۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۵۲۲۷۰۶
آیت الله مظاهری:

جهالت انسان ها مهم ترین موضع برای ضربه زنی دشمنان به اسلام است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: شایعه پراکنی های مخالفان دین اسلام از ابتدا تاکنون وجود داشته و مسلمانان زیادی از روی جهل به شایعه پراکنی های دشمنان دامن زده اند و درواقع دشمن از طریق شایعه پراکنی علیه تعبدیات اسلام تفکر دینی جوانان زیادی را تخریب کرده است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: اطاعت از خداوند یکی از نعمت های بزرگ خداوند به انسان مطیع است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و چهل و نهم که می فرماید«وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» افزود: خداوند برای تأکید بسیار زیاد آیاتی را با محتوای یکسان و الفاظ مختلف بیان فرموده که یکی از این موارد مسأله تغییر قبله و سر و صدایی است که از سوی یهودیان و در راستای ضربه زدن به دین اسلام با طرح شبهاتی ایجاد شد.

حضرت آیت الله مظاهری اذعان کرد: آیه صد و چهل و نهم از مسلمانان می خواهد که در هر کجا قرار می گیرند برای ادای نماز رو به مسجد الحرام بایستند؛ فقها معتقد هستند که اگر مکلفی قصد خواندن نماز دارد ولی نمی داند سمت قبله از کدام طرف است، باید به چهار طرف نماز بخواند تا یقین حاصل کند که به سوی کعبه نماز خوانده است ولی به نظر بنده اگر کسی در بیابانی قرار گرفت و جهت قبله را نمی دانست اگر به یک جهت نماز بخواند کفایت می کند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که تغییر قبله نعمتی از سوی خداوند به حساب می آید، ابراز کرد: تغییر قبله امری است از سوی خداوند و به دلیل این که امتثال امر مولا لازم است، باید متذکر شوم اطاعت کردن از خداوند یک نعمت بسیار بزرگ به حساب می آید.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: خداوند دوست دارد بندگانش در صراط مستقیم حرکت کنند که لازمه حرکت در صراط مستقیم پذیرش تعبدیات بعد از پذیرش اصول دین به واسطه تحقیق کردن است، قرآن به عنوان یک کتاب تربیتی از سوی خداوند برای انسان ها، نعمت بسیار بزرگی به حساب می آید.

وی افزود: مسائل تعبدی زیادی از جانب شارع مقدس وضع شده که اهمیت دوچندانی نسبت به تغییر قبله دارند، ولی تغییر قبله به دلیل این که می توانست عاملی برای عوام فریبی باشد از سوی یهودیان مورد سوء استفاده قرار گرفت؛ همه تعبدیات با پشتوانه مصلحت خداوند قابل پذیرش و انجام است و نمی توان برای با ایرادهای خرافانه تعبدیات را زیر سؤال بُرد.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که شیعه واقعی تابع عقل و درایت است، اذعان کرد: همان گونه که بدیهیات امور عالم قابل تعویض و تغییر نیست و تغییر دادن آن سبب به هم ریختن نظم آفرینش می شود، تعبدیات نیز قابلیت تغییر دادن ندارند و اگر کسی بخواهد رکنی از ارکان یک عمل تعبدی را جا به جا کند آن عمل تعبدی حقیقتش را از دست می دهد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: ارکان نماز کاملاً مشخص است مثلاً شارع مقدس این گونه اراده کرده که در حالت سجده نقاط مشخصی از هفت عضو بدن بر روی زمین قرار بگیرد، اگر کسی بگوید به جای این که در سجده نوک انگشتان بزرگ پاهایم را روی زمین بگذارم می خواهم نوک بقیه انگشتانم را روی زمین بگذارم، به طور قطع نمازش باطل است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که حقیقت وجودی اعمال تعبدی تنها نزد خداوند و چهارده معصوم(ع) است، تبیین کرد: عالم تکوین و تشریع بر اساس مصلحت های خداوند بنا شده و قرار نیست همه انسان ها از حقانیت تعبدیات با خبر شوند؛ از داستان قرآنی که تشریح کننده زمان خاصی از زندگی حضرت موسی(ع) در مواجهه با حضرت خضر(ع) است متوجه می شویم این پیامبر اولوالعزم نیز از بسیاری از حقایق بی خبر بوده و در برابر رفتار حضرت خضر(ع) موضع گیری می کرد.

وی با بیان این که چهارده معصوم(ع) تجلی علم خداوند محسوب می شوند، گفت: باید تسلیم محض اوامر خداوند باشیم و در برابر دستوراتی که از سوی اهل بیت(ع) می رسد جزع و فزع نکنیم؛ شایعه پراکنی های مخالفان دین اسلام از ابتدا تاکنون وجود داشته است و مسلمانان زیادی از روی جهل به شایعه پراکنی های دشمنان دامن زده اند؛ دشمن از طریق شایعه پراکنی علیه تعبدیات اسلام عزیز تفکر دینی جوانان زیادی را تخریب کرده است.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی در لحظات پایانی عمرشان دائماً واژه توجه را بر زبانشان جاری می کردند و این نشان می دهد که توجه به خداوند و تسلیم محض اوامر الهی بودن بسیار با اهمیت است./867/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات