۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۲۳۰۸۹

انتقاد آیت الله فاضل لنکرانی از برخی منبری ها/ نباید از خودمان چیزی وارد دین کنیم

عضو جامعه مدرسین از برخی منبری ها که برای خوشایند بخشی از جامعه اظهارات معارض با نص دین مطرح می کنند انتقاد کرد.
آیت الله فاضل آیت الله فاضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در جلسه درس خارج اصول خود که در مدرسه آیت الله گلپایگانی برگزار شد، با اشاره به روایاتی درباره اهمیت کسب علم و عمل به آن گفت: در روایات دو عنوان داریم، یک عنوان نهی از قول بلاعلم و دیگری نهی از عمل بلا علم است.

وارد کردن باطل در دین و تحریف کردن آن انسان را هلاک می کند

وی افزود: هر دوی این نهی ها باید مدنظر طلاب باشد، نهی از قول بلا علم این است که انسان چیزی را که نمی داند درباره آن اظهار نظر نکند، همچنین در روایات از عمل بلاعلم نیز نهی شده و انسان چیزی را که نمی داند نباید مورد عمل قرار دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: امام صادق(ع) یاران خود را از دو خصلت نهی می کند که در آن ها هلاک انسان ها و بزرگان صورت می گیرد، حضرت می فرماید اگر انسان باطل را در دین خدا وارد کرده و دین را تحریف کند دچار هلاکت می شود.

آسیب های کسانی که در مسیر دین فعالیت می کنند

وی ادامه داد: انسان باید به آنچه که خدا فرموده متدین باشد، نباید از خودمان چیزی را اضافه کرده و چیزی را در دین خدا داخل کنیم، نباید مجموعه دین را خدا و غیر خدا قرار داد، این یکی از آسیب ها و لغزش های بسیار مهمی است که کسانی که در مسیر دین قرار دارند ممکن است به آن دچار شوند.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: این افراد آیات و روایات را می دانند اما ممکن است در جایی چیزی را خودشان داخل در دین می کنند که امام ششم می فرماید سبب هلاکت رجال می شود، متأسفانه این مسأله در زمان ما زیاد اتفاق می افتد.

انتقاد از بی اهمیت جلوه دادن عذاب و عقاب الهی توسط برخی منبری ها

وی عنوان کرد: وقتی انسان امروز به فضاهای مجازی مراجعه می کند می بیند که هرکسی یک چیز را به عنوان دین خدا مطرح می کند، در این اواخر دیدم یکی از منبری ها که خیلی پایه تحصیلی و علمی ندارد آن چنان مسأله عذاب، جهنم و عقاب را ناچیز و بی اهمیت جلوه داده که گویا خداوند متعال در روز قیامت اسمی از جهنم دارد و جهنمی در آخرت وجود ندارد و بنا است یزید، شمر، صدام و تمام ظالمان را مورد عفو خود قرار دهد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آیا این ارائه دین است؟ اگر کسی قرآن کریم را بخواند نمی توانند چنین سخنانی را مطرح کند، مگر در کنار آیات بهشت و رحمت، آیات جهنم و غذاب وجود ندارد؟ چند سال قبل در همین قم در مجلس روضه ای شرکت کردم دیدم یک منبری با وجود این که سابقه تحصیلی نسبتا بدی نداشت مقداری عرفان مسلک می شود و به اندازه ای رحمت خدا را توسعه می دهند که اصلا مجالی برای «ان عذاب لشدید»  و جهنم باقی نمی ماند.

نباید به خود اجازه دهیم در تریبون ها هر سخنی را بیان کنیم

وی اضافه کرد: این مسائل نیازبه درس خواندن ندارد و اگر کسی قرآن هم بخواند می فهمد که این سخنان باطل است، چرا به خود اجازه می دهیم وقتی یک تریبون پیدا می کنیم و یک عده جوان خوش نفس، خوش قلب و پاک نیست پای منبر می نشینند دنبال این باشیم که حرف های جذاب و خاصی بزنیم و نتیجه این شود که هرکس هر گناهی کرد اشکالی ندارد و رحمت الهی شامل او می شود و اگر میلیون ها نفر را به قتل برساند ممکن است در روز قیامت مورد عفو خدا قرار گیرد؛ چگونه چنین چیزی ممکن است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که عقل چنین اجازه ای نمی دهد و شرع چنین دلالتی ندارد، گفت: در قیامت از جهنم سؤال می شود که آیا پر شده است یا خیر یعنی اینقدر افراد وارد جهنم می شوند که قرآن کریم چنین تعبیری دارد، اگر بنا بر این باشد کسی که در دنیا ظلم را به نهایت درجه رسانده مورد عفو خدا قرار گیرد  درست نیست.

وی افزود: بی سوادی اینقدر آشکار است که استشهاد می آورند کسی که شب گناه کرد صبح نمی توان به او گفت که فاسق است چون شاید توبه کرده باشد، این سخن چطور می تواند شاهد این مدعا باشد؟ در این ایام مکررا درباره این مسأله از بنده سؤال کردند.

طلاب بسیار در معرض خطر هستند

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که طلاب بسیار در معرض خطر هستند، اظهار داشت: اگر چیزی را درست بیان نکنیم و اشتباه بیان شود سبب هلاکت خواهد شد، امام باقر(ع) فرمود آنچه را که می دانید بگویید اما آنچه را که نمی دانید بگویید الله اعلم.

وی ادامه داد: ما بزرگانی همانند مرحوم آیت الله مرتضی حائری فرزند مؤسس حوزه داشتیم که یکی از فقهای بسیاری قوی بود که نظیر او در حوزه قم و نجف کم بوده است، گاهی از ایشان درباره مسأله ای سؤال می شد می گفت که نمی دانم و باید مراجعه کنم، ممکن است انسان مجتهد هم باشد اما درباره مسأله ای که نمی داند بگوید نمی دانم و باید مراجعه کنم.

کسی که اصول را نداند نمی تواند تفسیر قرآن کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: برای تفسیر قرآن موازینی وجود دارد و اصول یکی از موازین آن است، کسی که اصول را نداند نمی تواند تفسیر قرآن کند؛ بله می تواند ترجمه قرآن کند آن ترجمه هم غیر دقیق خواهد بود، کسی که می خواهد قرآن را تفسیر کند باید اصول بلد باشد و فرق بین قضایای حقیقیه و قضایای خارجیه و هچنین فرق بین بین علت و حکمت را بداند.

وی عنوان کرد: حال اگر کسی آیه ای از قرآن را به گونه ای تفسیر به رأی کند واویلا است، انسان وقتی فضاهای مجازی را می بیند که درباره آیات حجاب چه تفسیر به رأی های عجیب و غریبی وجود دارد که باید برای مظلومیت قرآن گریه کند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: روایات می فرماید اگر انسان آیه را بگیرد و درست معنا و تفسیر نکند دچار سقوط از فاصله آسمان به زمین می شود که همان هلاکت رجال است، از طرفی اگر قرآن بر اساس موازین معنا و تفسیر شود از فاصله بین آسمان و زمین هم بالاتر می رود.

ملاک سخنان و کارها باید رضایت خدا و اهل بیت باشد نه مردم

وی اضافه کرد: نباید از خود چیزی در دین وارد کنیم و ببینیم که مردم و جوانان چه چیزی خوششان می آید و همان را بیان کنیم، ممکن است در فضاهای مجازی هم برای چنین افرادی آخوند به روز و مردمی گفته شود که هرچه مردم می پسندند را بیان می کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: این آخوند به حسب واقع مردمی و الهی نیست؛ اگر انسان به دلیل هوا و هوس خود که جمعیت پای منبر او بیاید این کارها را انجام دهد نادرست است، حرف ما را باید خدا، رسول و امام زمان(عج) تأیید کنند حال مردم بخواهند تأیید کنند یا نکنند.

وی افزود: امام صادق(ع) در ادامه روایت می فرماید که فتوای بدون علم سبب هلاکت انسان می شود، در روایات آمده کسی که فتوای بدون علم می دهد همه ملائک اون را لعن می کنند، ممکن است فتوا صحیح باشد اما بدون علم است، انسان حق ندارد بدون علم فتوا دهد، مسیر طلاب مسیری است که اگر بر میزان دنبال کنیم خداوند متعال کمک و یاری می کند اما اگر بر اساس میزان نباشد سبب هلاکت خواهد شد./1323/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات