۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۵۲۸۰۳۰
کارشناس حقوق و خانواده:

قبل از «مشکلات خانوادگی» مشاور داشته باشید

رئیس هیات مدیره کانون سردفتران ازدواج و طلاق خوزستان گفت: دستگاه های متصدی و دلسوزان مسائل فرهنگی و اجتماعی وارد مسائل پیشگیری از طلاق شوند و بحث مشاوره ها برای خانواده های ایرانی تقویت شود.
جابری انصاری خانواده، سبک زندگی

حجت الاسلام مهدی جابری انصاری، رئیس هیات مدیره کانون سردفتران ازدواج و طلاق خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز اظهار داشت: طلاق از دو نوع اصلی منجر می شود یکی دلایل کلان و دیگری موارد خورد دلایل است.

رئیس هیات مدیره کانون سردفتران ازدواج و طلاق خوزستان افزود: دلایل کلان که به علت آن طلاق صورت می گیرد، شامل مسائل مالی، مسائل فرهنگی و اختلافات طبقاتی، عدم اشتغال و همچنین اختلافات خانوادگی که مهم ترین آنها دخالت اعضای خانواده زوجین است.

این مقام مسؤول با انتقاد از عدم داشتن مشاور در خانواده های ایرانی، بیان داشت: متاسفانه در کشور ما عدم داشتن مشاور کاردان و شایسته برای خانواده ها یک خلا بزرگی به شمار می آید که به این مقوله اصلا توجهی نمی شود در حالیکه در برخی از کشورهای خارجی یک خانواده با پرداخت مبلغی، دارای مشاور حقوقی و مشاور خانواده خواهد شد.

حجت الاسلام جابری انصاری در ادامه تصریح کرد: در حقیقت اغلب خانواده های ایرانی تا به مشکل و گرفتاری می رسند، آن وقت به مشاور مراجعه می کنند که این یک اشتباه بسیار بزرگی است و باید در طول زندگی برای خود مشاوری باتجربه و زبده تعیین کنند تا قبل از اینکه مشکلی برای آنان پیش بیاید، مشاور آنها را راهنمایی و مشکلاتشان را مرتفع کند.

وی با اشاره به دومین عامل اصلی طلاق یعنی خورد دلایل طلاق ابراز داشت: دلایل خورد دلایل طلاق اغلب بر اساس مسائل اختلاف سلیقه ای صورت می گیرد و همین اختلافات جزئی سلیقه ای بین زوجین منجر به طلاق می شود.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: مسائل خورد دلایل طلاق بر اساس اختلافات بسیار جزئی و سلیقه ای مانند تغییر اسم مرد و امثال این که زن درخواست طلاق می دهد که چگونه همسرش بدون اذن او نامش را تغییر داده است.

کارشناس مسائل حقوقی و دینی ابراز داشت: طلاق هایی که بر اساس نوع خورد دلایل طلاق صورت می گیرد، در حقیقت اغلب به خاطر گرایش این خانواده ها به ماهواره ها و برخی از کانال های فضای مجازی و رسانه ای ناهنجار و غیر دینی است که بعدها به سوء ظن هایی میان زوجین تبدیل می شود و در نهایت یک شکاف و عقده ختم خواهد شد که عمل طلاق را در پایان در برخواهد داشت.

رئیس هیات مدیره کانون سردفتران ازدواج و طلاق خوزستان افزود: همین دلایل کلان و خورد دلایل باعث شده است که 20 درصد به آمار طلاق سالیانه در کشور افزایش پیدا کند.

این مقام مسؤول با اشاره به آمار طلاق در استان خوزستان، گفت: متاسفانه استان خوزستان جزو پنج استان اول در آمار طلاق در کشور است و از هر 5 ونیم ازدواج در خوزستان یک ازدواج منجر به طلاق می شود.

حجت الاسلام جابری انصاری در ادامه بیان داشت: در خوزستان هر ماه بیش از 270 درخواست متقاضی طلاق در دادگستری ثبت می شود.

وی درباره تفاوت نسل های جدید و نسل های قدیم، ابراز داشت: نسل امروزی در حقیقت بسیار متفاوت تر از نسل های گذشته است؛ چرا که نسل های گذشته یعنی پدران و مادران ما توقع آنان از زندگی بسیار معتدل بود اما نسل های امروزی اغلب توقع آنان بالاتر رفته است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هرچه انسان توقعش کمتر شود بی نیازتر می شود و هرکسی که توقعش بالاتر برود درواقع نیازمند خواهد شد پس در زندگی باید توقع خودمان را مانند نسل های گذشته پایین بیاوریم.

کارشناس مسائل اجتماعی در ادامه اظهار داشت: در سال های گذشته پدران و مادران ما با حداقل امکانات زندگی می کردند و جالب اینجاست که بسیار هم تفاهم داشتند.

رئیس هیات مدیره کانون سردفتران ازدواج و طلاق خوزستان اظهار داشت: هجمه های دشمنان در قالب تهاجم فرهنگی مانند ماهواره و وسایل اینترنتی که به نسل جدید ما رسیده است، در به سرانجام رسیدن طلاق بی تاثیر نیستند.

این مقام مسؤول در پایان گفت: دستگاه های متصدی و دلسوزان مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه باید بیشتر وارد صحنه شوند و نیز مقوله مشاوره در جامعه تقویت شود و همچنین الگوی سبک زندگی ما باید بر اساس مبانی اسلامی قرار بگیرد تا جامعه ای سالم و به دور از ناهنجاری های اجتماعی داشته باشیم./9453/ت۳۰۲/س

 

 

ارسال نظرات