۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۵۰۰۶۴۷
آیت الله مظاهری:

بهترین پاداش برای روزه ماه مبارک رمضان، خودِ خداوند است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: یکی از ویژگی های روزه رمضان این است که خداوند خودش را پاداش آن قرار داده؛ هرکسی در این ماه پاداشی از خدا دریافت می کند، ولی سعادتمند ترین گروه آن هایی هستند که خودِ خداوند پاداش روزه آن ها می شود.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: لازمه تناسل، مجسم شدن است.

وی در تفسیر آیه صد و شانزدهم سوره بقره که می فرماید«وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ کُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ»، افزود: مخاطب خاص این آیه افرادی هستند که برای خداوند فرزند قائل می شدند؛ مشرکان، یهودیان و نصرانی ها با پیروی از مسائل خرافی برای خداوند فرزند قائل می شدند؛ برخی از نصرانی ها معتقد هستند حضرت عیسی(ع) پسر خداوند است و برخی از مشرکان ملائکه را دختران خداوند می خواندند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که فرزند قائل شدن برای خداوند یک مسأله کاملاً خرافی و بی ریشه است، اظهار کرد: یکی از سوره های بی نظیر قرآن که سفارشات زیادی برای خواندن آن از طرف پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) شده است، سوره مبارکه توحید است؛ سوره توحید با بیانی قاطعانه و مستدل مسأله فرزند قائل شدن برای خداوند را رد می کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: امیر مؤمنان(ع) از جنگ برگشتند و عده ای از اصحاب نادان خدمت پیامبر(ص) رسیدند و عرضه داشتند علی(ع) در طول مدت جنگ در نمازهایش فقط سوره توحید را می خواند، پیامبر(ص) به امیر مؤمنان(ع) فرمودند آیا ادعای این افراد درست است، حضرت علی(ع) گفتند، آری، پیامبر(ص) پرسیدند چرا فقط سوره توحید را در نمازهایت می خواندی، امیر مؤمنان(ع) پاسخ دادند، من سوره توحید را بسیار دوست دارم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که شیعه باید پیرو عملی اهل بیت(ع) باشد، اذعان کرد: شیعه با پیروی از اهل بیت(ع) باید در نمازهای یومیه اش حداقل یکبار سوره توحید را بخواند؛ عظمت این سوره بسیار بالا است تا جایی که فرموده اند، سه بار خواندن این سوره معادل یک ختم قرآن است.

وی گفت: با خواندن آیه اول سوره توحید اذعان می داریم که خداوند یگانه است و نمی تواند بیش از یک موجود باشد، با خواندن آیه دوم در اصل می گوییم خداوند مستغنی است و همه به او نیاز دارند، با خواندن آیه سوم بیان می داریم خداوند فرزندی ندارد و فرزند کسی هم نیست و با قرائت آیه آخر، بی همتا بودن خداوند را تصریح می کنیم؛ لازمه پدر بودن یا فرزند بودن مجسم شدن و تناسل داشتن است که خداوند به سبب این که نمی تواند محدود باشد منزه از فرزند بودن و فرزند دار شدن است.

حضرت آیت الله مظاهری تصریح کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، در خداوند فکر نکنید چرا که کُنه ذات خداوند غیر قابل درک است یا در روایتی دیگر می فرمایند، هر چه راجع به خداوند فکر کنید او مخلوق شما می شود و خالق نیست.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان مثالی زیبا تبیین کرد: مورچه دو شاخک دارد که همه امتیازات او به داشتن همین دو شاخک است، مورچه به دلیل این که همه امتیازاتش به خاطر داشتن دو شاخکی است که دارد، فکر می کند خداوند هم دو شاخک دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به آیات قرآن اظهار کرد: قرآن به دو روش خدا شناسی را معنا کرده است؛ یافتن خداوند به صورت فطری و درک خداوند با ریاضت در عبودیت؛ عموم انسان ها از جمله انسان های بی دین در شرایطی که در بن بست قرار می گیرند، خداوند را می یابند و انسان وارسته ای که برای رسیدن به بندگی خداوند ریاضت های زیادی را متحمل می شوند نیز به مقام کشف و شهود می رسند و خداوند را می یابند.

وی با توجه به جمله ای از امام حسین(ع) که خطاب به خداوند عرضه می دارند، کور باد چشمی که تو را نبیند، تبیین کرد: خداوند مستجمع جمیع صفات کمالات است و این خداوند به صورت فطری و با تحمیل ریاضت در راستای رسیدن به عبودیت قابل درک است.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان اظهار کرد: یکی از ویژگی های روزه ماه مبارک رمضان این است که خداوند خودش را پاداش آن قرار داده است؛ هر کس در ماه مبارک رمضان پاداشی از خداوند دریافت می کند، برخی در دنیا سعادتمند می شوند، برخی سعادت آخرت را از خداوند به عنوان پاداش دریافت می کنند و برخی سعادت دنیا و آخرت را از خداوند می گیرند ولی سعادتمند ترین افراد آن هایی هستند که خودِ خداوند پاداش روزه آن ها می شود./201/867/ب1

ارسال نظرات