۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۴۷۶۴۳۲
دبیر علمی همایش «اسلام و جاهلیت مدرن؛ چالش ها و بایسته ها»:

جاهلیت امروز لباس علم و دانش بر تن کرده است

حجت الاسلام اخلاقی گفت: امروز جاهلیت لباس علم و دانش به تن کرده و به عبارت دیگر با پنیه سر می بُرد البته امروز هر دو نوع جاهلیت در دنیا وجود دارد و جاهلیت اولی و تفکر سلفی داعش و گروه های تکفیری در سوریه و عراق همان جاهلیت به شیوه قدیم است که در کنار جاهلیت مدرن وجود دارد.
حجت الاسلام اخلاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی ظهر امروز در همایش علمی «اسلام و جاهلیت مدرن؛ چالش ها و بایسته ها» که در محل تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: درد جامعه بشری از ابتدای تاریخ تا امروز، جهل و جهالت بوده و هدف همه انبیاء الهی به ویژه پیامبر خاتم(ص)، دفع و رفع این جاهلیت بوده است.

دبیر علمی همایش «اسلام و جاهلیت مدرن؛ چالش ها و بایسته ها» با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند «الجهل اصل کل شر»، افزود: عنوان «جاهلیت مدرن» به معنای تغییر ویژگی های جاهلیت اولی در گذشت زمان نیست. ویژگی های چهارگانه «جنگ و خونریزی»، «ترویج شهوات و نگاه ابزاری به زن»، «گرایشات خرافه پرستانه» و «تعصبات قومی و قبیله ای» که در جاهلیت اولی وجود داشت، دقیقا در جاهلیت مدرن هم وجود دارد.

وی در تبیین وجه تسمیه جاهلیت معاصر به «جاهلیت مدرن»، خاطرنشان کرد: علت به کار رفتن واژه «مدرن» این است که امروز جاهلیت لباس علم و دانش به تن کرده و به عبارت دیگر با پنیه سر می بُرد. البته امروز هر دو نوع جاهلیت در دنیا وجود دارد. جاهلیت اولی و تفکر سلفی داعش و گروه های تکفیری در سوریه و عراق همان جاهلیت به شیوه قدیم است که در کنار جاهلیت مدرن وجود دارد.

حجت الاسلام اخلاقی گفت: هدف همایش «اسلام و جاهلیت؛ چالش ها و بایسته ها»، ایجاد حساسیت روی موضوع جاهلیت مدرن بود که رهبر انقلاب در دو سخنرانی در سال 94 درباره آن سخن گفته اند و خوب است دانش پژوهان به آن مراجعه کنند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اطلاعاتی پیرامون همایش مذکور پرداخت و اظهار کرد: حوزه علمیه خراسان، پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان، دانشکده تاریخ دانشگاه آزاد، دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی، نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در گرگان و دانشکده مجازی جامعه المصطفی در این همایش همکاری کردند.

وی ادامه داد: 183 نفر برای شرکت در این همایش ثبت نام کردند که 62 درصد آن ها را برادران و 38 درصدشان را خواهران تشکیل می داد. مقالات ارسال شده به دبیرخانه این همایش به سه زبان فارسی، عربی و اردو تنظیم شده بود که در دو مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند و مقالاتی که 70 درصد امتیازات را کسب کرده بودند، به مرحله دوم راه یافتند.

حجت الاسلام اخلاقی در پایان خاطرنشان کرد: این همایش در سطح ملی و دارای جایگاه علمی پایگاه اسنادی جهان اسلام بود و در پایان از نویسندگان مقالاتی که 50 درصد امتیازات را کسب کردند، تقدیر به عمل می آید./202/820/ب1

ارسال نظرات