۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۵۱۵۲۰۲
حجت الاسلام فرحزاد:

برگزاري برنامه هاي فرهنگي در بقاع متبرکه سبب احیای امامزادگان می شود

استاد حوزه علميه با بيان اينكه اتصال به امامزادگان، اتصال به اهل بيت(ع) است، گفت: مردم در امر برگزاري برنامه هاي فرهنگي در امامزادگان مشاركت كنند تا امامزادگان بيش از پيش احيا شوند.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد، دوشنبه شب در دومين همايش بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبركه منطقه فين كاشان در آستان مقدس امامزاده قاسم فين كاشان، عزداري اهل بيت(ع) دركاشان را منحصر به فرد خواند و گفت: همانگونه كه عزاداري هاي اهل بيت(ع) را با شور عزاداري برگزار مي‌كنيم به همين ميزان بايد ميلاد اهل بيت(ع) را نيز با شور و شوق فراوان برگزار كنيم.

وي افزود: نبايد اينگونه باشيم كه براي عزداري و روضه خواني 90 درصد برنامه ريزي داشته باشيم، اما براي جشن و شادي ميلاد اهل بيت(ع) تنها 10 درصد برنامه ريزي داشته باشيم كه اين امر كم لطفي ما شيعيان به اهل بيت(ع) است.

حجت الاسلام فرحزاد جشن و شادي دهه كرامت و حدود 25 مناسبت مهم در رابطه با اهل بيت(ع) در ماه ذالحجه را يادآور شد و گفت: جشن ازدواج اميرمومنان(ع) با فاطمه زهرا(س)، اهداي فدك، جشن عيد قربان، ولادت امام هادي، ولادت هفتم، عيد بزرگ غدير و عيد مباهله از جمله جشن ها و مناسبت هاي مهم و با سند معتبر است در اين ماه است.

وي افزود: تصور برخي از ما اين است كه فقط هزينه براي روضه خواني امامان خود ثواب دارد و اين درحالي است كه اگر كسي براي تولد هر يك از امامان خود يك دهه جشن بگيرد ثواب دارد و ثواب براي روضه خواني و تولد اهل بيت(ع) است.

استاد درس اخلاق حوزه علميه قم اظهار داشت: در كنار غمها و روضه ها، بايد اعياد، ولادت ها و سرور اهل بيت(ع) نيز شادي هاي خود را به لحاظ كمي و كيفي افزايش دهيم.

حجت الاسلام فرحزاد، گفت: يكشنبه ماه ذی القعده نماز مهمي دارد كه علماي بزرگ اخلاق و سير و سلوك اين نماز چهار ركعتي را به شاگردان خود توصيه مي‌كنند چرا كه خواند اين نماز سبب بخشيدن گناهان، قبولي توبه، عاقبت به خيري، نورانيت قبر، وسعت رزق و بركات بسيار ديگري دارد.

وي، با اشاره به ايام مبارك دهه كرامت و ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) در اين دهه، گفت: مردم مسلمان ايران زير سايه  اين دو برادر و خواهر بزرگوار هستند كه بايد قدر آنها را بدانيم چرا كه ما غرق نعمت هستيم اما قدر نعمت هاي خود را نمي دانيم.

استاد درس اخلاق حوزه علميه قم يادآور شد: سه امام مي فرمايند، زيارت حضرت فاطمه معصومه(س) يا معادل بهشت است، يا ثواب بهشت را دارد و يا بهشت را به انسان واجب مي كند و هركس در مسجد جمكران نماز بخواند مانند كسي است كه در خانه كعبه نماز خوانده است و امام رضا(ع) مي فرمايد، كسي كه خواهرم حضرت فاطمه معصومه را در قم زيارت كند، مانند كسي است كه من را زيارت كرده است.

حجت الاسلام فرحزاد ادامه داد: مردم شهرستان كاشان بايد نزديك بودن به قم و حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد جمكران را قدر بدانند و از اين فرصت استفاده كنند چرا كه بسياري از مردم كشور آرزو دارند به زيارت اين بزرگوار بيايند اما به دليل دور بودن نمي توانند.

وي با اشاره به وجه تشابهات ديني دو شهرستان كاشان و قم از كثرت امامزادگان در اين دو شهرستان به عنوان يكي از ويژگي هاي كاشان و قم نام برد و گفت: برخي از شهرستانهاي كشور حتي يك امامزاده نيز ندارند و مردم اين شهرستانها آرزو دارند امامزادگاني داشتند تا بتوانند در كنار آنها به آرامش برسند.

استاد درس اخلاق حوزه علميه قم عنوان كرد: كاشان و قم از شهرهاي مهم ديني كشور هستند كه هم امامزادگان زيادي دارند و هم امامزادگان معتبري دارند كه اين امر بيانگر پيوند محكم مردم كاشان و قم به اهل بيت(ع) است و امامزادگاني كه در مدينه و عراق بودند به شهرهايي از ايران مي آمدند كه از آنها پذيرايي‌كنند و مراسم سنتي مذهبي قاليشويان مردم فين كاشان در مشهد اردهال كاشان نيز بيانگر حمايت مردم اين شهرستان از امامزادگان است.

وي با بيان اينكه، اتصال به امامزادگان، اتصال به اهل بيت(ع) و خاندان اهل بيت(ع) است، گفت: مردم در امر برگزاري برنامه هاي فرهنگي در امامزادگان مشاركت كنند تا امامزادگان بيش از پيش احيا شوند.         

حجت الاسلام فرحزاد كاشان را شهر مقصد گردشگري به ويژه گردشگري مذهبي خواند و تأكيد كرد: در امامزادگان بايد جاذبه هايي را ايجاد كنيم تا فرمايش رهبر معظم انقلاب مبني براينكه امامزادگان بايد قطب فرهنگي كشور شوند، محقق شود.

وي افزود: كشورهاي خارجي براي جذب گردشگر آرزو دارند چنين مكانهايي را داشته باشد، چرا كه بقاع متبركه و معماري اسلامي پويا و داراي روح و زنده است، بنابراين معماري اسلامي ايران يك معماري زنده و جذاب است.

به گفته وي، با استفاده از معماري اسلامي در امامزادگان ايران، زمينه هاي زيادي براي توسعه فرهنگ معنويت را در اختيار داريم، اما متأسفانه از اين فرصتها استفاده نمي‌كنيم.

استاد درس اخلاق حوزه علميه قم در ادامه بر لزوم افزايش معرفت در مناسبتهاي مذهبي تأكيد كرد و با اشاره به اينكه امام روح امت است و به امت، از مادر به فرزند نزديكتر است، گفت: امام رضا(ع) مي فرمايد امام امين خدا است و با مردم مهربان و مراقب همه مومنان است و امام هشتم، امام رئوف و مهربان است و مهرباني ما نيز شعبه اي از مهرباني‌هاي امامان ما است./1307/پ202/ب1

ارسال نظرات