۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۴۸۲۹۰۰
آیت‌الله جاودان:

ولی‌حق انسان را از حملات شیطانی محافظت می‌کند

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه حدنصاب ایمان در پرهیز از گناه است، گفت: ولی‌حق محافظ انسان در برابر آماج حملات شیطانی است.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدعلی جاودان استاد اخلاق، چهارشنبه شب در جلسه هفتگی درس اخلاق که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد(ره) برگزار شد، گفت: ولی حق، هادی بشر به صراط مستقیم است.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: «ولی حق» با مهربانی، مولی علیه را کنترل می‌کند و این کنترل سراسر با مصلحت و سود نسبت به مولی‌علیه صورت می‌پذیرد اما «ولی شیطانی» که نتیجه انتخاب نادرست انسان است در اصل غارتگر اعمال نیکوی انسان به شمار می‌رود و این خسرانی بزرگ برای انسان است.

استاد اخلاق بیان داشت: انجام گناه در اصل تایید ولایت شیطان است، انسان زمانی که گناهی از او سر می‌زند در اصل ولایت شیطان را قبول کرده و از امر او پیروی کرده است به همین سبب کم‌کم به انجام گناه نیز عادت می‌کند.

وی اضافه کرد: گناه در مرحله نخست برای انسان گناه‌کار لذت بخش است اما در ادامه بدون آن که لذت از گناه ببرد به انجام گناه مداومت و اسرار می‌کند، تنها راه نجات انسان گناهکار پناه بردن به درگاه احدیت است.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه ولی‌خبیر محافظ انسان در برابر آماج حملات شیطانی است، ابراز کرد: انسان به هر میزان به سوی ولی‌حق حرکت کند خطورات شیطانی نیز کمتر او را تهدید خواهد کرد.

استاد اخلاق درتبیین اینکه ایمان انسان را از انجام گناه باز می‌دارد و انجام ندادن گناه حداقل‌ترین  مراتب ایمان است، گفت: هیچ انسانی مجبور به انجام گناه نیست بلکه گناه با اختیار انسان صورت می‌پذیرد گناهی که به اجبار رخ دهد دیگر گناه نامیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: انسان ضعف الایمان در برابر انجام ندادن گناه عاجز است، حد نصاب ایمان در پرهیز از گناه خلاصه می‌شود.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه خداوند به انسان قدرت اراده عطا کرده است، تصریح کرد: انسان به واسطه اراده می‌تواند از گناه دوری کند، استفاده صحیح از اراده، انسان را به سلطنت نامحدود اخروی سوق می‌دهد.

استاد اخلاق گفت: انسان با تمرین و مداومت توانایی پرهیز از گناه و اطاعت از فرامین الهی را می‌تواند کسب کند و این مهم با اراده انسان محقق می‌شود.

وی با تاکید براینکه انسان نباید آخرت خود را به لذائذ زودگذر دنیا و انجام گناه بفروشد، خاطر نشان کرد: فروختن عالم آخرت به عالم دنیا بالاترین زیان برای انسان است./813/202/ب1

 

ارسال نظرات