روحانیان انتظار تأثیر صد در صد کلام در مخاطبانشان را نداشته باشند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از تدریس درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: امام عصر(عج) برای محافظت از انقلاب، به سکان دار کشور عنایات ویژه ای می کنند.
وی در تفسیر آیه نودم سوره نحل که می فرماید «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»، افزود: در جلسه گذشته عرض کردیم این آیه بسیار زیبا منشور جهانی همه ادیان آسمانی است، یعنی احکامی که در این آیه آمده در میان عموم ادیان الهی به صورت مشترک وجود دارد.
آیت الله مهدوی با بیان این که برخی از آیات نسبت به آیات دیگر قرآن از جاذبه بالاتری برخوردار هستند، اذعان کرد: این آیه یکی از آیات قرآن است که دشمنان اسلام نیز به وحیانی بودن آن اذعان کرده اند؛ برخی از جملات و برخی از اشعار نیز آسمانی هستند و امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، گاهی روح القدس به برخی افراد مسائلی را وحی می کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: گاهی اوقات رهبر معظم انقلاب مسائلی را بیان می کنند که اگر خاطبان و واعظان کلّ کشور فکر کنند، به کلامی بهتر از کلامی که ایشان برای بیان یک جمله فرموده اند، نمی رسند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به شعر ماندگار "باز این چه شور است که در خلق عالم است..." تبیین کرد: این شعر یکی از اشعاری است که شاعر آن در شرایط روحانی بوده و آن را سروده است و همین مسأله سبب شده که این شعر ماندگار شود.
وی در تشریح عبارت «إِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى»، تبیین کرد: خداوند صله رحم را واجب کرده و قطع رحم را حرام دانسته است، ما حق نداریم با رحم، ارتباطمان را قطع کنیم؛ گاهی برخی افراد از ترس این که فرزندشان از فرزند خویشاوندانشان تأثیر منفی بپذیرد، با رحمشان قطع ارتباط می کنند که وجود چنین مسأله ای قابل حل است؛ خانواده های متدین برای تربیت خویشاوندانشان باید از زمان صله رحم استفاده کنند و ارتباط خود را قطع نکنند.
آیت الله مهدوی توصیه کرد: به دنبال هدایت کردن افراد به ویژه خویشاوندان خود باشید و از فرصت های مختلف برای هدایت آن ها استفاده کنید، البته برای رسیدن به نتیجه صبر و حوصله لازم است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پایان در تشریح عبارت «لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»، اذعان کرد: این بخش از آیه می فرماید، انسان در انتخاب خوب و بد مختار است چرا که آیه می فرماید، شاید شما متذکر شوید؛ پس در این جا نظر اشعری ها که قائل به جبر هستند رد می شود و درس اخلاق برای ما روحانیان و واعظان این است که از بیان جملات دینی انتظار تأثیر صد در صد نداشته باشیم، چرا که خداوند می فرماید، شاید اثر بگذارد و ما هم باید بگوییم شاید اثر بگذارد./202/867/ب1