۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۵۱۷۵۴۱

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره شعر بسیج برگزار شد

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره شعر بسیج با حضور ۵۶۶ شاعر بسیجی از سراسر کشور، ۱۵ خانواده شهید و مسؤولان سپاه علی بن ابی طالب(ع) در قم برگزار شد.
هفتمین جشنواره سراسری شعر بسیج در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره شعر بسیج با حضور 566شاعر بسیجی از سراسر کشور، 15 خانواده شهید و مسؤولان سپاه علی بن ابی طالب(ع) در تالار شهید آوینی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، محمد علی مجاهدی پدر شعر آیینی کشور، سید مهدی صادقی استاندار قم، سرهنگ بیطرفان معاون هماهنگ کننده سپاه علی بن ابی طالب(ع)، استاد مطهری پیشکسوت و شاعر متعهد، استاد حسین علی محمدی مدیر هیأت مجمع الذاکرین، محدثی خراسانی عضو شورای عالی شعر صدا و سیما، رضا اسماعیلی منتقد شعر انقلاب، حسین اسرافیلی شاعر حماسی، علی خورشیدی، علیرضا غزوه، آقای براتی و سایر شاعران و اساتید عرصه ادب و هتر نیز در این مراسم حضور داشتند.

همچنین در این مراسم بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در عرصه شعر و مداحی برای حاضران قرائت شد که به شرح زیر است:

«این‌ که فرمودند: «من قال فینا شعراً و بکى أو أبکى وجب له الجنّة» - کسى شعرى درباره‌ى ما بگوید و چشمى را بگریاند، بهشت بر او واجب مى‌شود - معنایش چیست؟ معنایش این است که بهشت را ارزان کرده‌اند؟ بهشتى که این همه باید عبادت کرد تا به آن رسید، آیا آن را این‌ طور دم دستى کرده‌اند؟ یا نه؛ آن کار، آن شعر گفتن و تسخیر دل با آن شعر و انتقال یک مطلب در آن روز، آن‌ قدر مهم بوده که به خاطر آن اهمیت، جا داشته است که در مقابل یک بیت شعرى که این‌گونه تأثیر مى‌گذارد، بهشت را به او وعده دهند. هر وقت شعر شما این اثر را داشته باشد، بدون برو برگرد، همان وعده‌ى بهشت در مقابلش وجود دارد. این یک محاسبه‌ى کاملاً منطقى و روشن است.

در زمان ما که شما مى‌خواهید شعر بگویید یا شعر بخوانید و مایلید در مقابلش اجر و منزلت «دِعبل» و «فرزدق» را هم داشته باشید، راهش چیست؟ راهش این است که همان خلأیى را که آن روز «دِعبل» یا «فرزدق» یا «کُمیْت» یا بقیه‌ى شعراى اهل بیت با شعر خود پُر مى‌کردند، پُر کنید. این مطلبى است که من همیشه به مداحان و شعراى عزیز مذهبى تذکر داده‌ام».

گفتنی است، اسامی شاعران برگزیده این جشنواره در عرصه شعر کلاسیک عبارتند از عباس همتی(مقام اول)، محمد جواد الهی پور(مقام دوم)، شکیبا غفاریان(مقام سوم)؛ همچنین آرش پور علی نژاد از گیلان، خدابخش صفاری از نیشابور و سید محمد علی نقیب از قم نیز از دیگر برگزیدگان این عرصه بودند.

لازم به ذکر است، مرضیه فرمانی، خانم فرضی زاده و علی سلیمانی به ترتیب مقام اول تا سوم را در عرصه شعر محاوره و آقایان محمد حسین مهدویان و محسن کاویانی به ترتیب مقام اول و دوم را در عرصه شعر طنز کسب کردند.

امیر رزق آبادی در این مراسم با اشاره به استقبال باشکوه شاعران از هفتمین جشنواره شعر بسیج اظهار داشت: شاعران قمی در این جشنواره حضور پررنگ تری نسبت به سایر شاعران کشور داشته اند؛ استان قم باحضور77شرکت کننده و250اثر از دو هزار اثر ارسالی رتبه اول حضور در جشنواره هفتم را دارد.

سرپرست سازمان بسیج هنرمندان استان قم هدف برگزاری این جشنواره را آسیب شناسی شعر دفاع مقدس و معرفی ظرفیتهای شعر ارزشی معرفی کرد و افزود: شاعران سبب درخشش زبان فارسی هستند و اگر این بزرگواران عرصه ادبیات در چندین دوره تاریخی از زبان فارسی حفاظت نمی کردند، این زبان شیرین از میان می رفت.

همچنین محمدعلی مجاهدی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه همه ما مدیون شهدا هستیم و باید یاد و خاطره آنها را گرامی داریم، گفت: پیامبر اکرم(ص) در اوایل بعثت در رابطه با شعر سه اقدام کردند که عبارت از اقدامات حذفی، تنزیهی و تشویقی است.

پدر شعر آیینی کشور به اقدامات حذفی پیامبراکرم(ص) اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان در این عرصه درصدد حذف تمامی اشعاری که فاقد جنبه های ارزشی بود، برآمدند که از آن میان می توان به معلقات سبعه اشاره کرد.

ناگفته نماند که گروه رزم نوازان سپاه علی بن ابی طالب(ع) در ابتدای این مراسم موسیقی سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را نواختند و همچنین گروه سرود ناشنوایان با عنوان «دستان فرشته» برای حاضران سرودخوانی کردند./841/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات