۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۵۲۴۵۸۰
با محوریت دروس سنتی حوزه و فقه جواهری؛

آموزش عالی فقه در جامعه الزهرا آغاز شد

مدیر جامعه الزهرا(س) از آغاز آموزش عالی فقه در این مرکز حوزوی خبر داد که برای نخستین بار است با محوریت دروس سنتی حوزه و فقه جواهری اجرا می شود.
آیین آغاز سال تحصیلی جامعه الزهرا (س) و حوزه علمیه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه الزهرا(س) در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) که ظهر امروز در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) با عیدالله اکبر یعنی عید غدیر و عیدالله اصغر یعنی عید مباهله گره خورده است، گفت: در عیدالله اکبر امام علی(ع) مفتخر به مقام امامت و در عیدالله اصغر مفتخر به انفسنا و جان پیامبر(ص) می شوند که این آغاز، آغازی مبارک برای شروع تحصیل خواهران طلبه است.

نقش آفرینی هزار و 500 بانو در ابلاغ پیام غدیر

وی افزود:  پیامبر(ص)در روز غدیر، بار سنگین وظیفه ای را که خداوند در طول رسالت بر دوش ایشان گذاشته بود را به امام علی(ع) منتقل کرده و به خوبی رسالت خود را در زمینه ابلاغ امامت انجام دادند و خداوند را گواه بر این ابلاغ قرار دادند تا برای آیندگان جای شک و شبهه ای باقی نماند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه در میان مخاطبانی که رسالت ابلاغ غدیر را انجام دادند نام هزار و 500 بانو به چشم می خورد، تصریح کرد: این موضوع نشان می دهد که ابلاغ غدیر و امامت تنها بر دوش مردان نیست بلکه زنان نیز در کنار مردان در این زمینه وظیفه دارند و باید این رسالت را انجام دهند و امروز این رسالت بر دوش خواهران طلبه گذاشته شده است.

وی ادامه داد: ما افتخار داریم که نام بانویی بر این مجموعه علمی نقش بسته که لوح فاطمه(س) را ایشان  املاء و امام علی(ع) کتابت می کردند و یازده فرزند ایشان و امام زمان(عج) در عصر ظهور براساس این لوح جامعه اسلامی را اداره خواهند کرد.

زنان افسران حقیقی جنگ نرم هستند

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به اینکه تبلیغ همان جنگ نرم است گفت: همچنان که باب تفقه در دین و تبلیغ دین بر دوش مردان بوده، بر دوش زنان نیز هست و باید دقت کرد که دنیای امروز دنیای تبلیغ است و سهم زنان و تأثیرگذاری آنان در این عرصه جنگ نرم و تبلیغ بسیار مهم و حیاتی است.

وی با بیان اینکه دنیای غرب از وجود زن در تجارت، سیاست، تبلیغ کالا و تبلیغ اندیشه بهره برده و بیشتر این بهره در جبهه ظلمت است، تصریح کرد: جبهه ظلمت می داند که خداوند متعال، قدرت تربیت را در وجود زن قرار داده است و در مقابل جبهه نور هم نباید از ظرفیت بانوان در تأثیرگذاری بر جهان اسلام غفلت کند زیرا غفلت از ظرفیت بانوان برای جبهه نور موجب خسران عظیم می شود و به همین دلیل امام خمینی(ره) بر اساس همین اندیشه، جامعه‌الزهرا(س) و حوزه های علیمه خواهران را تأسیس کردند.

افزایش ظرفیت پذیرش جامعه الزهرا(س) در سطوح عالی

مدیر جامعه‌الزهرا(س) با تأکید بر اینکه تاکنون طلاب بیش از 90 کشور در جامعه الزهرا(س) فارغ التحصیل شده اند، گفت: امروز برخی از فارغ التحصیلان بین الملل جامعه‌الزهرا(س) در برخی از مناطق دنیا مانند آفریقا، بیروت، آرژانتین، پاکستان و سایر کشورها با امکانات بسیار محدود فعالیت های علمی و تبلیغی می کنند و مدارس علمیه ای با بیش از 200 طلبه خواهر تأسیس کرده اند، افزود: در حال حاضر طلاب بین الملل از بیش از ۵۰ کشور دنیا در این مجموعه مشغول به تحصیل هستند، همچنین امسال پذیرش سطح دو این مؤسسه، ۳۵ درصد افزایش داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی اظهار داشت: در سال جاری ظرفیت پذیرش سطح سه جامعه‌الزهرا(س) بیش از ۸۰ درصد و سطح چهار ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به این که آموزش عالی فقه در جامعه‌الزهرا(س) برای نخستین بار در کشور براساس دروس سنتی حوزه و فقه جواهری آغاز شده است، گفت: خواهرانی که 15 سال سابقه تحصیل در مراکز حوزوی خواهران را داشته باشند می توانند در یک دوره هشت ساله فقه شرکت کنند که هدف از برگزاری این دوره تربیت بانوان مجتهده و فقیه است.

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به آغاز دوره های تربیت مدرس در جامعه‌الزهرا(س) گفت: هدف از برگزاری این دوره تقویت مهارت های تدریس در اساتید در سه ترم تحصیلی است و همچنین در مباحث پژوهشی و تحقیقاتی، طرح همیاران پژوهش تدوین شده تا بانوان پژوهشگر در این طرح به اجرای کلان پروژه های پژوهشی بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی به برگزاری دوره های تربیت مشاور در جامعه‌الزهرا(س) اشاره کرد، افزود: طرح تربیت مدرس،طرح تربیت مشاور، طرح تربیت مبلغ و طرح تربیت پژوهشگر از طرح های در حال اجرا در جامعه الزهرا(س) است.

وی با اشاره به برگزاری نشست هم اندیشی با حضور فارغ التحصیلان جامعه الزهرا(س) از ۲۳ کشور دنیا و دیدار با رهبر معظم انقلاب، به برگزاری همایش مبلغان زینبی در جامعه‌الزهرا(س) اشاره کرد و یادآور شد: این همایش با حضور ۷۰۰ نفر از مبلغان جامعه‌الزهرا(س) پنج شنبه و جمعه این هفته جاری در تالار بیداری اسلامی برگزار می شود.

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه در جامعه الزهرا(س) از سهم امام  و وجوهات شرعی استفاده نمی شود، گفت: بودجه جامعه الزهرا(س) تنها از سوی شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه و کمک های خیران تأمین می شود و این نهاد آماده پذیرش کمک های خیران بوده و آمادگی هر گونه همکاری را با نهادهای مختلف دارد./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات