قرآن كتاب تعليم و تذكر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد، در ادامه تفسير آيات 26 سوره مباركه انسان كه مي فرمايد ‹‹إِنَّ هؤُلاءِ يُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ وَ يَذَرُونَ وَراءَهُمْ يَوْماً ثَقيلاً››، گفت: خداو ند با نزول اين آيات شريفه و فرستادن انبياء الهي، اراده اش بر اين است كه مردم حتي كفار هم هدايت شوند.
وي افزود: خداوند در اين آيه به پيامبر مي فرمايد ‹‹إِنَّ هؤُلاءِ يُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ›› آنهايي كه با تو و قرآن درگير مي شوند، دنيا را دوست دارند و آخرت را فراموش كردند اما با اين حال خداوند ميخواهد هدايت شوند.
حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در آيه بعد مي فرمايد ‹‹نَحْنُ خَلَقْناهُمْ وَ شَدَدْنا أَسْرَهُمْ وَ إِذا شِئْنا بَدَّلْنا أَمْثالَهُمْ تَبْديلاً›› ما نيازي به آنها و ايمان آنها نيازي نداريم و اگر خواهان ايمان آوردن آنها هستيم براي اين است كه مي خواهيم مورد رحمت ما قرار بگيرند در حاليكه ما آنقدر قدرت داريم كه نيازي به آنها نداريم چرا ما آنها را خلق كرديم ‹‹وَ شَدَدْنا أَسْرَهُمْ›› اعضاي بدن آنها را به يكديگر پيوند و محكم كرديم.
وي با اشاره به اينكه جسم انسان مجموعه اي از اعضاي مختلف بدن است، گفت: تمامي اعضاي بدن همه به يكديگر محكم بسته شده است و مجموعه اي واحد و منسجم و قوي و قدرتمندي را تشكيل داده است كه سالها هماهنگ با يكديگر فعاليت ميكنند، بنابراين خداوند مي فرمايد ما اعضاي بدن انسان را خلق و همه را به يكديگر محكم متصل كرده و تبديل يك مجموعه كامل شد.
امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه، خداوند هرگاه اراده كند قويترين بندگانش نيز در مقابل او تسليم هستند، گفت: تصور سقوط رژيم طاغوتي پهلوي با آن همه قدرت كه در ريشه آن در تار وپود جامعه نفوذ كرده بود در باور هيچكس نمي گنجيد، اما در برابر اراده خداوند ذليل و نابود شد.
وي افزود: تصور اينكه رژيم ستم شاهي با ساواك جهنمي و رعب و وحشتي كه در كشور ايجاد كرده بود يك روز توسط امام خميني(ع) كه با نيروي ايمان مقابل او ايستاد اين چنين ذليل شود در ذهن هيچكس نمي گنجيد، اما اراده خداوند بر همه قدرت ها پيروز است.
حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: خداوند به پيامبر مي فرمايد ‹‹وَ إِذا شِئْنا بَدَّلْنا أَمْثالَهُمْ تَبْديلاً›› اصرار ما براي ايمان آوردن آنها به واسطه رحمت ما است ، براي اينكه آنها خدا را فراموش كرده اند.
امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه برخي از الفاظ قرآن با يكديگر متفاوت است اما محتوا يكي است، گفت: خداوند به پيامبر مي فرمايد ‹‹وَرَبُّكَ الْغَنِيُّ ذُو الرَّحْمَةِ›› پروردگار تو بي نياز از همه هستي بي نياز اما داراي رحمت است و دوست دارد همه بندگانش هدايت شوند.
وي ادامه داد: خداوند در اين آيات مي فرمايد، ما غني و بي نياز هستيم و اگر ما اصرار مي كنيم ايمان بياوريد به دليل رحمت ما است.
حجت الاسلام اسلامي تبار در ادامه قدرت را دو پهلو خواند و با اشاره به اينكه، خورشيد قادر به نورافشاني است يا مجبور به نورافشاني است، گفت: خورشيد قادر به نورا فشاني نيست بلكه مجبور به نور افشاني است و اين در حالي است كه قادر كسي است كه توان كاري را داشته باشد و در انجام آن مختار باشد، بنابراين خورشيد قادر نيست و مجبور به نور افشاني و طلوع است و اين در حالي است كه خداوند قادر است.
به گفته وي، اين آيه هم بيانگر غني بودن خدا و هم بيانگر رحمت خدا است و هم بيانگر قدرت خدا است.
امام جمعه موقت كاشان در ادامه با اشاره به آيه 29 سوره مباركه انسان كه خداوند قرآن را كتاب تذكر معرفي كرده است، مي فرمايد ‹‹إِنَّ هذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلي رَبِّهِ سَبيلاً›› گفت: از آيه اول تا آيه 29 سوره مباركه انسان آيات تذكر به انسانها است تا مطلبي را براي انسانها يادآوري كند تا از خواب غفلت بيدارشوند.
حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه كتاب قرآن، كتاب تذكر است، گفت: قسمتي از كتاب قرآن تعليم است و قسمتي از قرآن نيز تذكره است، بنابراين آن بخش از قرآن كه تعليم است هرچه را نمي دانيم آموزش ميدهد و بخش تذكر قرآن نيز يادآوري و هشدار است ‹‹فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلي رَبِّهِ سَبيلاً›› و راه را نشان داده است.
وي با اشاره به اينكه خداوند مي فرمايد، كار ما هدايت است، افزود: خداوند در زمينه هدايت تنها ارائه طريق و آدرس مي دهد و گاهي نيز خداوند براي برخي از بندگان خودش ايثار علي المطلوب است و اهل بيت(ع) گاهي دست برخي افراد را گرفته و با خود به بهشت مي برند، مانند عنايتي كه امام حسين(ع) نسبت به زهير و يا وهب داشت.
امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: اهل بيت(ع) بيشتر راه را نشان را مي دهند و اينگونه نيست كه هميشه ايثار علي المطلوب باشد چرا كه مبناي خدا براين است كه تنها راه را نشان دهد، اما حركت در مسير خدا در اختيار خود افراد است. /1307/۲۰۲/ب2