۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۴۸۴۱۳۰
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

ولایت امام علی سبب یأس کافران شد

امام جمعه ارومیه گفت: تنها ولایت حضرت علی(ع) می‌تواند دلیل کامل شدن دین شود چون کافران درصدد مرگ پیامبر(ص) بودند تا با مرگ ایشان مرگ اسلام هم رقم بخورد اما با انتخاب جانشین رؤیایشان به یأس تبدیل شد.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در جلسه تفسیر قر آن کریم که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد، به آیه سه سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرمایند: «بر شما حرام شده‌است مردار، خون و گوشت خوک و آنچه به غیر خدا کشته‌شود و حیوان حلال گوشت خفه‌شده و به چوب مرده و از بلندی افتاده و به ضرب شاخ مرده و آنچه برای بتان سر بریده شده و نیز قسمت کردن شما چیزی را به وسیله تیرهای قرعه این کارها همه نافرمانی خداست امروز کسانی که کافر شده‌اند از کارشکنی در دین شما ناامید گردیده‌اند پش از ایشان نترسید وازمن بترسید امروز دین شما را برای‌تان کامل و نعمت خود بر شما تمام کردم  و اسلام را برای شما آیینی برگزیدم  و هرکس دچار گرسنگی شود بی‌آنکه به گناه متمایل باشد اگر از آنچه منع شده‌است بخورد بی‌تردید خدا آمرزنده مهربان است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی در تفسیر این آیه اظهار داشت: در ابتدای آیه احکامی در مورد حرام بودن گوشت خوک، خون، مردار و چگونگی حرام شدن گوشت حیوان حلال گوشت مانند کشتن حیوان بدون گفتن بسم‌الله، حیوان خفه شده، با زدن چوب مرده، از بالای جایی افتاده، شکار شده برای تفریح و جلوی بتان و یا کشته شده بر اثر دعوا با حیوان دیگری مطرح شده‌ است.

وی افزود: در ادامه آیه خدا به ناامیدی کافران در امروز و کامل شدن دین اشاره می‌کند و در تفسیر این آیه بسیاری از علما به دنبال یافتن دلیل ناامیدی کافران و اینکه منظور از الیوم که در این آیه امده‌است چه روزی هست مسائل زیای را عنوان کرده‌اند.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: براساس عقاید شیعه این آیه به ولایت حضرت علی(ع) در روز غدیر اشاره می‌کند زمانی که در ۱۸ ذی‌الحجه در حجة‌الوداع پیامبر(ص) هنگام بازگشت از مکه دستور توقف داد و نماز ظهر را خواند و بعد از قرائت خطبه مفصل حضرت علی(ع) را به به عنوان امام، جانشین و وصی خود معرفی کرد و بعد مسلمانان دسته دسته با ایشان بیعت کردند و هنوز از غدیرخم خارج نشده‌بودند که جبرئیل نازل شد و آیه «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی »را آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: اگر مسأله ولایت را در مورد این آیه کنار بگذاریم باید ببینیم آیا منظور خداوند از کامل کردن دین آوردن احکام است، در حالی که این احکام قبل از سوره مائده در آیات قبلی مانند ۱۷۳ سوره بقره  آمده‌است و براساس روایات ربا آخرین احکامی هست که بر پیامبر نازل شده‌است پس این نشان می‌دهد احکام با این فرستادن این آیه کامل نشده‌است.

وی مسأله دوم قابل بحث را ناامید خواندن کافران از سوی خداوند در امروز دانست و گفت: آیا حرام شدن گوشت برخی حیوان‌ها سبب ناامیدی کافران می‌شود؟ که این امر از نظر عقلی و نقلی رد می‌شود چون عقل حرام شدن گوشت برای ناامیدی کافران را نمی‌پذیرد و نقلی هم احکام حرام بودن گوشت قبلا هم آمده‌بود و اگر قرار بر ناامیدی کافران بود باید آن روز مایوس می‌شدند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی با اشاره به آیه ۱۰۹ سوره بقره با مضمون اینکه کافران از اهل کتاب برای خود دوست می‌گیرند تا بعد از ایمان شما را به کفر برگردانند حسد می‌کردند برای شما و می‌خواستند شما را گمراه کنند و دین خدا را نابود کنند ولی به جایی نمی‌رسند، عنوان کرد: کافران از هر راهی برای نابودی اسلام می‌کردند و آخرین گمان آنها این بود که چون پیامبر فرزند پسر ندارد بعد از فوت ایشان اسلام هم نابود خواهد شد و خدا با انتخاب علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) در واقع جواب کافران را می‌دهد و سبب ناامیدی آنها می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی به برخی تفسیرها درباره کلمه الیوم در این آیه نیز اشاره کرد و گفت: برخی الیوم را روز فتح مکه در سال هشت هجری تفسیر می‌کنند که این نیز براساس عقل رد می‌شود چون بعد از فتح مکه کافران نه تنها ناامید نشدند بلکه جنگ‌های زیادی بین مسلمانان و کافران رخ داد.

وی افزود: از دیدگاه برخی چون پیامبر در مراسم حج شرکت داشت خداوند امروز را دلیل کامل شدن دین مطرح می‌کند که این دیدگاه هم با دلیل اینکه آیات حج قبلا نازل شده بود و مردم به حج مشرف می‌شدند و شرکت پیامبر(ص) نمی‌تواند باعث کامل شدن دین و مایوس شدن کافران شود رد می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تنها ولایت حضرت علی(ع) می‌تواند دلیل کامل شدن دین شود چون کافران درصدد مرگ پیامبر(ص) بودند تا با مرگ ایشان مرگ اسلام هم رقم بخورد اما با انتخاب جانشین رویایشان به یأس تبدیل شد و دین با وجود جانشین کامل و به راه خود ادامه داد.

وی در جواب کسانی که می‌گویند پیامبر برای خود جانشین تعیین نکرده است نیز افزود: مگر می‌شود اسلامی که برای جزئی‌ترین اعمال انسان و حتی دستشویی رفتنش حکم دارد برای مسأله بزرگی مثل جانشینی هیچ قانونی نیاورده‌باشد و آیا مگر امکان دارد پیامبری که ۲۳ سال با تلاش بی‌وقفه در راه  تبلیغ اسلام متحمل رنج‌های بسیار شده‌است بدون آنکه آن را به کسی بسپارد از دنیا برود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه حتی امروز هم در قبایل آمازون راهکاری برای انتخاب جانشین وجود دارد گفت: بعد از فوت امام خمینی(ره) عده‌ای در خارج گمان می‌کردند که دیگر پایان راه انقلاب است ولی مجلس خبرگان با دعوت شبانه از نمایندگان و تشکیل جلسه و انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای آنان را نامید کردند و این به خاطر گنجانده شدن راهکاری برای انتخاب جانشین برای رهبری در قانون اساسی امکان‌پذیر شد و در واقع  با این قانون قوانین کشور کامل شدند./202/936/ب1

ارسال نظرات