۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۵۰۶۰۵۱
آیت‌الله فقیهی:

انتقادها باید به همراه بیان خوبی باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه انتقاد از وزرا و رییس‌جمهور را لازم دانست و گفت: روش قرآن برای انتقاد این است که اول محاسن را تصدیق و بعد معایب را بازگو می‌کند و پیشنهاد می‌دهد.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در درس تفسیر سوره بقره که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، اظهار داشت: اسرائیل لقب حضرت یعقوب است و از نظر لغوی به معنی بنده خدا است.

وی با اشاره به ناشکری بنی‌اسرائیل از نعمت‌هایی که خدا به آن‌ها داده بود، خاطرنشان کرد: انسان‌ها باید به نعمت‌های پروردگار توجه کنند و اگر به نعمت‌ها داشته باشند مشکلات برایشان آسان می‌شود؛ نعمت امنیت و نعمت رهبری و نظام اسلامی از جمله نعمت‌هایی است که ما داریم و باید شکرگزار باشیم.

آیت الله فقیهی با بیان این که برخی نعمت دارند ولی همیشه به دنبال نقایص زندگی می‌گردند، گفت: اگر در زندگی توجه به نعمت‌ها داشته باشیم برای خودمان بهتر است  چون انسان را آرام می‌کند و باید توجه داشته باشیم که این نعمت‌ها را خدا به ما داده است.

وی ابراز داشت: خدا در برابر نعمت‌هایی که داده دو چیز خواسته است؛ اول این که آنچه را که عقل انسان دستور می‌دهد عمل کنیم مانند این که عقل می‌گوید به هیچ‌کس ظلم نکرده و عدالت را اجرا کنید؛ این امور کاری به شرع ندارد و همه مردم دنیا باید دستورات عقل را انجام دهند زیرا عقل رسول باطنی است.

عضو جامعه مدرسین افزود: مرحله دوم این است که دستورات شارع را عمل کنید؛ در هر دینی همین‌طور است و خداوند می‌فرماید ای بنی‌اسرائیل من نعمت‌هایی را به شما دادم و شکرگزار باشید و به عهد خود که همان عمل به عقل و شرع است وفادار باشید.

وی اظهار داشت: خداوند می‌فرماید شما اگر به عهد خود وفا کنید من هم وفا می‌کنم و اگر شما عمل صالح داشته باشید من هم وعده های داده شده مانند بهشت را وفا می‌کنم ولی اگر شما وفا نکنید معلوم نیست من وفا کنم.

استاد حوزه علمیه یادآوری نعمت‌های خدا و عمل به دستورات عقل را واجب دانست و گفت: حتی اگر در اختلافات بین خودمان خوبی‌های یکدیگر را به یاد آوریم اختلافات برطرف می‌شود، زن و شوهر هم باید در زمان اختلاف خوبی‌های هم دیگر را به یادآورند.

وی با بیان این که قرآن ابتدا تورات را تصدیق می‌کند و بعد از بنی‌اسرائیل می‌خواهد که به عهد خود وفادار باشند، افزود: روش خدا این است که ابتدا به نهی نمی‌پردازد بلکه اول محاسن هر قوم را بیان می‌کند و سپس به نهی از یک رفتار می‌پردازد.

آیت الله فقیهی افزود: اگر می‌خواهیم به وزیری انتقاد کنیم اول باید خوبی‌هایش را بگوییم بعد اعلام کنیم اگر این کار را می‌کردید بهتر بود؛ اگر به رییس‌جمهور هم می‌خواهیم انتقاد کنیم که باید هم انتقاد کنیم باید به‌گونه‌ای بیان کنیم که در او اثر کند، قرآن می‌گوید اول مصدق باشید و تصدیق کنید و بعد بگویید اگر این طور می‌کردید بهتر بود.

وی خاطرنشان کرد: قرآن انبیای گذشته را تصدیق می‌کند و تعریف می‌کند و بعد می‌گوید من پیشنهادهای بهتری دارم که در قرآن و اسلام آمده است.

عضو جامعه مدرسین با بیان این که علمای یهود با ظهور پیامبر(ص) مقام و موقعیت خود را در خطر دیدند، ابراز داشت: زمانی که پیامبر(ص) نیامده بود علمای بنی‌اسرائیل بشارت می‌دادند که پیامبری می‌آید ولی وقتی آمد خودشان از او تبعیت نکردند؛ وضعیت امروز ما هم ممکن است همین‌طور باشد و ممکن است وقتی امام زمان(عج) ظهور کند برخی از علما موقعیت خود را در خطر ببینند و ایشان را منکر شوند./843/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات