انسان طمع کار در برابر فشارهای دشمن ایستادگی نمی کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر نهج البلاغه شب گذشته که در حسینیه جواد الائمه(ع) واقع در چهار شکر شکن برگزار شد، گفت: طمع ورزی سبب تخریب یقین می شود.
وی در تفسیر حکمت 171 نهج البلاغه که امیر مؤمنان(ع) در آن می فرمایند، طمع ورزی بردگی دائمی است، افزود: انسان طامع دائماً گرفتار است ولی انسانی که طمع در دلش نباشد آزاد خواهد شد؛ صفت طمع موجب می شود انسان ذلیل اهل دنیا باشد و صفت طمع زمانی که در شخصی دائمی شد آن شخص همواره ذلیل خواهد بود.
آیت الله مهدوی با بیان این که طمع در برابر پروردگار برای به دست آوردن مکارم اخلاقی یا بهشت اگر توأم با خوف باشد، خوب است، اذعان کرد: طمع در برابر پروردگار عالم اگر توأم با خوف نباشد سبب غرور خواهد شد؛ غرور به معنای فریب خوردن است یعنی طمع درونی منهای خوف از خداوند سبب می شود انسان دست از تلاش در راستای رسیدن به اهدافش بردارد و تنها طامع به صفات الهی باشد که چنین چیزی هرگز راهگشا نیست.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با توجه به آیه شانزدهم سوره سجده که می فرماید«تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ»، ادامه داد: افرادی هستند که در نیمه های شب رختخواب را از وجودشان تهی می کنند و پروردگار عالم را با طمع و خوف می خوانند؛ چنین افرادی نه بدون تلاش انتظار رسیدن به مقصد را دارند و نه با تلاش از رحمت الهی مأیوس هستند.
امام جمعه موقت اصفهان تبیین کرد: فردی که دارای طمع باشد به خودش خیانت می کند چرا که طمع ورزی سبب تخریب دین، عقل و یقین او خواهد شد، همچنین بر اساس روایات معصومین(ع) اصل شرارت ها و بدی ها در طمع ورزی است و انسان طامع در دنیا ذلیل و در آخرت شقی خواهد بود.
استاد اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد: طبق روایات متعددی از امامان معصوم(ع) قطع طمع موجب روشنی چشم است و خیر دنیا و آخرت در کنده شدن طمع از دل است؛ پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، وقتی قانع باشید زیاد هستید و وقتی طامع باشد کم هستید؛ انسان طامع در برابر سختی ها سر تعظیم فرود می آورد و نمی تواند ایستادگی کند.
وی خاطرنشان کرد: انسان طامع به دلیل رفاه طلبی درونی در برابر تحریم هایی که از سوی دشمنان بر علیه نظام جمهوری اسلامی وضع می شود سر تعظیم فرود می آورد و به شکل های مختلف قصد مرتبط شدن با استکبار جهانی را دارد؛ امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، اگر کسی خواست آزاد باشد طمع را در دلش ساکن نکند و در روایتی دیگر آمده است که انسان طمع کار دائماً در غل و زنجیر ذلت است.
آیت الله مهدوی با بیان این که تقوا داشتن در گرو این است که انسان مملوک طمعش نباشد، گفت: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، شراب بیشتر از طمع عقل را زایل نمی کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تشریح کرد: برخی طمع ها کاذب هستند و هرگز محقق نمی شوند؛ طمع به بازگشت گذشته طمعی است که به هیچ عنوان محقق نخواهد شد.
امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: یقین پُر برکت ترین نعمتی است که با مجاهدت در راه پروردگار به دست می آید و امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، طمع ورزی سبب تخریب یقین می شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه تبیین کرد: شایسته است که با انسان قانع همنشین باشیم چرا که همنشینی با انسان طامع روحیه انسان را عوض می کند؛ امیر مؤمنان(ع) راجع به حضرت عیسی(ع) می فرمایند، همسری نداشت که او را گرفتار خودش کند، فرزندی نداشت که او را محزون کند، مالی نداشت که سبب گرفتاری برایش شود و طمعی نداشت که او را ذلیل دیگران کند.
وی در پایان با بیان این که انسان قانع آزاد مرد است، افزود: انسانی که در درون و برون تعلقی نداشته باشد بدون افراط و تفریط روی موضع حق پافشاری می کند./۲۰۱/۸۶۷/ب۱