۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۴۷۹۰۷۴
معاون حقوقی قوه قضاییه:

قوه قضائیه به هیچ وجه خدشه دار کردن استقلال کانون وکلا را دنبال نمی کند

معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان این که برخی تصور می کنند قوه قضائیه به دنبال نابود کردن استقلال کانون وکلا و وابسته کردن آن به خود است، گفت: قوه قضائیه به هیچ وجه نمی خواهد استقلال کانون وکلا را خدشه دار کند.
معاون حقوقی قوه قضاییه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ذبیح الله خدائیان، معاون حقوقی قوه قضاییه در نشست تعامل وکلا و قوای سه گانه کهه امشب در کانون وکلای دادگستری برگزار شد، بسیج را یکی از نهادهای پر خیر و برکت انقلاب به ابتکار امام راحل دانست.

وی افزود: بسیج نهادی چند بعدی است که تابع جناح، گروه و یا حزب خاصی نیست، بسیج یک نهاد مردمی بوده و از دل مردم خواسته است، یک نهاد نظامی نیست و به فراخور نیاز جامعه به کمک مردم می آید؛ روزی در جبهه جنگ سخت بود و امروز در جبهه جنگ نرم حضور دارد.

معاون حقوقی قوه قضاییه عنوان کرد: در هر مجموعه ای که بسیج حضور داشته باشد منشأ خیر و برکت برای مردم است؛ در مجموع بسیج اصولگرا، اصلاح طلب، اعتدالی و مستقل است و اگر غیر از این باشد نمی تواند به وظیفه خود عمل کند.

وی تأکید کرد: در بسیج مسلمان، کلیمی و مسیحی وجود دارد، در بسیج شیعه و سنی است، بسیج به همه تعلق دارد؛ به همین دلیل باید این مجموعه عظیم را به فال نیک گرفت و شما پیشرو در امر بسیج باشید تا بتوانید از این ظرفیت عظیم به خوبی در جهت خدمت به مردم استفاده کنید.

خدائیان تاریخچه وکالت را به عمر آدمی دانست و بیان داشت: در اسلام باب وکالت یک باب جدایی از قضاوت و شهادت است. شرایط خاصی نیز برای وکیل مشخص نشده و اگر عقد وکالت شرایط خاص خود را داشته باشد می تواند به آن عمل کرد. وکالت به معنای خاص به زمانی باز می گردد که عدلیه تشکیل شد.

وی در ادامه افزود: در سیاست کلی نظام در امور قضایی بند 13 وجود دارد که مقرر شد قوه قضاییه ضوابط اسلامی مناسبی برای کلیه امور قضایی تهیه و بر اجرای آن نظارت داشته باشد، در اجرای این بند ماده 211 برنامه پنجم توسعه وجود دارد که قوه قضاییه را موظف کرده تا برنامه جامع وکالت را تهیه و از طریق دولت به مجلس بفرستد.

معاون حقوقی قوه قضاییه یادآور شد: لایحه پس از تهیه سبب ایجاد جنجال شد و به نوعی برخی تلاش کردند نشان دهند میان کانون وکلا و قوه قضاییه اختلاف وجود دارد، در حالی که قوه قضائیه لایحه را به لحاظ تکلیف تهیه کرد و این وظیفه را مجلس بر دوش آن گذاشت، قوه قضاییه لایحه را تهیه و به دولت ارسال کرد ولی از طریق دولت به مجلس ارسال نشد.

وی اضافه کرد: نهایتاً قوه قضاییه بر اساس اختیارات خود لایحه را به مجلس ارسال کرد و دولت نیز اصلاحات کلی ایجاد کرد، ولی مجلس گفت چون اختلاف میان دو قوه است آن را برای هیأت حل اختلاف ارجاع داد و در آنجا لایحه دولت مورد پذیرش قرار گرفت.

خدائیان خاطرنشان کرد: جای تعجب بود که خود مجلس ترغیب کرد قوه قضاییه لایحه بنویسد ولی کلیات آن را رد کرد، چون ما به دنبال تهیه لایحه نبودیم ولی مجلس خواست تا این کار را بکنیم، در خود مجلس نیز می توانستیم به توافق برسیم تا کنار گذاشته نشود، با این وجود کاری که دولت، قوه قضاییه، مرکز پژوهش مجلس و کانون انجام داده بود به یکباره کنار گذاشته شد.

وی گفت: برخی تصور می کردند قوه قضائیه به دنبال نابود کردن استقلال کانون وکلا و وابسته کردن آن به خود است، بنده چنین اعتقادی ندارم و رییس قوه قضائیه نیز نسبت به آن تأکید نکرده است، استقلال آن به رسمیت شناخته شده و اختلاف ما در بحث نظارت بود، قوه قضاییه به هیچ وجه نمی خواست استقلال کانون وکلا را خدشه دار کند، ولی اگر می خواهیم عدالت خوب اجرا شود باید قاضی و وکیل مستقل باشند، این لازمه کار قضاوت و اجرای عدالت است.

معاون حقوقی قوه قضاییه بیان کرد: برخی وانمود کردند قوه قضاییه میانه خوبی با وکالت ندارد، در حالی که آن چه در عمل می بینید خلاف این ادعا است، اخیراً نیز قانون آیین نامه دادرسی کیفری به تصویب رسیده است.

وی تصریح کرد: استقلال واجب است ولی مهم تر از آن استقلال شخص وکیل و قاضی است، در انتخاب خود باید کسانی را انتخاب کنیم که آزاده و خداترس باشند. مطمئن باشیم فردی را انتخاب کردیم که از نظر سواد، خدا ترسی و نفوذناپذیری بهترین است؛ وکلا و قضات اگر خدا ترس نباشند نمی توانند عدالتی که از آن ها انتظار می رود را اجرا کنند.

خدائیان بیان داشت: البته در تصویب قانون باید دستگاه های نظارتی را پیش بینی کنیم تا بتوانند به وظیفه خود عمل کنیم، ای کاش دادسرا و دادگاه های انتظامی ما انتصابی باشد، جایی که قاضی و وکیل انتخابی باشد استقلال عمل را نخواهند داشت، هر جا که قاضی انتخابی است زمانی که می خواهد قضاوت کند پایش می لرزد./993/201/ب2

ارسال نظرات