۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۴۷۸۰۹۳
آیت‌الله حائری شیرازی:

علم، نور الهی و سبب هدایت انسان می شود

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان اینکه علم نور است، گفت: علم، نور الهی و مایه هدایت انسان است که خداوند به انسان عطا می‌کند.
آیت الله حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محی الدین حائری شیرازی، امروز در جلسه درس اخلاق که در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد، گفت: علم نور است.

وی افزود: علم انسان را از ظلمت به نور هدایت می‌کند برای دستیابی به علم تلاش لازم است اما کافی نیست بلکه قلب انسان باید آمادگی پذیرش علم را داشته باشد زیرا نور علم امانت الهی است پس زمانی کسب علم محقق می‌شود که انسان در امانت قبلی‌اش خیانت نکرده باشد.

آیت‌الله حائریشیرازی درباره اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اگر کسی به آنچه که علم دارد عمل کند آن چه که نمی‌داند به او عطا می‌شود، ابراز کرد: رفتار صحیح در امانت‌داری زمینه تحویل امانت دیگر را فراهم می‌آورد زیرا امانت داری ظرفیت انسان را در دریافت امانت دیگر افزایش می‌دهد به همین سبب اگر ظرفیت وجودی انسان در دریافت علم افزایش یابد خداوند به او علم بیشتر را عطا می‌کند.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه مشیت الهی بر اساس حکمت است، گفت: علم و نور هدایت است و این هدایت بر اساس عملی که انسان انجام می‌دهد صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه انسان فقر بی نهایت دارد، تصریح کرد: انسان هر مقدار که به فقر خود آگاه شود ظرفیتش افزایش می‌یابد به همین سبب خداوند متعال او را بیش از دیگران هدایت می‌کند.

آیت‌الله حائری شیرازی با تاکید بر اینکه نعمتهای الهی از سوی خداوند و بلاها از جانب خود انسان است، گفت: اعمال نیک از سوی خداوند و اعمال ناپسند از جانب انسان صورت می‌پذیرد، خداوند می‌فرماید: هدایت از جانب من است؛ کسی که قدر هدایت را بداند می‌توان آن را حفظ کند در غیر این صورت آن را از دست خواهد داد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: همسر نوح به سبب اینکه اسرار حضرت نوح(ع) را فاش کرد گمراه شد و این گمراهی از سوی خودش بود./202/813/ب1

ارسال نظرات