۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۴۹۶۲۹۹
مدیر حوزه علمیه خراسان:

رویکرد حوزه علمیه پاسخگویی به نظام و جامعه بین الملل است

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه رویکرد حوزه های علمیه پاسخگویی به جامعه، نظام و جامعه بین الملل است، گفت: مکتب تشیع جهانی و مکتبی است که نظام حکومتی دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه برخی از معاونت های این مرکز، به حکم رهبر انقلاب نسبت به حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و اظهار داشت: حکم رهبری به معنای حرکت جمعی حوزه های انقلابی است.

وی با بیان اینکه ایجاد حرکت تحولی جامع در حوزه های علمیه مورد تاکید رهبری است، گفت: این حرکت تحولی بیانگر اهمیت عمیق و ژرف، آینده نگر و تاریخ ساز است که باید پاسخ بایسته و شایسته ای به این ندای رهبری داد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه مجتهد پروری را از اصول مطرح شده در بیان رهبر انقلاب دانست و ادامه داد: اینکه رهبری مجتهد پروری را از اصول حوزه های علمیه مطرح کرده اند دلیل آن حرکتی جامع، هدفمند و پاسخگو است.

اجتهاد به روز و پاسخگو، یکی از حرکت های تحولی در حوزه های علمیه

وی اجتهاد به روز و پاسخگو را یکی از حرکت های تحولی در حوزه های علمیه در جهت پاسخگویی به ندای رهبری مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: حوزه های علمیه باید مبتنی بر علم پاسخگو باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در ادامه موضوع نفوذ در حوزه های علمیه را یکی از موضوعات جدی دانست و خاطر نشان کرد: هر حرکت و فعالیتی که در حوزه های علمیه صورت می گیرد باید مبتنی بر علم، اجتهاد، تقوا و فقاهت باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد حوزه های علمیه پاسخگویی به جامعه، نظام و جامعه بین الملل است، گفت: مکتب تشیع مکتبی جهانی است و مکتبی است که نظام حکومتی دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان عرصه دوم و مورد تاکید رهبری را پرداختن به علوم عقلی دانست و اظهار داشت: علوم عقلی، پشتوانه نظری و عقلانی حوزه های علمیه است و بدون علوم عقلی و نظری امکان پاسخگویی به جامعه جهانی  فراهم نیست.

حجت الاسلام والمسلمین با اشاره به اهمیت علوم عقلی در تحصیل طلبگی، اظهار کرد:‌ مقام معظم رهبری به تهاجمات و شبهه افکنی های بین المللی امروزه اشاره و تاکید می کنند که باید به دفاع پرداخت و این امر با علوم عقلی و فکر و اندیشه ای که پشتوانه و تبیین کننده یک مرام و مسلک دینی باشد، ایجاد می شود.

وی ارتقای آگاهی های سیاسی و اجتماعی را از سومین عرصه های مورد تاکید رهبری دانست و ابراز داشت: جریان های سیاسی را باید خوب شناخت تا بتوان مسیر سیاسی درستی را انتخاب کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در ادامه با بیان اینکه گرایش های مذهبی امروزه وجود دارد و متاسفانه به صورت های مختلف و با گرایش های متفاوت در حال نفوذ است، به حدیث امام صادق(ع) «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس» اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم از توان خود استفاده کنیم باید طلاب دارای بصیرت و آگاهی های متنوع سیاسی، اجتماعی و مذهبی باشند تا آسیبی به آنها وارد نشود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه رسالت پیامبری لازمه اخلاق پیامبری است، گفت: طلاب و روحانیان در هر جا و پست و مقامی و با هر قشری که باشند باید دارای خلق محمدی باشند.

خاطر نشان می شود در مراسم تودیع و معارفه ای که عصر امروز در محل مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، از زحمات معاونان سابق پژوهش و پشتیبانی حوزه علمیه خراسان تقدیر و تشکر شد./201/859/ب1

ارسال نظرات