۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۵۲۹۰۸۷
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری تشریح کرد؛

نحوه انحراف مردم در عدم یاری اباعبدالله/ ولی خدا اولویت حق را تشخیص می دهد

استاد حوزه و دانشگاه اولویت شناسی را از ویژگی های ولی خدا دانست و گفت: خوارج در صفین به دستور امام علی(ع) مبنی بر اولویت ادامه جهاد بر صلح و مردم زمان امام حسین(ع) به دستور اولویت جهاد در برابر واجب حج عمل نکردند و منحرف شدند.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری، مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا، پیش از ظهر امروز در مصلی نماز جمعه شاهین شهر، با اشاره به داستان قربانی کردن حضرت اسماعیل(ع) به دستور خداوند، گفت: هاجر وقتی لبه چاقوی ابراهیم(ع) را دید از هوش رفت، خداوند هم برندگی چاقو را از کار انداخت و امتحان ابراهیم(ع) و هاجر تا همین اندازه بود.

وی ادامه داد: خداوند به امام حسین(ع) دستور داد که به کربلا برود و ایشان را به همه مصیبت های آن و قربانی شدن جوان و طفل شیرخواره و اسارت خانواده اش هم آگاه کرد، امام حسین(ع) به همین دلیل یکی دردانه پروردگار است، چرا که خداوند او را به بزرگترین بلاها امتحان کرد و سرافزار بیرون آمد، امام حسین(ع) هم فرمود الهی راضی به قضای تو هستم.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا اطاعت از ولایت در کنار عمل به واجبات و قرآن را از ضروریات دانست و افزود: ولی در هر زمانی به مؤمنین خط می دهد که چگونه با شرایط زمان حرکت کنند تا اسلام و جامعه اسلامی از خطرات مصون بماند، امروز ولی فقیه اولویت در نحوه عمل به واجبات را تعیین می کند، اما بعضی ها این کارکرد حق ولایت فقیه را تشخیص نمی دهند.

ولی فقیه اولویت ها را تشخیص می دهد/ دوری از ولی خدا و اکتفا به قرآن سبب انحراف خوارج شد

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری‏ اظهار داشت: زمانی که امام حسین(ع) در میان اعمال حج از مکه خارج شد عده ای از مسلمانان امام(ع) و ولی خدا را رها کردند و به بهانه واجب بودن حج به گرد خانه خدا چرخیدند، آن ها نمی دانستند که ولی خدا اولویت ها را تشخیص می دهد، در شرایط آن روز جهان اسلام جهاد از حج واجب تر بود.

وی با اشاره به نافرمانی های برخی از مدعیان از ولی فقیه، ابراز داشت: خوارج نهروان هم حافظان قرآن و عابدان دهر بودند، اما از ولی خدا اطاعت نمی کردند و  همین سبب گمراهی و جهنمی شدنشان شد، خوارج می گفتند« حَسبُنا کِتابَ الله» ، در جنگ صفین امام علی(ع) فرمودند الان اولویت با ادامه جنگ و نابودی طاغوت است، اما همان هایی که بعدها گروه خوارج را تشکیل دادند محکم در برابر امام(ع) ایستادند و گفتند کتاب خدا میان ما و معاویه حکم می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در ادامه گفت: امرو ز هم برخی نمی توانند اولویت ها را تشخیص دهند و به نام عمل به واجب «برائت» آشکارا به مقدسات اهل سنت توهین می کنند و به امر ولی فقیه اهمیت نمی دهند، این افراد خوارج زمان هستند و راهی که طی می کنند به باطل و خسران ختم می شود، برائت جایگزین دارد و راه های انجام آن مختلف است اما وحدت جایگزین ندارد.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه مطابق آیات قرآن خداوند در هیچ زمانی ما را بدون ولی رها نکرده است، افزود: ولی خدا خط کش تشخیص حق است، خداوند در آیه 56 سوره مائده می فرماید کسانی که پشت سر ولایت خدا و رسول و اهل بیت(ع) حرکت کنند رستگار می شوند، اهل بیت(ع) هم فرمودند در عصر غیبت از ولی فقیه تبعیت کنید، اولویت شناسی یکی از لازمه های حق شناسی است.

