انقلاب اسلامی ایران ابرقدرت بودن آمریکا را به چالش کشیده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی عصر امروز که در حوزه علمیه ملاعبدالله واقع در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: علم توأم با اطمینان سبب تأثیر در عمل می شود.
وی در ابتدا با مطرح کردن موضوع مورد بحث افزود: یکی از مسائل بسیار مهم در مبحث توکل چگونگی نقش اثر راهکارهای اخلاقی کسب توکل در مواضع علمی و عملی است.
آیت الله مهدوی با بیان این که علم داشتن به یک موضع تا حدود زیادی تعیین کننده اعمال انسان است، اذعان کرد: برای تحصیل توکل حدود 25 راهکار وجود دارد که توأم شدن این راهکارها با اطمینان به موضوع سبب تحصیل توکل می شود؛ در مباحث مافوق طبیعی که با ابراز حسی قابل درک نیستند علم داشتن به یک موضوع سبب اطمینان نیز می شود مثلاً نمک شور است و دانستن این موضوع برای اطمینان داشتن به مسأله شوری نمک کافی است ولی در مواضع غیر حسی مثل نبوت رسولان یا امامت ائمه(ع) نیاز به داشتن یک اطمینانی مافوق علم به این موضوع وجود دارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تشریح نخستین راهکار علمی برای تحصیل توکل اظهار کرد: توحید خفی افعالی در توکل به پروردگار حاصل می شود و شرک خفی افعالی در توکل نکردن بر پروردگار ایجاد می شود؛ توحید افعالی یعنی انسان اطمینان داشته باشد که سرمنشأ همه اموری که در عالم به فعلیت می رسد ذات اقدس الهی است.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: سرمنشأ بودن خداوند در همه امور به معنای جبری نیست که اشعری ها به آن اعتقاد دارند؛ منشأ اعتقاد اشعری ها تفکرات معاویه است که خلافتش را موضوعی خدادادی عنوان می کرد ولی اگر کسی برخلاف جریان خلافتش عملی انجام می داد، عمل آن شخص را برخلاف اراده خداوند معرفی می کرد و موجبات نابودی او را فراهم می آورد.
استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: معاویه یکی از استاندارهای حاکم در زمان خلافت عثمان بود که بعد از مرگ عثمان در برابر امیر مؤمنان(ع) خروج کرد و حاضر نشد زیر بار حکومت امیر مؤمنان(ع)، از خلافت شام دست بردارد و حتی جنگی هایی را بر علیه حکومت امیر مؤمنان(ع) به راه انداخت؛ طبق نظر خودِ اهل تسنن کسی که بر علیه حاکم وقت خروج کند، کافر است ولی در مورد معاویه این مسأله را رد کرده اند.
وی با بیان این که خداوند اراده کرده است که انسان ها و اجنه دارای اراده باشند، تبیین کرد: اراده انسان و جن بر ترک و فعل است ولی اراده حیوانات مبتنی بر فرمان نفسشان است و اراده ملائکه مبتنی بر عقلشان است؛ انسان یا جن به سبب داشتن عقل و نفس به صورت توأمان در انتخاب امور یا فرمان بر نفس می شود یا فرمان بر عقل می شود.
آیت الله مهدوی با بیان این که انسان در انتخاب سرنوشتش مختار است، تشریح کرد: اعطای اراده از جانب خداوند است ولی اِعمال اراده از جانب انسان است و به سبب پذیرش همین مسؤولیت است که انسان به بهشت یا جهنم می رود؛ در انجام امور، انسان و لوازم دیگر اسباب مباشر هستند ولی مسبب الاسباب خداوند است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: انسان باید برای رسیدن به هدفش تلاش کند و همه چیز را به پای خواست خداوند نگذارد؛ در حال حاضر آمریکا ادعا می کند که کدخدای دنیا است و ما نباید زیر بارِ این ادعا برویم و در برابر کارشکنی های آن ها هیچ حرکتی از خودمان نشان ندهیم؛ انقلاب جمهوری اسلامی ایران ابرقدرت بودن آمریکایی ها را زیر سؤال برده است و آن ها از این مسأله ناراحت هستند./۲۰۲/۸۶۷/ب۱