۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۴۷۴۵۴۲
آیت الله مهدوی در جلسه تفسیر قرآن تشریح کرد؛

تفاوت وضعیت دنیوی و اخروی انسان کافر و متقی

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تفسیر آیات سی ام و سی و یکم سوره نحل، گفت: تفاوت برخورد خداوند با انسان کافر و انسان متقی در دنیا و آخرت به سبب نوع تفکر و نوع عملکرد کافران و متقین است.
آیت الله مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: مذمت شدن دنیا به سبب سوء استفاده انسانها از دنیا است.

وی در ادامه تفسیر سوره نحل، آیه سی ام که می فرماید «وَقِیلَ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّکُمْ  قَالُوا خَیْرًا لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا فِی هَذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةٌ وَلَدَارُ الآخِرَةِ خَیْرٌ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِینَ» را قرائت کرد و افزود: تفاوت زندگی دنیوی و اخروی انسان متقی و انسان کافر با توجه به این آیه و آیات قبل مشخص می شود.

آیت الله مهدوی ادامه داد: زمانیکه از انسان کافر سؤال می شود که خداوند چه چیزی نازل کرده است، پاسخ می دهد قصه های پیشینیان را نازل کرده است ولی زمانیکه از انسان متقی همین سؤال پرسیده می شود در پاسخ می گوید خداوند چیزی به جز خیر نازل نمی کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تفسیر واژه خیر، اظهار کرد: خیر به معنای هر نوع نیکی و خوبی است، یعنی خداوند همه چیزش به سود انسان است.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: خداوند به سبب تفاوت در دیدگاه و نوع عملکرد انسان کافر و انسان متقی، در دنیا و آخرت آنها تفاوت قائل می شود، بر اساس آیه بیست و چهارم سوره نحل، چیزهایی که کافران به آن پناهنده شده اند، عامل نابودی خودشان می شود و در آخرت نیز به جهنم می روند و عذاب می شوند ولی بر اساس آیه سی ام سوره نحل، زندگی دنیوی متقین با خیر همراه است و سر منزل اخروی آنها به بهشت منتهی می شود.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در تفسیر عبارت «وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِینَ»، ابراز کرد: بر اساس سیاق آیه این عبارت مربوط به آخرت است ولی بر اساس روایتی از امام معصوم(ع)،  این عبارت مربوط به دنیا است.

رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) ادامه داد: اگر این بخش از آیه مربوط به دنیا باشد این سؤال تداعی می شود که چرا آیات و روایات گاهی به مذمت دنیا پرداخته اند و گاهی آن را مدح کرده اند، در رابطه با این سؤال، بزرگان دین همچون علامه مجلسی و امام خمینی(ره) سخنانی را با اندکی تفاوت نظر بیان کرده اند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه توضیح داد: به نظر بنده به سبب اینکه خداوند مخلوق شرّ ندارد و دنیا نیز اسباب رسیدن به خیرات است، اصل دنیا بد و منحوس نیست بلکه چیزی که سبب می شود دنیا مذمت شود، رفتار سوء افراد در استفاده از دنیا است.

وی با بیان اینکه توجه بیش از حد به دنیا سبب مغفول ماندن آخرت می شود، تبیین کرد: غفلت از آخرت به سبب آفرینش منحوس دنیا نیست بلکه به سبب سوء برداشت و سوء رفتار انسان با دنیا صورت می پذیرد به همین سبب امیرالمؤمنین(ع) در پاسخ به فردی که در حال مذمت کردن دنیا بوده است می فرمایند، مذمت شدن دنیا به خاطر سوء رفتار انسانها است.

آیت الله مهدوی در تفسیر آیه سی یکم سوره نحل که می فرماید «جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ لَهُمْ فِیهَا مَا یَشَاءُونَ کَذَلِکَ یَجْزِی اللَّهُ الْمُتَّقِینَ»، اذعان کرد: متقین به بهشتی وارد می شوند که همه خواسته هایشان برآورده خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با پرسش یک سؤال، ادامه داد: به استناد آیات قرآن و روایات معصومین بین بهشتیان مختلف تفاوت درجه وجود دارد، اگر فردی با درجه پائین در بهشت درخواست همنشینی با اهل بیت(ع) را داشته باشد ولی رتبه اش به اندازه همنشین شدن با اهل بیت(ع) نباشد، تکلیف این آیه که می فرماید همه خواسته های بهشتیان اجابت می شود، چیست؟

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: اگر درخواست فرد متقی با درجه پائین مبنی بر همنشینی با اهل بیت(ع) اجابت شود و آن فرد بعد از اینکه با اهل بیت(ع) همنشین شد، از خداوند درخواست کند که او را در رتبه اهل بیت(ع) قرار دهد، تکلیف «لَهُمْ فِیهَا مَا یَشَاءُونَ» چه می شود؟

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با بیان اینکه مفهوم بسیاری از آیات قرآن نامشخص است، گفت: ورود به صحرای محشر یا ملاقات کردن با امام عصر(عج) و درخواست توضیح راجع به آیات متشابه، مفهوم آیات متشابه را روشن می کند.

رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) در پایان افزود: به نظر بنده در بهشت برای افرادی که در رتبه پائین قرار دارند، انصراف فکری وجود دارد، یعنی انسانی که در رتبه پائینی قرار می گیرد اصلاً به ذهنش خطور نمی کند که در کنار اهل بیت(ع) باشد یا اینکه رتبه اش در حدّ رتبه ایشان باشد./201/867/ب1

ارسال نظرات