«آتانازی» چیست/ حکم فقهی یک اقدام پزشکی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه قم، امروز در درس تفسیر سوره اسراء که در مسجد مدرسه علمیه آیتالله گلپایگانی قم برگزار شد، ابراز داشت: خداوند در آیه 31 سوره اسراء به مسأله کشتن فرزندان در برخی از قبائل عرب به خاطر فقر اشاره کرده است.
وی افزود: خداوند میفرماید فرزندان خود را از ترس فقر نکشید و این ما هستیم که روزی میدهیم و خود شما هم بر سر سفره خدا نشستهاید؛ هر موجودی که خلق میشود خداوند روزی او را هم قرار میدهد و هر انسانی فرصت زندگی کردن را باید داشته باشد.
آتانازی از نظر فقهی جایز نیست
آیتالله هادوی تهرانی با اشاره به بحث «آتانازی» به معنی کشتن از روی ترحم در پزشکی ابراز داشت: برخی افراد شرایط بسیار سختی برای زندگی دارند و باید دید که آیا جایز است بیماری که در شرایط سختی قرار دارد و معلوم است که از بین خواهد رفت کاری کرد که زودتر از دنیا برود و راحت شود یا خیر؛ این بحث از نظر فقهی جایز نیست زیرا کشتن محسوب میشود و ما حق نداریم جان کسی را بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: سختی دنیا هر چه که باشد میگذرد و در برابر سختیهای آخرت هیچچیزی نیست و قابل مقایسه نیست؛ انسانی که در دنیا گرفتار سختی است بخواهیم جانش را بگیریم باید دید که سختی دنیا شاید مقدمه راحتی آخرت ا است و با سختی کشیدن در دنیا در آن عالم به مقامات برسد و ما چه حقی داریم که این فرصت را از او سلب کنیم؛ اگر چه که باید هر کاری که میتوانیم برای راحتی او انجام دهیم تا او خوب شود ولی حق نداریم جان او را بگیریم.
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: ما نباید از منظر خودمان و با نگاه محدود خودمان به مسأله مرگ و زندگی نگاه کنیم، شاید کسی که سخت جان میدهد مقدمه راحتی او در آخرت باشد؛ خداوند میفرماید از ترس فقر بچههای خود را نکشید و این ما هستیم که روزی میدهیم و شما فقط تلاش خود را کن و این ما هستیم که روزی میدهیم.
وی افزود: برخی اوقات شرایط بهگونهای میشود که مرم از دین فقط یک لقلقه زبان بیشتر ندارند و برخی از مردم نسبت به اموال مردم خیلی بیاحتیاط شدهاند؛ این که ماشین شما به ماشین کسی میخورد ضامن هستید و نباید برویم و به او خبر ندهیم؛ این که ما باید برای روزی خانواده تلاش کنیم منظور تلاش حلال است نه این که هر کاری انجام دهیم.
زنا و بیبندوباری جامعه را هلاک میکند
آیتالله هادوی تهرانی با اشاره به این که در جزیرةالعرب مسأله زنا خیلی شایع بوده است، گفت: علامه عسکری میفرماید جزیرةالعرب از لحاظ اخلاقی و فرهنگی شبیه شرایطی است که امروز در غرب شاهدیم و بیبندوباری فرهنگی در جزیرةالعرب حاکم بود زیرا آنها از تمدن فاصله داشتند و مردم فرهنگ عمومی پایینی داشتند و گرفتار فقر بودند و در مسائل فرهنگی بیبندوبار بودند.
وی خاطرنشان کرد: خدا میفرماید نزدیک زنا نشوید زیرا بیبندوباری باعث سقوط جامعه و از بین رفتن تمدنها شده است؛ در آیه بعد میفرماید شما هیچ نفسی را حق ندارید بکشید مگر این که حقی برای کشتن داشته باشید مانند قصاص و یا حد الهی و اگر کسی به غیر حق کسی را بکشد ما برای ولیّ او حق قصاص قرار دادهایم و میتواند دیه بگیرد و یا او را ببخشد.
استاد حوزه علمیه با بیان این که زیادهروی در قتل جایز نیست، گفت: اگر یک نفر کشته شده است فقط یک نفر را حق داریم قصاص کنیم و نمیتوانیم با عنوان خونخواهی یک قبله را بکشیم؛ اگر دو نفر یک نفر را کشتهاند ولی مقتول اگر بخواهد دو نفر را قصاص کند باید دیه یک نفر را بدهد که نصف آن به خانواده یک نفر و نصف دیگر آن به دیگری داده میشود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: خداوند وارد بحثهای مالی میشود که کسی حق ندارد نزدیک مال یتیم شود مگر بهگونهای که آن مال بهتر شود و به نفع یتیم باشد و مال یتیم حیفومیل نشود؛ تصرف ولی باید به مصلحت مولّا علیه باشد زیرا رعایت حقوق مالی بسیار مهم است.
کارمندان و پیمانکاران به عهد خود وفادار باشند
آیتالله هادوی تهرانی با بیان این که انسان باید به عهد خود وفا کند و عهد در آخرت مسؤول عنه خواهد بود، گفت: یکی از مشکلات جامعه ما کماهمیت دادن به عهد است و وقتی پیمانی میبندیم باید به پیمان خود عمل کنیم؛ پیمانکاران که پیمانی را برای انجام کاری میبندند باید به پیمان خود وفا کنند تا جامعه دچار مشکل نشود.
وی خاطرنشان کرد: این شرمآور است که ما مسلمانان نسبت به تعهدات خود بی اهمیت هستیم ولی در کشور کفر تا این اندازه به عهد خود پایبند هستند؛ وقتی کارمندی در اداره کار میکند باید به تعهداتی که بسته است پایبند باشد و کار خود را درست انجام دهد و از زیر کار در نرود.
استاد حوزه علمیه با بیان این که برخی افراد تعهدات سنگین و مسؤولیتهای بزرگی دارند ولی به تعهدات خود پایبند نیستند، گفت: در ادارات میبینیم که اربابرجوع منتظرند که کارشان انجام شود ولی کارمند با تلفن شخصی خود صحبت میکند و شوخی و اختلاط میکند و کارهای شخصی خود را انجام میدهد؛ چرا ما اینطور شدیم که نماز میخوانیم و روزه میگیریم ولی نسبت به تعهدات خود بی اهمیت هستیم.
وی با بیان این که مسؤولان در برابر مردم متعهد هستند، افزود: مسؤولان باید به تعهدات خود عمل کنند و ما باید جوابگوی تعهدات خود در آخرت باشیم./843/پ۲۰۱/س