۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۵۲۴۳۷۳
در نشستی خبری؛

اهداف و جزییات برگزاری همایش حوزه انقلابی تشریح شد

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که هدف از همایش حوزه انقلابی آگاه‌سازی بدنه حوزه نسبت به وظایف انقلابی‌اش است، اعلام کرد که این همایش دیماه سال جاری برگزار می شود.
حجت الاسلام و المسلمین لک‌زایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری همایش علمی مسؤولیت‌های ملی و فراملی حوزه انقلابی پیش از ظهر امروز با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف لک زایی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در رابطه با موضوع روحانیت و انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1388 همایش مناسبات روحانیت و نسل جوان را برگزار کرده است که محصولش چهار جلد کتاب و 30 مقاله و 36 مصاحبه و نشست علمی بود.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی افزود: در سال 89 همایش روحانیت و انقلاب اسلامی را برگزار کرد که خروجی آن هم چهار جلد کتاب و 66 مقاله و 33 نشست علمی بود؛ همچنین یک همایش هم در دانشگاه باقرالعلوم(ع) با عنوان روشنفکری حوزوی برگزار شد.

وی تصریح کرد: نتیجه کلان پروژه روحانیت و انقلاب اسلامی در دفتر تبلیغات تا کنون برخی تک‌نگاری‌ها بوده است که بخشی از آن معطوف به مناسبات روحانیت و تجدد بوده است و اولین کار جامع در زمینه جریان شناسی روحانیت و تجدد به صورت محدود و محرمانه کار شد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: در راستای همان کلان پروژه دو اثر در زمینه کارکردهای سیاسی روحانیت در ایران و سایر ادیان و مذاهب منتشر شد و در بحث روحانیت و اقتضائات دنیای معاصر هم یک اثر منتشر شد و از همه مهم‌تر بحث الزامات تحول در حوزه علمیه بود که در این پروژه وظایف روحانیت به وظایف ذاتی و موقعیتی تقسیم شد که وظایفی که با توجه به فضای جمهوری اسلامی بر دوش روحانیت قرار گرفت در قالب وظایف موقعیتی بررسی شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 94 مقام معظم رهبری در دیداری که با نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم داشتند بر تحول در حوزه و کلیدواژه حوزه انقلابی تأکید کردند و تأکید بر انقلابی ماندن حوزه که اگر ما می‌خواهیم جمهوری اسلامی به خوبی تداوم پیدا کند لازمه‌اش این است که حوزه انقلابی بماند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی افزود: از سال 94 بحث حوزه انقلابی در دستور کار دفتر تبلیغات قرار گرفت و کار علمی انجام شد و ما در سال 95 برای برگزاری همایش برنامه‌ریزی انجام دادیم ولی چون مراکز دیگری هم با همین عنوان همایش‌هایی را انجام دادند ما با تأنی بیشتری کار کردیم و به پژوهشگران فرصت دادیم تا انتظاری که از پژوهشگاه می‌رود را به خوبی برآورده کنیم.

وی با بیان این که تا امروز حدود 20 نفر از پژوهشگران پذیرفته‌اند تا در این زمینه کار تحقیقاتی انجام دهند، گفت: این همایش سه بخش خواهد داشت که یک بخش آن با پژوهشگران توافق شده که تحقیقاتی را انجام دهند و یک بخش هم نشست‌های علمی است که به مرور تا قبل از برگزاری همایش برگزار خواهد شد که بیشتر حالت مناظره‌ای خواهد داشت و از افراد با سلایق مختلف دعوت می‌شود و گفت‌وگو خواهند کرد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: بخش سوم هم مصاحبه‌ها است که با افراد اهل نظر مصاحبه می‌شود و از نظرات آن‌ها استفاده می‌شود تا همایش به‌گونه‌ای باشد که بتواند دیدگاه‌های مختلف را درباره محورهای همایش بررسی کند و بار علمی همایش بالا برود و برای این که جنبه علمی همایش هم مستحکم شود در isc به ثبت رسیده است و جزو همایش‌های معتبر ملی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اهداف این همایش صیانت از اصالت و ارزش‌های بنیادین حوزه‌های علمیه، توسعه و ترویج بینش انقلابی در حوزه‌های علمیه، نقد اندیشه و جریان‌های تضعیف‌کننده باورهای انقلابی در حوزه علمیه و تبیین راهکارهای ارتقاء وجه انقلابی حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی افزود: برای تحقق اهداف فوق این همایش در پنج محور مفهوم شناسی، مبانی و شاخصه‌های حوزه انقلابی، مسؤولیت‌های ملی حوزه انقلابی نسبت به تحولات داخلی، مسؤولیت‌های فراملی حوزه انقلابی نسبت به جهان اسلام و گسترش انقلاب، آسیب‌شناسی حوزه انقلابی و آینده‌پژوهی و راهکارهای ارتقاء حوزه انقلابی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما امیدواریم که بتوانیم برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری کاری را انجام دهیم و برنامه ما این است که بعد از برگزاری همایش با تشکیل کمیسیونی بتوانیم سندی را به مدیران حوزه علمیه ارائه کنیم که در آن الزامات حوزه انقلابی تبیین شود.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که دستاورد اصلی همایش حوزه انقلابی فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی در میان طلاب است، گفت: طلاب جوان سرمایه‌های حوزه و ضامن انقلابی ماندن حوزه هستند و نتیجه نشست‌ها این خواهد بود که بدنه حوزه به وظایف حوزه انقلابی آشنا شوند و به آن عمل کنند.

وی تصریح کرد: دغدغه ما این است که فضای گفت‌وگو برای حوزه فراهم شود زیرا آزاداندیشی در ذات حوزه است و انقلاب اسلامی فقط زندانیان سیاسی را از زندان آزاد نکرد بلکه علوم و دانش‌های مختلف را هم از زندان آزاد کرد و حوزه باید فضای آزادی علمی و آزاداندیشی داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی افزود: پیش‌فرض ما در این همایش این نیست که حوزه از فضای انقلاب فاصله گرفته است بلکه ما معتقدیم که توجه دشمنان انقلاب بیش از گذشته معطوف به حوزه علمیه شده است و این اقدامات می‌طلبد که ما هم حوزه را نسبت به این مسأله هوشیار کنیم تا در این دام گرفتار نشویم.

وی با بیان این که حوزه باید نسبت به شاخصه‌های انقلابی ارتقا پیدا کند، گفت: حوزه نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و بیش از 200 مجله علمی دارد ولی نسبت به وظایف و مسؤولیت‌های ملی و فراملی خود فاصله زیادی دارد و حوزه انقلابی می‌خواهد ما را متوجه این شکاف و فاصله کند و باید برای نزدیک شدن به این وظایف اقدام انقلابی کنیم.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که لحن ما نباید منتقدانه بلکه باید ایجابی باشد تا خود این کار مانع تحقق تحول در حوزه نشود، گفت: نزدیک شدن به دغدغه‌های مقام معظم رهبری درگرو انجام وظایف انقلابی حوزه‌های علمیه است.

وی ابراز داشت: این همایش در دی‌ماه 96 برگزار خواهد شد و مهلت ارسال چکیده مقاله تا 10 مهرماه و مهلت ارسال اصل مقاله تا 10 آبان ماه 96 خواهد بود و از امتیازات این همایش این است که آثار برتر در مجلات علمی پژوهشی به چاپ خواهد رسید.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به آدرس اینترنتی h.enghelabi@isca.ac.ir ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 025371160 داخلی 1400 تماس بگیرند./843/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات