۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۰۹۲۷۶
آیت الله صدیقی:

ریختن آبروی افراد، خدشه وارد کردن به وحدت جمعی جامعه است

امام جمعه موقت تهران گفت: در واقع وقتی از فردی ایراد می‌گیریم، از یک عضو خود ایراد گرفته‌ایم و مخدوش کردن آبروی اعضای جامعه، خدشه وارد کردن به وحدت جمعی جامعه است.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در کلاس درس اخلاق که شب گذشته در مسجد جامع ازگل برگزار شد، گفت: جهت حفظ وحدت کلمه و آرامش دل‌ها نسبت به برادران ایمانی در جامعه، خداوند متعال خطوط قرمزی را مشخص کرده و به بندگانش اجازه عبور از این خطوط را نداده است.

وی افزود: در سوره مبارکه حجرات 6 مسأله بیان شده که خداوند متعال فرموده‌اند، هیچ قومی اجازه ندارد قومی دیگر را مسخره کند زیرا سبب سبک‌سَری مسخره کننده و تحقیر مؤمن است. مؤمن نزد خداوند عزوجل بسیار عزیز است و احترام او از کعبه بالاتر می باشد، از این جهت تحقیر مؤمن معامله با خداوند است.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به فرمایش خداوند در قرآن که می‌فرماید دنبال عیب مردم نباشید و عیب‌جویی نکنید، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم یک وحدت جمعی برای مؤمنان ترسیم کرده و آنها را به منزله یک پیکر می‌داند.

وی در ادامه ابراز داشت: در واقع وقتی از فردی ایراد می‌گیریم، از یک عضو خود ایراد گرفته‌ایم. مخدوش کردن آبروی اعضای جامعه، خدشه وارد کردن به وحدت جمعی جامعه است. هیچ شخص عاقلی حاضر نمی‌شود خود را به مردم معیوب نشان دهد.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه شخصی که احترام برای دیگران قائل نیست، در واقع برای کرامت انسانی ارزش قائل نیست، عنوان کرد: اساساً کسی که اهل عیب‌جویی است، نشانه معیوب بودن خودش است.

وی اظهار داشت: چون مؤمن مورد احترام و توجه خداوند متعال است همواره باید با بهترین نام‌ها او را یاد کرد، همچنین در حضور مؤمن او را با کنیه و در عدم حضور او، با نامی محترمانه با پیشوند یا پسوندی زیبا می‌توان صدا زد و نام او را یاد کرد. نباید ارزش انسان‌ها و بندگان خدا را پایین آورد، زیرا خداوند با این اعمال مخالف است.

استاد برجسته حوزه علمیه گفت: همان‌طور که دوست داریم مردم عیب ما را بپوشانند، ما نیز موظفیم عیوب مردم را بپوشانیم و دیگران را با نامی نیک صدا بزنیم. آبروی مؤمن مانند خون مؤمن است که اگر ریخته شود مانند این است که خون او ریخته شده است. ریختن آبروی کسی در حکم قتل و کشتن او است.

وی افزود: گاهی غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها در جامعه، پرونده‌های اعمال ما را در قیامت خیلی سنگین می‌کند و راه نجاتی برای انسان باقی نمی‌گذارد اما خداوند متعال به قدری مهربان است که انسانی که از روی نادانی، سبک‌سری و عیب‌جویی کرده و یا با عنوان بد اشخاص را صدا زده و تخریب کرده، باز هم لطف خود را شامل او می‌کند و توبه او را می‌پذیرد حتی وقتی به حریم بندگان خدا تعرض کرده و از چشم خدا افتاده است؛ ولی اگر توبه نکرد در جرگه ظالمین قرار می‌گیرد./202/966/ب1

ارسال نظرات