۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۵۰۵۹۶۴
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

امام علی گمشده امروز تمام مردم جهان است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: خداوند متعال ممتازترین نعمت بر بندگانش را نعمت ولایت قرار داد. هیچ نعمتی بالاتر و برتر از ولایت بر انسان نیست و شب قدر شب ولایت الهیه است.
رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که در آستان مقدس امامزاده صالح برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام علی(ع) عنوان کرد: دعا برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) یک زمان عام و یک وقت خاص دارد؛ وقت خاص آن شب قدر است و فلسفه توجه به ایشان در این شب مبارک به علت این است که صاحب شب قدر امام زمان(عج) است و پرونده‌های همه ما در شب قدر به وجود مقدس ایشان تقدیم می‌‌شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به روایات اگر هر سه شب را شب قدر بدانیم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان شب مقدر شدن، شب بیست و یکم شب قطعی شدن و شب بیست و سوم شب امضا و به مرحله اجرا درآمدن است. آنچه مسلم است لیله القدر از بهترین شب‌های سال است و انسان بر راهوار این شب می‌تواند راه صد ساله را یک شبه طی کند.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز داشت: بنا به فرمایش قرآن درباره حضرت سلیمان(ع) که راه یک ماهه را توسط باد طی می‌کرد و بنی اسرائیل که همواره لباس رزم به تن داشته و جهاد فی سبیل الله می‌کردند و نام مجاهد در راه خدا گرفته بودند و افراد دیگری در تاریخ که یک عمر عبودیت حضرت حق را داشتند، خداوند متعال به امت پیامبر لیله القدری مرحمت کرد که بتوانند راه هشتاد ساله و صد ساله را یک شبه طی کنند.

وی با بیان اینکه درشب قدر کتاب خداوند متعال بر بهترین خلق خدا نازل می‌شود اظهار داشت: شب قدر توجه به کتاب کامل، توجه به انسان کامل است که وجود مقدس نبی اکرم(ص) و توجه به رمز بقای دین و شریعت که حضرت فاطمه زهرا(ص) است. در تفسیر کوفی ذیل سوره مبارکه قدر آمده که لیلة به معنای حضرت فاطمه زهرا(س) است. همچنین امام خمینی(ره) در کتاب سرّالصلاه ذیل همین سوره آورده که حقیقت شب قدر حقیقت محمدیه فاطمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه ابراز داشت: توجه به شب قدر توجه به ولایت الهیه است که رمز آن حضرت زهرا(س) است که حلقه وصل رسالت رسول و ولایت ولی است و توجه خاص و معرفت به ولایت حضرت فاطمه(س) است. کسی که این خاندان طیبه را شناخت متوجه می‌شود که یک شب با ولایت و اهل بیت پیامبر اکرم(ص) زندگی کردن بهتر از هزار ماه با حکومت اُمویان و عباسیان زندگی کردن است.

جامع امامت و رسالت ولایت را به‌جود می‌آورد

وی با اشاره به زندگی با عزت گفت: یک روز در ولایت الهیه و نبی مکرم اسلام(ص) زندگی کردن بهتر از یک عمر زندگی در حکومت کفر و طغیان است که حاکمیت شیطانی است. سالک همواره باید آنچه بر خود و کشور وجودش حاکم می‌بیند خدا، قانون خدا، ولی خدا و باید و نباید الهی باشد. شب قدر شب هدایت انسان است. اساس لیلة القدر هدایت انسان است.

تولیت آستان قدس عنوان کرد: خداوند برای هیچ یک از نعمت‌هایی که به انسان مرحمت کرد به انسان منت نگذاشت ولی برای نعمت هدایت، ولایت و رسالت ختمیه بر انسان منت گذاشت و نشان از این دارد که اگر نعمتی بزرگ باشد با منت همراه می‌شود. جامع امامت و رسالت، ولایت را به‌جود می‌آورد. خداوند متعال ممتازترین نعمت بر بندگانش را نعمت ولایت قرار داد.هیچ نعمتی بالاتر و برتر از ولایت بر انسان نیست و شب قدر شب ولایت الهیه است.

وی در ادامه گفت: انسان سالک که در شب قدر زیر سایه قرآن کتاب کامل است و با دست دیگر دامن انسان‌های کریم و وارسته و هادیان بشر که ۱۴ معصوم پاک هستند را می‌گیرد و این دو را سبب هدایت خود می‌داند. انسان در شب مبارک قدر باید به خود و به صاحب اسامی دعای جوشن کبیر توجه کند. خداوند متعال به نبی مکرم(ص) می‌فرماید ای پیامبر اگر بندگانم درباره من سوال کردند بگو از رگ گردن به آنها نزدیک‌تر هستم ولی آنچه مایه حجاب انسان‌ها شده، غفلت است. در خود مطالعه کنید و خود را بشناسید مرا خواهید یافت، من در دل‌های شکسته هستم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به موضوع معرفت و خودشناسی گفت: خداوند متعال در درون انسان‌ها فطرتی خداخواه و عدالت‌خواه قرار داده؛ فقط نیاز است که انسان به سرمایه اصلی وجودش که نفس الهام‌بخش خوبی‌ها و پاکی‌ها است توجه کند. همه انسان‌ها در سرار دنیا نفس الهام‌بخش پاک دارند مگر اینکه خودشان با گناه، فسق، کف ور ظلم بر آن حجاب شوند. در این صورت چشم دارند ولی بینایی ندارند، گوش دارند ولی شنوایی ندارند، دل دارند ولی فهم و درک ندارند.

