺱ ﺣﺎﺿﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﻴﻜﻰ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ، ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ، ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳت».
وی افزود: در این آیه به مصالحه بین خانم و آقا با بخشیدن برخی از حقوق از سوی خانمها در صورت ترس از نشوز همسرانشان اشاره شده است.
امام جمعه ارومیه توضیح داد: برخی از افراد در زندگی خود خیلی سختگیر هستند، به طور مثال خانمی به همسرش در رابطه با رسیدگی به والدین خود بسیار سخت گرفته و اجازه سر زدن به آنان را نمی دهد که چنین اعمالی سبب به هم خوردن زندگی است.
وی اضافه کرد: به طور مثال فردی دو همسر دارد؛ یکی از همسران مسأله را به شرط رعایت عدالت در رسیدگی به زندگی هر دو طرف می پذیرد و دیگری داد و بیداد به راه انداخته و منجر به فروپاشی زندگی خود می شود.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: خدای متعال انسان را نفع طلب آفریده و بشخصه صفت درستی است مانند صفت خشم و غیرت که برای دفاع از وطن و ناموس ضروری است، اما باید این صفات کنترل شود به ویژه در زندگی مشترک تا تداوم داشته باشد.
وی با بیان اینکه خدای متعال به همه احوال آگاه است، عنوان کرد: مرد یا زن هر یک برای تداوم زندگی مشترک خود گذشت کنند، خدای متعال از عملکرد آنان مطلع است و در روز قیامت جزای آنان را می پردازد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به آیه 129 این سوره، گفت: در این آیه کریمه خدای متعال می فرماید: «و ﺷﻤﺎ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺣﺮﻳﺺ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﻣﻴﺎﻥ ﺯﻥ ﻫﺎ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭﺭﺯﻳﺪ، ﭘﺲ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻳﻚ ﻃﺮﻑ کنید ﺗﺎ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺯﻧﻰ ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺑﻠﺎﺗﻜﻠﻴﻒ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻭ ﺳﺎﺯﺵ کنید ﻭ ﺗﻘﻮﺍ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻛﻨﻴﺪ(مورد آمرزش قرار می گیرید)، ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳت».
استاد حوزه و دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: مردی که دو همسر یا بیشتر دارد باید عدالت را در بین آنان رعایت کند و عدالت عبارت است از تامین شرعی نیاز عاطفی، لباس، مسکن و طعام یکسان برای همه همسران.
وی ادامه داد: نوع دیگر عدالت علاقه یکسان داشتن به همه همسران است که از دست کسی ساخته نیست و خدای متعال چنین عدالتی را مطالبه نمی کند، ولی عدالت به نوع اول را همه باید رعایت کرده و در تامین نیازهای همسران خود یکسان عمل کنند./936/202/ب2