علم انسان در مقایسه با علم اهل بیت به منزله جرقه ای در برابر خورشید است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از تدریس درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: باید خداوند را به عنوان مسبب الاسباب بپذیریم.
وی در تفسیر آیه هفتاد و هشتادم سوره نحل که می فرماید «وَاللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئًا وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»، افزود: آیه شریفه می فرماید«خداوند شما را از شکم مادرانتان خارج کرد در صورتی که شما هیچ چیز نمی دانستید و برای شما سمع و بصر و قلب به شما داد تا شاید شکر خداوند را به جای آورید».
آیت الله مهدوی تبیین کرد: اصل اخراج انسان از شکم مادرش با اراده الهی انجام می گیرد؛ هر چند عوامل ظاهری برای خارج شدن انسان از شکم مادرش لازم است ولی باید خداوند را به عنوان علت العلل بپذیریم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آقای سروش چندین سال پیش گفت که بیایید و مسائلی که در علم امروز پذیرفتنی نیست را از مفاتیح خارج کنیم؛ یکی از چیزهایی که آقای سروش مطرح می کرد این بود که باید دعایی که در رابطه با دندان درد است از مفاتیح حذف شود چرا که دندان درد مربوط به یکسری عوامل مثل میکروب ها است که باید با دارو درمان شود.
امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به افرادی که به علت العلل بودن خداوند اشکال می گیرند و به دنبال جاری کردن یا برطرف کردن علل ظاهری هستند، گفت: هیچ کس منکر عوامل ظاهری نیست بلکه ما معتقد هستیم عوامل و علل ظاهری با اراده الهی کار می کنند، پس می توان برای درمان یک دردی مثل دندان درد از دعای مخصوصش استفاده کنیم؛ به سراغ علت العلل رفتن مثل این است برای خاموش و روشن کردن یک لامپ به جای این که از پریز استفاده کنیم به سراغ کنتور برق برویم.
استاد اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد: خداوند انسان را آفریده است و اسباب فهمی را برای او معین کرده است؛ مهم ترین اسبابی که خداوند برای فهم به انسان عطا کرده است، چشم، گوش و قوه فهم است که نبود هر کدامش ضربات جدی به فهم انسان وارد می کند؛ البته انسان به واسطه این ابزار فهم علوم بسیار کمی را می یابد، خداوند در آیه ای می فرماید، ما علوم را به مقدار بسیار ناچیز به انسان بخشیده ایم ولی در جای دیگری راجع به اهل بیت(ع) می فرماید، کل علم الکتاب در اختیار اهل بیت(ع) است، از مجموع این آیات مشخص می شود که اهل بیت(ع) بشر معمولی نیستند.
وی در پایان گفت: برخی افراد که شناختی نسبت به اهل بیت(ع) ندارند فکر می کنند علم اندکی که دارند، زیاد است؛ اهل بیت(ع) راجع به عاصف ابن برخیا با آن قدرتی که در آوردن تخت بلقیس از هزاران فرسخ آنطرف تر از خودش نشان داد، می گویند علم او نسبت به ما به منزله رطوبت روی بال مگس است و علم ما به اندازه آب های اقیانوس ها؛ وقتی در تاریکی قرار داریم با دیدن یک جرقه فکر می کنیم که این جرقه نور زیادی دارد ولی وقتی همین نور جرقه در کنار خورشید قرار می گیرد کم بودنش به وضوح قابل ملاحظه است؛ علم ما در مقایسه با علم اهل بیت(ع) به اندازه یک جرقه در برابر خورشید است پس نباید به علم اندک فخر کنیم./867/202/ب1