۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۵۱۰۵۳۵
حجت‌الاسلام ظهیری:

حضرت حمزه از برجسته‌ترین مدافعان دین در صدر اسلام است

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که اگر شهدایی مانند شهدای جنگ احد نبود پرچم عظمت اسلام با اهتزاز در‌نمی‌آمد، حضرت حمزه را یکی از برجسته ترین مدافعان دین در صدر اسلام دانست.
حجت الاسلام علی اصغر ظهیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ علی‌اصغر ظهیری امروز در سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) در جریان جنگ احد اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس گواه تاریخ یکی از اساسی‌ترین ناراحتی‌هایی که رسول گرامی اسلام در جنگ احد تجربه کرد و تاریخ به آن گواه داده است موضوع شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا گزارش‌شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) را یکی از برجسته‌ترین مدافعان ساحت نبی گرامی اسلام توصیف کرد و گفت: شرایط پیچیده جنگ احد زمینه هجوم تمام‌عیار دشمنان را علیه اسلام به وجود آورده بود؛ این در حالی است که فقدان مدافعی مخلص در چنین شرایطی برای رسول گرامی اسلام بسیار سخت توصیف‌شده است.

وی ادامه داد: در تاریخ نقل‌شده است که« در سال 49 هجری و پس از گذشت 46 سال از جنگ اُحد و در دوران ریاست بلامنازع معاویه بن ابوسفیان، از طرف او دستور صادر شد که در اُحد قناتی حفر و مجرای آن را در کنار و یا داخل قبور شهدا قرار دهند و با آماده شدن قنات، منادی در مدینه اعلان کرد افرادی که در احد شهید دارند برای در امان ماندن اجساد و قبور آنان از نفوذ و جریان آب، این قبور را نبش و اجساد شهدا را به محل دیگر انتقال دهند و بر اساس این دستور به نبش قبور شهدا اقدام گردید.»

حجت‌الاسلام‌ ظهیری در ادامه به جریان شکافته شدن قبر حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) در این فتنه تاریخی اشاره کرد و ابراز داشت: جابر بن انصاری نقل کرده است که« ازجمله قبر حمزه علیه‌السلام و عمرو بن جموح و عبدالله پدر جابر شکافته شد، عمّال معاویه با تعجّب مشاهده کردند که این اجساد تر و تازه مانده‌اند؛ به‌گونه‌ای که گویی دیروز دفن گردیده‌اند. حتّی لباس‌ها و قطیفه ها و علف‌هایی که آنان را پوشش می‌داد با همان وضع باقی است و کوچک‌ترین تغییری در آن‌ها رخ نداده است؛ به‌طوری‌که وقتی بیل کارگر به‌پای حضرت حمزه خورد، خون جاری گردید و یا آنگاه‌که دست یکی از شهدا، که در روی زخم پیشانی‌اش قرار داشت، برداشته شد خون جاری گردید و این کرامت شهدا موجب شد که عمّال معاویه از تصمیم خود منصرف شده، قبور شهدا را به حال خود بگذارند.»

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که در جریان جنگ احد بیش از 80 آیه قرآن نازل‌شده است، اظهار داشت: یکی از آیات نازل‌شده در جنگ احد اشاره به مقام شهدای این جنگ و شهدای فی سبیل الله دارد؛ چنانکه در این آیه خداوند متعال فرموده است« وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ؛ (ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگان‌اند! بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.»

وی ادامه داد: تفاسیر در بیانشان نزول این آیه نوشته‌اند که در ماجرای جنگ احد برخی از افراد برای ندبه شهدا اشعاری را خوانده این در حالی بود که در ضمن اشعار به سبک جاهلیت متصور نابودی محض شهدا پس از مردن  را در دل می‌پروراندند؛ تا جایی که این آیه با صراحت به پیامبر دستور داده است که این الگوی تفکر جاهلی غلط است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پایان با اشاره به این‌که اگر شهدایی مانند شهدای جنگ احد نبود پرچم عظمت اسلام با اهتزاز در ‌نمی‌آمد، گفت:شهدا حقوق بزرگی بر گردن جامعه اسلامی دارند این در حالی است که شهدای صدر اسلام بالأخص جنگ احد از برتری خاصی در این حقوق برخوردار هستند./837/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات