۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۴۹۸۲۰۲
یادداشت؛

سلامت انتخابات با رعایت قانون

همیشه باید عده‌‌ای از متدینان، روشنفکران و علما باشند که بدون وارد شدن به دعواهای جناحی، منادیان و محافظان سلامت اخلاقی انتخابات باشند و مردم و نامزدها را به رعایت اخلاق و ضرورت‌های دینی تشویق کنند.
انتخابات

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم، «نجات‌الله ابراهیمیان» عضو حقوقدان شورای نگهبان در این روزنامه نوشت:

برگزاری انتخابات با رعایت قانون و قواعد حقوقی را می‌توان انتخاباتی سالم توصیف کرد؛ یعنی آنچه از قواعد حقوقی در مورد حق رای‌دهندگان و انتخاب‌شوندگان در متون قانونی پیش‌بینی شده، صریحا توسط مجریان و ناظران رعایت شود. بنابراین اثر سلامت انتخابات این است که مردم بیش از پیش به تاثیر اراده خود بر سرنوشت کشور اعتقاد پیدا کنند و این اطمینان در مردم ایجاد شود که با رعایت قواعد حقوقی، درنهایت خواست آنها و رای مردم، تعیین‌کننده خواهد بود. همه کسانی که در مسیر سلامت انتخابات تلاش می‌کنند، افرادی هستند که از نظام و پشتوانه مردمی آن حمایت می‌کنند.

البته صرفا نظامات حقوقی، جامعه را به اهداف خود نمی‌رساند و مخصوصا برای ما که متدین به دین اسلام هستیم، نظامات اخلاقی و فرهنگی هم یک پایه حفظ سلامت انتخابات هستند، بنابراین درعین این‌که همه در کشور در مسیر داغ کردن تنور انتخابات تلاش می‌کنند همیشه باید عده‌‌ای از متدینان، روشنفکران و علما هم باشند که بدون وارد شدن به دعواهای جناحی، منادیان و محافظان سلامت اخلاقی انتخابات باشند و مردم و نامزدها را به رعایت اخلاق و ضرورت‌های دینی تشویق کنند؛ درصورتی که همه ما درگیر دعوای حزبی و کاندیداتوری شویم، ممکن است گروهی به عنوان ناظران بی‌طرف برای ارائه توصیه‌های اخلاقی باقی نمانند.

در این میان، بخشی از علما، روشنفکران و کسانی که نفوذ کلام دارند، باید تریبون و منبر خود را به توصیه‌های مربوط به رعایت اخلاق در انتخابات اختصاص دهند. این عده باید انتخاب‌های سیاسی خود را در درون خود نگه دارند، در این صورت اخلاق و فرهنگ در کنار قواعد حقوقی تضمین‌کننده سلامت انتخابات، باعث می‌شود لایه‌هایی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند نیز تشویق به حضور موثر در تعیین سرنوشت کشور شوند.

رفتارهای مجریان انتخابات، شورای نگهبان و نامزدها در برگزاری یک انتخابات سالم بسیار موثر است و نامزدها که قاعدتا جزو نخبگان محسوب می‌شوند، رفتارشان انعکاس‌دهنده فضای عمومی جامعه است و بنابراین آنها هم با رعایت قواعد حقوقی و اخلاقی می‌توانند به جریان سالم در جهت انتخاب رئیس قوه مجریه کمک کنند. شورای نگهبان هم به عنوان داور بی‌طرف و ناظر انتخابات وظیفه دارد مراقبت کند همه موضوعات براساس قواعد پیش رود و در برابر هرنوع تجاوز از قواعد حقوقی که قانونگذار رعایت آن را ضروری دانسته است، بموقع حساسیت نشان دهد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات