۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۴۷۸۱۸۵
آیت الله مهدوی:

انسان عاقل به دنیا دلبسته نمی شود

نماینده مجلس خبرگان رهبری با توجه به آیات قرآن و روایات متعددی از معصومین(ع)، گفت: متاع دنیا متاع غرور است و انسان را فریب می دهد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر نهج البلاغه شب گذشته که در حسینیه جواد الائمه(ع) واقع در چهار راه شکر شکن برگزار شد، گفت: انسان بینا از دنیا توشه برمی دارد و انسان کور برای دنیا توشه برمی دارد.

وی در تفسیر حکمت 159 نهج البلاغه که امیرالمؤمنین(ع) در آن می فرمایند، فرمان نزدیک است و مصاحبتها کوتاه و قلیل است، افزود: منظور از فرمان، زمان مرگ و کوچ کردن از دنیا به آخرت است و منظور از مصاحبتها یعنی همنیشنیها و کنار یکدیگر بودنها در دنیا است، این حکمت برخلاف تفکر عموم جامعه استکه فکر می کنند زندگی دنیا بسیار طولانی است و زمان مرگ دیر فرا می رسد.

آیت الله مهدوی با تشریح نکاتی پیرامون حکمت 159 ادامه داد: دل نبستن به دنیا، دور نپنداشتن مرگ، توشه برداشتن برای آخرت، غنیمت شمردن لحظه ها، منظم بودن در زندگی، توجه به فنای دنیا و بقای آخرت، استفاده از دنیا به اندازه نیاز، رعایت حلال در کسب و کار، عدم اسراف و تبذیر در مصرف، قناعت داشتن در زندگی، لهو و لعب بودن دنیا و مطمئن نبودن به زندگی دنیا، از جمله نکاتی استکه پیرامون این حکمت وجود دارند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: در روایتی از امام معصوم(ع) آمده است که انسان بینا و انسان کور توشه برمی دارند با این تفاوت که انسان بینا از دنیا توشه برمی دارد و انسان کور برای دنیا توشه برمی دارد.

امام جمعه موقت اصفهان در تشریح مسأله استفاده از دنیا به اندازه نیاز، اظهار کرد: سلمان فارسی در لحظات پایانی عمرش بسیار نگران بوده است و روای می گوید وقتی از او پرسیدم چرا این قدر نگرانی، پاسخ داد، پیامبر(ص) از ما عهد گرفتند که به اندازه یک راکب از دنیا استفاده کنیم و من هراس دارم از اینکه بیشتر از این داشته باشم، راوی می گوید این نگرانی در حالی بود که سلمان فقط یک کاسه، یک آفتابه و یک پوست حیوان در خانه اش موجود بود.

مسؤول دفتر ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با اشاره به آیه هفتم سوره یونس که می فرماید «و رَضوا بِالحَیاةِ الدُّنیا وَ طمَئَنُّوا بِها»، ابراز کرد: اطمینان به دنیا در آیات قرآن و روایات معصومین(ع) مورد مذمت واقع شده است چرا که این اطمینان در مقابل نفس مطمئنه ای قرار می گیرد که در آیه معروف«یا اَیَتُهَا النَّفسُ المُطمَئِنَّه» به آن اشاره شده است.

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) با بیان یک داستان کوتاه از مصاحبت فردی با پیامبر(ص)، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در پاسخ به فردی که از ایشان می پرسد، یک انسان باید در دنیا چگونه باشد، می فرمایند، همانند قافله ای که در حرکت است، سپس آن شخص دوباره می پرسد، این قافله چقدر توقف دارد، پیامبر(ص) می فرمایند، به اندازه ای که یک نفر از قافله جا مانده باشد و دیگران منتظر او باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیات قرآن، گفت: وقتی قیامت اتفاق می افتد و مردم آنرا مشاهده می کنند، از مردم سؤال می شود، چقدر در دنیا بودید، مردم در پاسخ می گویند، به اندازه یک بخش از روز در دنیا بودیم.

وی با استناد به آیه معروف «وَ اَعرَضَ عَن مَن تَولّی...»، تبیین کرد: خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرماید، از کسانی که از یاد من اعراض می کنند و اراده شان به کسب دنیا تعلق گرفته است، روی برگردان چرا که این افراد بیش از این نمی فهمند، از آیه متوجه می شویم، دنیا به عنوان یک هدف مطرح نیست.

آیت الله مهدوی با توجه به معنای تحت الفظی واژه دنیا و واژه آخرت، ابراز کرد: دنیا به معنای پست تر از هر چیزی است و آخرت به معنای متأخر از دنیا است که نظام پاداش و جزا در آن حکمفرما است.

نماینده مجلس خبرگان افزود: قرآن در آیه ای می فرماید«ما برای مردم محبت به میل های نفسانی را زینت دادیم» و میل های نفسانی به زن، اولاد، مرکبهای گران قیمت و طلا و نقره، تعلق می گیرد، به همین سبب باید مواظب باشیم همانند یارانی که به سبب حبّ دنیا، امام حسین(ع) را در کربلا تنها گذاشتند، آلوده به دنیا نشویم.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: قرآن می فرماید «حیات دنیا متاع غرور است» و این عبارت یعنی حیات دنیا کالایی استکه انسان را فریب می دهد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با بیان روایتی از مصاحبت امام باقر(ع) و جابر ابن عبد الله انصاری، خاطرنشان کرد: روزی جابر عبد الله انصاری در برابر امام باقر(ع) آه عمیقی می کشد، امام باقر(ع) خطاب به جابر می فرمایند، آیا برای دنیا آه کشیدی، جابر عرضه می دارد بله یا بن رسول الله، امام باقر(ع) در پاسخ به جابر می فرمایند، بهترین چیزهای دنیا 7 چیز است.

وی با توجه به سخنان امام باقر(ع) به جابر ابن عبد الله انصاری ادامه داد: بهترین خوراک عسل است که از آب دهان زنبور عسل ایجاد شده است، بهترین نوشیدنی آب است که بسیار فراوان بوده و به سبب بی ارزش بودنش خداوند آنرا مباح دانسته است، بهترین ارتباط ازدواج استکه در آن زشت ترین اتفاقات به وقوع می پیوندد، بهترین مرکب اسب استکه گاهی موجبات مرگ صاحبش را فراهم می آورد، بهترین لباس از جنس ابرایشم استکه از آب دهان کرم ابریشم ایجاد شده است، بهترین عطر مُشک استکه از خون ناف آهو گرفته شده است، بهترین شنیدنی موسیقی استکه خداوند آنرا حرام دانسته است، وقتی بهترین چیزهای دنیا چنین صفاتی دارند، انسان عاقل هرگز برایش آه نمی کشد.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: جابر می گوید بعد از اینکه امام این سخنان را به من گفتند تا زمان مرگ، دنیا به ذلم خطور نکرد./201/867/ب1

ارسال نظرات