۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۴۸۲۵۵۹
مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس:

دفاع مقدس سرشار از کارکردهای عاشورایی است

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس سرشار از کارکردهای عاشورایی است، گفت: این فرهنگ می‌تواند تمام نیازهای فرهنگی جامعه را برآورده کند.
خضرایی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، سردار جواد خضرایی، مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در همایش ملی موزه‌های دفاع مقدس و گردشگری که در سالن همایش خلیج فاری باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: امیدواریم این همایش بتواند به اهداف پیش‌بینی شده خود دست پیدا کند. نکته ای که بیشترین دغدغه ما در موزه دفاع مقدس بوده این است که ابتدائا بتواند محصولی که ارایه می دهد به نوعی دربرگیرنده نیازمندی های فرهنگی مردم برای شناخت بیشتر دفاع مقدس باشد.

وی در ادامه بیان کرد: اینکه چقدر ما به این هدف خود دست یافتیم ،طبعا نیازمند مرور، بررسی و حضور کارشناسان مختلف در این عرصه است تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهند اما به زعم ما در شرایطی که برای این موضوع کم کار شده و اصولا شناخت دفاع مقدس با ابزارهای کمی امکان پذیر نیست البته آنچه که در موزه دفاع مقدس تقدیم شده با بیش از 50 هزار مترمربع زیربنا و استفاده از بیش از 3500 پایگاه و داده اطلاعاتی به نظر می رسد فراتر از موزه دفاع مقدس باید به جنبه های علمی آن هم بپردازیم که پل ارتباطی بین دفاع مقدس و مردم را بهتر فراهم کنیم.

سردار خضرایی تصریح کرد: ما چند هدف را در این راستا آغاز کردیم که برگزاری اولین همایش ما در موزه دفاع مقدس در واقع به نوعی تبیین کننده حرکت ما به سمت آن هدف است به عنوان مثال یکی از اهداف ما توجه به نشر دفاع مقدس است و غیر از آثار مکتوب کتاب هایی که در این خصوص نوشته شده برای نخستین بار در حوزه نشر دفاع مقدس تا پایان سال جاری انتشار 70 جلد کتاب صوتی دفاع مقدس می باشد که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، این کتاب نیز بسیار مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس اظهار کرد: ما کار خود را از سه سال با عنوان برگزاری جلسات مختلف، تبلیغ اطلاعات و استانداردهای شفاهی در قالب 16 کارگروه و جلسات مختلف آغاز کردیم ،جامع ترین بانک اطلاعات دیجیتال دفاع مقدس را در باغ موزه دفاع مقدس آماده سازی شده است و امروز خوشبختانه 12 هزار ساعت فیلم و بیش از 28 هزار ساعت صوت و نزدیک به یک میلیون قطعه عکس توانسته امکانی را برای تحقیق در حوزه دفاع مقدس فراهم کند و امیدواریم این فعالیت بتواند در آینده نیاز پژوهشگران را برطرف کند.

وی در ادامه اذعان کرد: در ادامه همین اقدامات ،شورای ترویج فرهنگی ایثار و مقاومت با حضور فرهیختگان فرهنگی در موزه دفاع مقدس شکل گرفت ،برای اینکه بتوانیم کلیه برنامه های ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت را تعریف کنیم.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس با اشاره به واقعه عاشورا تصریح کرد: ما یک واقعه ای تحت عنوان عاشورا داریم که در نصف روز اتفاق افتاد. امروز 1389 سال از آن واقعه می گذرد ولی توانسته ارتباط و شناخت عمیق را در بین مردم مسلمان و حتی غیر مسلمانان به وجود بیاورد. دفاع مقدس سرشار از کارکردهای عاشورایی و نشات گرفته از قیام حضرت سیدالشهدا  است که می تواند همه نیازمندی ها فرهنگی جامعه را تامین کند منتهی اشکال این است که وقتی ما می گوییم دفاع مقدس بیشتر در ذهن هموطنان ما جنگ در قالب فعالیت های تاکتیکی و تکنیکی بروز می کند در حالی که ما دفاع مقدس را به عنوان یک فرآیند اخلاقی،‌تربیتی و اجتماعی می شناسیم، بنابراین اگر این رویکردها به خوبی مورد تحقیق قرار بگیرد تولیدات آن می تواند به عنوان جنبه های ارزشی و اخلاقی در جامعه ایجاد شرایطی را بکند که ما بعضا از بعضی از فرهنگ های غیردینی نجات پیدا بکنیم، در واقع جامعه ما به نوعی درگیری با موضوعات غیرفرهنگی مواجه است.

وی در ادامه تصریح کرد: قله واقعیت های دفاع مقدس در قالب های علوم رفتاری و جامعه شناسی می تواند به عنوان یک شیوه نامه و نظام نامه پس از پایان تحقیق در اختیار ادارات و سازمان ها قرار گیرد و یقین داریم مردم شریف ما با محبتی که نسبت به دفاع مقدس دارند می توانند از این فرهنگ استفاده کنند.

وی ادامه داد: همه جنگ های دنیا به نوعی پر از رفتارهای استثمارگرایانه و استکبارگرایانه بوده و به نوعی هتک حرمت مردم، تجاوز به سرزمین و رفتارهای خشونت آمیز ملاکی برای توسعه فیزیکی  و یا ایجاد استیلا بر سایر حکومت‌ها بوده اما امروز حتی کسانی که عامل بروز جنگ بودند، دارای موزه هایی هستند که سعی می کنند به نوعی درش احساس و عطوفت نسبت به سوابق ،رزمندگان و حماسه های خود داشته باشند و به نوعی می خواهند این عرق ملی خود را نشان دهند به عنوان مثال در کشور کویت که عراق تنها 50 دقیقه آنجا را مورد هجوم قرار داد اکنون موزه ای در این خصوص در کشور خود راه اندازی کردند تا از این طریق حماسه های خود را به جهانیان نشان دهند.

وی گفت: ما در دفاع مقدس بیش از 189 هزار شهید تقدیم جامعه کردیم که خدمات آنها مورد حفظ امنیت و تمامیت عرضی کشور ما شده است،در منطقه ای که شهدا به شهادت رسیدند و موجب بروز آن حوادث شدند در جامعه ما قریب است و آنگونه که باید در جامعه ما مورد شناخت واقع نشدند قطعا این همایش و مهارت حاصله از آن  می تواند رونق گردشگری را به وجود بیاورد در واقع رسالت موزه دفاع مقدس و راه اندازی آن در سایر استان ها که در برخی افتتاح شده و در برخی هم در آینده افتتاح خواهد شد موجب رشد گردشگری دفاع مقدس خواهد شد.

وی گفت: هدف این همایش تسهیل این ارتباط و ایجاد رابطه عمیق تر در موزه گردشگری و حوزه دفاع مقدس می باشد و امیدواریم سعی و تلاشی که دوستان در هیئت علمی کردند نتایج مطلوب حاصل شود اگرچه ما در ابتدای راه هستیم ولی قرار نیست که در مدت کوتاه بتوانیم به همه اهداف پیش بینی شده راه یابیم./1325//102/خ

ارسال نظرات