۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۵۰۱۷۰۱
در حرم حضرت معصومه؛

نشست تخصصی سیره اخلاقی و عرفانی امام خمینی برگزار شد

نشست تخصصی سیره اخلاقی و عرفانی امام خمینی (ره) در آستانه بیست و هشتمین سالگرد رحلت ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد.
حجت الاسلام پویا - نشست تخصصی سیره اخلاقی و عرفانی امام خمینی(ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام پویا عصر امروز در نشست تخصصی بررسی سیره اخلاقی و عبادی امام خمینی(ره) که در مقبره شهید آیت‌الله مفتح واقع در صحن امام رضا(ع) برگزار شد با اشاره به این‌که در آستانه بیست و هشتمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) قرار داریم، شناخت شخصیت امام راحل را بر هر مؤمن انقلابی لازم دانست و اظهار داشت: دو حقیقت موضوع شناخت ابعاد سیره عبادی و عرفانی امام خمینی(ره) را تحت شعاع خود قرار داده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که شخصیت سیاسی و هم‌عصر بودن امام راحل حجاب شناخت ابعاد حقیقی شخصیت ایشان بوده است، عنوان داشت: حقیقت تلخ امروز برای جوانان ما این است که بعد سیاسی و انقلابی امام مانع از شناخت همه ابعاد این فقیه تمدن ساز باشد؛ بر این اساس لازم است در مناسبات گوناگون شخصیت حقیقی امام خمینی برای جوانان و نسل آینده ترسیم شود.

کارشناس نشست‌های تخصصی آستان مقدس حضرت معصومه(س) بابیان این‌که آثار مکتوب امام خمینی(ره) 40 اثر تاریخ‌ساز است، گفت: آثاری از رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران از سوی موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شده است که بخشی از آن آثاری است که از سخنرانی‌های امام تولیدشده است این در حالی است که آثاری که با قلم خود امام راحل منتشرشده است 40 کتاب است.

حجت‌الاسلام پویا مبانی فقهی، اصولی، اخلاقی و عرفانی محور آثار مکتوب به قلم امام راحل را شکل داده است، اظهار داشت: برای شناخت بُعد اخلاقی و عرفانی رهبر کبیر انقلاب بهترین سند این است که از مجموع 50 جلد منتشر شده ذیل عنوان «موسوعة الامام خمینی(ره)» 10 جلد آن با محور اخلاقی و عرفانی نوشته‌ شده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که امام خمینی(ره) از سن 28 سالگی شروع به تألیف و تولید آثار خود کرده است، عنوان داشت: «‏‎‎‎‏اربعین حدیث» یا «شرح چهل حدیث» یکی از آثار گران‌بهای اخلاقی و عرفانی امام خمینی (ره) است که در سال 1318 شمسی به زبان فارسی نوشته‌شده است؛ این در حالی است که امام خمینی (ره) در کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل به بیان نکات عمیق عرفانی، فلسفی و کلامی پرداخته که نشان از سیره عرفانی رهبر کبیر انقلاب است.

حجت‌الاسلام پویا با بیان این‌که نوشتن کتاب تحریر الوسیله امام خمینی(ره) از دوران تبعید به ترکیه شروع‌ شده است، ابراز داشت: بعد عظیم اخلاقی و عرفانی امام خمینی مقدمه شکل‌گیری انقلاب اسلامی‌شده است چنانکه حدود این سیره عرفانی را در آثاری مانند شرح دعای سحر امام راحل می‌توان جست‌وجو کرد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که امام خمینی در ایام ماه مبارک رمضان تمام ملاقات خود را لغو می‌فرمودند، گفت: در مکتوبات صحیفه امام آمده است که وقتی دلیل این لغو دیدارها را از معظم له جویا می‌شدند امام خمینی(ره) می‌فرمود «ماه رمضان خودش عمل و کار است».

وی افزود: امام خمینی در اهمیت توجه به ابعاد معنوی ماه مبارک رمضان می‌فرمایند «در این ماه فرق داشته باشیم با سایر ماه‌ها و دنبال این باشیم که ان‌شاءالله «لیلة القدر» را دریابیم، برکات «لیلة القدر» را که قرآن در آن نازل‌شده است، همه سعادت عالم در آن شب نازل‌ شده است و از این‌ جهت، از همه‌شب‌های عالم بالاتر است، این را بتوانیم ادراک بکنیم، درک بکنیم، خداوند ان‌شاءالله، شماها را توفیق بدهد که با سلامت و سعادت وارد در «ضیافة الله» بشوید و از آن مائده‌های آسمانی که قرآن و ادعیه است ان‌شاءالله همه‌مان مستفیض بشویم و با یک روح سالمی وارد بشویم و «لیلة القدر» را هم دریابیم، سَلامُ هِی حَتی مَطْلَعِ الفَجْرِ.»/837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات