هدایت اجباری عموم انسان ها به یک دین واحد خلاف حکمت الله است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از تدریس درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: دین اتحاد آفرین است.
وی در ادامه تفسیر سوره نحل، آیه نود و سوم سوره نحل که می فرماید «وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَکِنْ یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» را قرائت کرد و افزود: این یکی از آیات قرآن است که با الفاظ مختلف و مضمون یکسان بارها و بارها در آیات متعدد تکرار شده است؛ آیه دویست و سیزدهم سوره بقره و آیه صد و هجدهم سوره هود نیز گواه بر مطلبی است که بنده بیان کردم.
آیت الله مهدوی توضیح داد: آیاتی که مطرح کردیم می فرماید، خداوند می توانست همه انسان ها را به یک دین هدایت کند؛ برخی نیز این مسأله را بیان می کنند که چرا خداوند عموم مردم را به یک دین هدایت نکرده است و ادیان مختلف و فرقه های گوناگون وجود دارند؛ در حال حاضر مسلمان ها 73 فرقه هستند که برخی از فرقه ها مثل تکفیری ها و وهابی ها با اعتقاد خود بقیه فرقه های مسلمان را می کشند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که هدایت عموم مردم جهان به دین واحد از جانب خداوند سبب مخدوش شدن حکمت الله می شود، اظهار کرد: حکمت الهی این است که دین حق را ارائه کند و مردم به واسطه اختیار خودشان دین حق را انتخاب و از دستورات آن پیروی کنند.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: اگر حکمت الهی نباشد، خلقت عبث و بیهوده می شود چرا که دلیلی برای این که مخلوقی آفریده شود وجود ندارد؛ هدف خلقت انسان و اجنه این است که با اختیار خودشان در کسب کمالات و فضائل گام بردارند و مهدی گونه شوند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه معروفی که می فرماید «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لا تُرْجَعُونَ»، افزود: برخی انسان ها فکر می کنند که برای خوش گذرانی و استفاده هر چه بیشتر از دنیا آفریده شده اند، در صورتی که این مسأله خلاف واقع است و ربط دادن چنین مسأله خلافی به خداوند، حکمت او را زیر سؤال می برد.
وی با بیان این که اگر خداوند اجباراً همه را به یک دین واحد هدایت می کرد، بسیاری از واژه ها مفهومشان را از دست می دادند، تبیین کرد: مدح و ذم، پرسش و پاسخ، خوبی و بدی از جمله واژه هایی هستند که در صورت هدایت اجباری انسان ها به یک دین واحد مفهومشان را از دست می دادند.
آیت الله مهدوی با بیان این که دین سبب اختلاف نشده است، اذعان کرد: مصلحت الهی این است که عموم انسان ها به یک دین واحد گرایش داشته باشند ولی این گرایش با اختیار افراد باید محقق شود و نباید از جانب خداوند به اجبار افراد هدایت شوند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: دین اتحاد آفرین است چرا که رسولان الهی همه یک چیز را به عنوان مبدأ و مرجع انسان ها معرفی کرده اند و آن خداوند است؛ اختلافات دلایل مختلفی دارد ولی مسلماً نتیجه هدایت رسولان اختلاف نیست./202/867/ب1