۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۴۸۵۸۶۴
با تکیه بر نقد دیدگاه هاوکینگ؛

نشست علمی حدوث و قدم و کیهان شناسی جدید برگزار می شود

دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی از برگزاری نشستی علمی «حدوث و قدم و کیهان شناسی جدید» با حضور کارشناسان برجسته علوم عقلی در قم خبرداد.
محمدباقر خراسانی

محمدباقر خراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از برگزاری نشستی علمی با عنوان «حدوث و قدم و کیهان شناسی جدید» در مجمع عالی حکمت اسلامی خبرداد و عنوان کرد: این نهمین نشست علمی مجمع در سال جاری است که با تکیه بر نقد دیدگاه هاوکینگ برگزار می شود.

دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: استیون ویلیام هاوکینگ فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسندهٔ بریتانیایی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج لندن است که کارهای علمی‌اش سابقه‌ای بیش از چهل سال دارد؛ در این نشست مبانی نظری حدوث و قدم در اندیشه فیزیکی وی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی با اشاره به کارشناسان این نشست یادآور شد: حجت الاسلام علی عباسی عضو هیأت مدیره و معاون پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی به عنوان ارائه کننده اصلی بحث در این نشست حضور دارد و همچنین میثم توکلی بینا عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و علیرضا جلالی فر نیز به نقد دیدگاه هاوکینگ در حدوث و قدم می پردازند.

خراسانی با بیان اینکه حجت الاسلام سید محمدباقر موحد ابطحی دبیری علمی نشست را برعهده دارد، عنوان داشت: ایشان خود از پژوهشگران متبحر در عرصه فلسفه و علوم عقلی به شمار می رود و بنابراین است که وی در ابتدا ضمن بیان اهداف و خواسته های این نشست علمی مبحث حدوث و قدم و البته کیهان شناسی را توضیح داده و تبیین کند.

وی عنوان داشت: این نشست علمی به صورت آنلاین از سایت مجمع عالی حکمت اسلامی قابل مشاهده است و ویدئو کنفرانس زنده این نشست نیز به صورت مستقیم از شعبه مشهد مقدس پخش می شود و تا کنون صوت و تصویر تمام نشست های علمی آماده شده و متن آنها نیز در مجلات معتبری منتشر شده که قابل دسترسی برای علاقه مندان علوم عقلی است.

دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به این نشست با عنوان آخرین نشست علمی مجمع عالی حکمت اسلامی در سال 95 یاد کرد و ابراز داشت: به امید خدا برنامه نشست های علمی مجمع از نیمه دوم فروردین 96 آغاز می شود و ما پیش از ماه مبارک رمضان یک نشست علمی دیگر نیز با حضور اساتید و کارشناسان علوم عقلی در اردیبهشت ماه خواهیم داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تعطیلی غالب مراکز حوزوی در تابستان فعالیت های پژوهشی مجمع در قالب نشست های علمی و تخصصی در این فصل تعطیل است ولی در این فصل نیز پژوهشگران و علاقه مندان می توانند با مراجعه به مجمع عالی حکمت اسلامی از کتابخانه و ظرفیت های علمی این مرکز استفاده کنند.

گفتنی است، نشست علمی «حدوث و قدم و کیهان شناسی جدید» روز پنجشنبه 19 اسفندماه در سالن همایش های مجمع عالی حکمت اسلامی واقع در خیابان 19 دی کوچه شماره 10 برگزار می شود./1330/ت302/ی

 

ارسال نظرات