نعمت امنیت در رأس همه نعمت های الهی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از تدریس درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: خداوند در سلب نعمت از افراد هرگز شروع کننده نیست.
وی در ادامه تفسیر سوره نحل، آیه صد و یازدهم که می فرماید«یَوْمَ تَأْتِی کُلُّ نَفْسٍ تُجَادِلُ عَنْ نَفْسِهَا وَتُوَفَّى کُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ وَهُمْ لا یُظْلَمُونَ» را تلاوت کرد و افزود: انسان در روز قیامت با شرایط بسیار سختی روبرو می شود تا جایی که می خواهد با جدل کردن گره از مشکلاتش باز کند و در آیات دیگری از قرآن این شرایط سخت به گونه ای دیگر تشریح شده است، مثلاً در آیات متعددی آمده است که انسان مجرم حاضر است همه دنیا را فدیه کند تا از عذاب نجات پیدا کند.
آیت الله مهدوی بیان کرد: یکی از مسائلی که از آیات قرآن و روایات معصومین(ع) برداشت می شود این است که افراد مجرم آرزوی بازگشت به دنیا را دارند ولی امام باقر(ع) در روایتی می فرمایند، هیهات که این آرزوی مجرمان مبنی بر بازگشت به دنیا نیز دروغ است و اگر به دنیا بازگشت داده شوند باز هم به جنایاتشان در دنیا ادامه می دهند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تفسیر آیه صد و دوازدهم سوره نحل که می فرماید «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلا قَرْیَةً کَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُوا یَصْنَعُونَ»، تصریح کرد: امنیت مربوط به جسم انسان است و در رأس نعمت ها قرار دارد و این امنیت در روح انسان اثر می گذارد و مایه آرامش می شود.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: آیه مثالی را بیان می کند و مطلوبش این است که انسان ها از آن درس بگیرند؛ رزق روستایی از مکان های مختلف تأمین می شد ولی اهالی آن روستا به نعمت های خداوند کافر شدند و این کفران نعمت سبب شد تا خداوند آن ها را عذاب کند و گرسنگی را بر آن ها مسلط کند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که خداوند نعمتی را که عطا کرده است، بی دلیل از انسان سلب نمی کند، تبیین کرد: انسان ها با اعمال و رفتارشان موجبات سلب نعمت های خداوند را از خودشان فراهم می کنند؛ خداوند در سلب نعمت از کسی هرگز شروع کننده نیست.
وی در پایان در پاسخ به این شبهه که برخی مطرح می کنند و می گویند چرا خداوند کشورهای اسلامی را مجازات می کند ولی کشورهایی که سران کفر بر آن حاکم هستند را مجازات نمی کند، افزود: فهم داشتن سبب ایجاد مسؤولیت می شود، مردم مسلمان خداوند و نعمت های الهی را می شناسند و بعد از این که نسبت به این دو کفر عملی از خودشان نشان می دهند نعمت های الهی سلب می شود؛ آن هایی که فهم خداشناسی ندارند اگر گناه کنند با مجازات ضعیف تری نسبت به افراد خداشناس روبرو خواهند شد./867/۲۰۲/ب2