وی با بیان اینکه تمام شئونات انسان اعم از نفع و ضرر و مرگ و حیات به عنایت پروردگار متعال است گفت: خداوند تبارک و تعالی به لحاظ تکوینی انسان را آزاد خلق کرده ولی به لحاظ تشریعی، خیر. انسان در مقابل آنچه از غیبت، تهمت، استهزاء مؤمن، منبع درآمد و سایر امور انجام می‌دهد برای او باید و نباید تعیین شده و در برابر اعمالش مسئول است وچارچوب دارد.

شب قدر شب عرضه بندگی به محضر مقدس حضرت حق است

تولیت آستان قدس با اشاره به روایتی از امام علی (ع) گفت: به حضرت علی(ع) فرمودند ببینید طرف مقابل پشت سر شما چه می‌گوید، حضرت پاسخ داد من از او بیشتر می‌دانم ولی من مجاز به انجام هر کاری نیستم و باید و نباید الهی را در امورم باید رعایت کنم چون بندگی خدا برای من چارچوب ایجاد می‌کند. این چارچوب‌ها عین آزادی انسان است چون انسان وقتی عبد واقعی شد در مقابل بسیاری از نفسانیات ایستادگی خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: انسان در مقابل دشمن باید خروش داشته باشد و بدون وحشت و ترس ظاهر شود. مردم انقلاب اسلامی شاید نسبت به کل جمعیت دنیا تعداد زیادی نداشته باشد ولی به هیچ عنوان در میان قدرت‌ها و عربده‌های استکباری احساس وحشت ندارند چون دل به خدا بسته‌اند و متکی به خداوند هستند و بر این باورند که قدرت و عزت مخصوص خداوند است.

تولیت آستان قدس با بیان اینکه انسان باید در برابر خداوند تواضع داشته باشد گفت: در عین حال، خداوند ذلت در برابر هیچ کس را به انسان اجازه نداده است. همه انسان‌ها کرامت دارند و باید این کرامت را که هدیه خداوند است حفظ کنند.

وی در ادامه افزود: به فرمایش خداوند متعال انسان و آبروی انسان از کعبه مهم‌تر است ولی در برابر خداوند انسان باید خود را بشکند. کسی که در سحرگاهان خود را در برابر خدا شکست در دنیا عزت خواهد یافت ولی استکبار در انسان فرعونیت را ایجاد می‌کند. در پیشگاه خداوند متعال باید عبد و بنده شد و شب قدر عرضه بندگی به محضر مقدس حضرت حق است. در برابر خداوند که آگاه به اسرار و نهان ما انسان‌ها است باید به گناهان خود معترف شویم و توبه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: وقتی انسان گناه بزرگی مرتکب می‌شود نیاز به یک واسطه دارد و در این شب مبارک واسطه انسان‌های گناهکار حضرت علی(ع) است که به همه ما عنایت دارد.

گمشده امروز تمام مردم عالم امام علی(ع) است

وی در ادامه با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) گفت: حضرت علی(ع) در لحظات واپسین عمر مبارک‌شان به خانواده خود از قول پیامبر فرمود حتی سگ هار را نباید قطعه قطعه کرد و سفارش داشتند که به قاتل‌شان بیش از یک ضربه نرنند. متأسفانه امروز شاهد جنایات بی‌رحمانه گروه‌های تروریستی تکفیری و داعشی هستیم  که چطور با ملت‌های مسلمان برخورد می‌کنند و خود را تابع خدا و پیغمبر می‌دانند. قطعاً این‌ها بویی از دین و اسلام نبرده‌اند.

تولیت آستان قدس با اشاره به جایگاه امام علی(ع) در ادیان دیگر گفت: حتی بسیاری از طرفداران ادیان دیگر نیز به امام علی(ع) عشق می‌ورزند و معتقدند که ایشان در تمام عرصه‌ها در عدالت، مروت، مردم‌داری، حکومت، عبودیت و بندگی خداوند و در سخنش قهرمان است و برای تمامی انسان‌ها پیام دارد. جورج جورداق مسیحی در کتاب خود حضرت علی(ع) را پیام آور آزادی برای تمامی انسان‌های عالم می‌داند. امروز گمشده تمام عالم امام علی(ع) است و کسی که با سیره این امام بزرگوار آشنا باشد درِ خانه هیچ کسی جز ایشان را نخواهد زد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه افزود: در هر سن و سال و در هر کجایی که هستیم وقتی در شب قدر مخلصانه به پیشگاه خدا بیاییم خداوند را صدا کنیم خودش قول اجابت داده است. انسان‌ مطیع است و پیامبر و امام مطاع. اگر در راه اطاعت اشتباه رفتیم و به خود، دیگران و خدا ظلم کردیم به وسیله توبه می‌توانیم به فطرت پاک خدایی بازگردیم. ما انسان‌ها یک شناسنامه روح و جان نیز داریم که تعالی روح ما از سوی آن صورت می‌گیرد. در شب قدر می‌توانیم با نگاه به گذشته نکبت گناه را از بین ببریم.

وی در پایان با اشاره به نقش انسان در تعیین سرنوشت خود گفت: اگر انسان در سرنوشت خود نقش نداشت شب قدر به مهمانی خداوند دعوت نمی‌شد. یقین بدانیم این شب سرمایه بزرگی است که خداوند بهترین پذیرایی را خواهد داشت. بزرگترین هدیه خداوند رساندن انسان به مقام ربانی و خلیفة اللهی است تا انسان را ملکوتی کند؛ به علت اینکه قدرت و عزت تنها در پیشگاه خداوند قادر و متعال است./201/966/ب1

ارسال نظرات