وی‏ بیان داشت: در اسلام حتی گاهی دروغ می تواند واجب هم باشد، اگر یک رزمنده و فرمانده او اسیر کفار حربی شود و از رزمنده بپرسند این شخص همراه تو کیست و می داند اگر بگوید این فرمانده من است او را خواهند کشت، نه تنها اینجا دروغ حرام نیست بلکه واجب هم هست، البته حرام بودن دروغ در حالت کلی بر قوت خود باقی است اما در این موضوع خاص و موارد مشابه دروغ مصلحتی اشکالی ندارد، چون دفع افسد به فاسد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ادامه داد: امروز عمده گرفتاری های مردم به این دلیل است که از ابتدا به دنبال حق نمی روند و وقتی با معضلات فراوان مواجه شدند تازه متوجه می شوند که باید به سراغ دین و قرآن و ولی بروند، خانمی در حرم امام رضا(ع) درخواست کمک کرد که جوانم برای 600 سکه بهار آزادی مهریه به زندان افتاده، وقتی دید کاری از دست من بر نمی آید گفت پس شما به چه دردی می خورید، در جواب گفتم کارکرد ما این است که از ابتدا از این معضلات پیشگیری و مهریه سنگین را نهی می کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 12 سوره حجرات، تصریح کرد: اگر خانواده ها به این آیه عمل کنند هیچ اختلافی در خانواده ها به وجود نمی آید، اما باید این دستورات حق را بشنویم و به آن ها عمل کنیم، علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، متأسفانه بسیاری از مردم وقتی مشکلات عدیده خانوادگی به آن ها روی می آورد آن وقت به فکر دین و اسلام و قرآن می افتند و تقاضای کمک دارند.

وی عمل به آیه 96 سوره اعراف در برنامه ریزی و مدیریت را  راهگشا دانست و ابراز داشت: اگر مدیران ما به آموزه های این آیه عمل کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، از گنج قرآن برای حل مشکلات بهره ببریم، قرآن مقصد همه سعادت هاست، برای انجام هر کاری باید از ابتدا به دنبال نقشه راه صحیح و حق آن باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری بیان داشت: امام هادی(ع) ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم  را معادل با ثواب زیارت امام حسین(ع) می دانند، دلیل این عظمت عبدالعظیم حسنی اینست که هر وقت می خواست کاری انجام دهد از ولی خدا و از قرآن راه درست آن را جستجو می کرد، بسیاری از مردم تنها برای استخاره به سراغ روحانیان می روند، اگر مردم در امر ازدواج  و اختلافات خانوادگی از روحانی سؤال می کردند امروز این همه جوان مجرد و این آمار بالای طلاق را نداشتیم.

اصلی ترین مأموریت اهل بیت(ع) هدایت است نه شفاعت

استاد حوزه و دانشگاه اصلی ترین مأموریت اهل بیت(ع) را هدایت انسان ها دانست و افزود: بسیاری از مردم خیال می کنند اصلی ترین وظیفه و مأموریت امامان معصوم(ع) شفاعت است و به همین دلیل برای امورات زندگی خود از علمای اسلام استفاد ه نمی کنند و راهنمایی نمی خواهند.

وی بسیاری از مشکلات در جمهوری اسلامی را حاصل عدم اطاعت ولی فقیه دانست و اظهار داشت: اگر همه مسؤولان به همه دستورات رهبر انقلاب توجه می کردند امروز این معضلات وجود نداشت، رهبر انقلاب بسیار بر روی بیت المال و قانون حساس هستند و اقتدای مسؤولان به ایشان در این امور بسیاری از ویژه خواری ها و اختلاس ها را از بین خواهد برد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری‏ در ادامه بیان داشت: روزی آیت الله جوادی آملی به همراه فرزند خود جلسه ای با رهبر انقلاب داشتند و جلسه تا هنگام صرف ناهار به طول انجامید، آقا مجتبی فرزند رهبر هم در این جلسه حضور داشت، هنگام صرف ناهار فرزند رهبر انقلاب می خواست به منزل برود که آیت الله جوادی آملی از او می خواهند تا ناهار را با یکدیگر میل کنند، اما آقا مجتبی می گوید این ناهار مربوط به هزینه های دفتر رهبری است و ناهار بنده در منزل است.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: دین اسلام تنها منحصر به مجالس محرم و صفر و اربعین نیست، باید مراقب باشیم تا در ایام دیگر هم اتصال خود با اسلام و قرآن و ولایت را قطع نکنیم، اسلام تنها منحصر به مکه و مدینه و نجف و کربلا و مشهد نیست، باید همواره اتصال خود را با اسلام حفظ کنیم.

وی با اشاره به آیات 102 و 103 سوره کهف، ابراز داشت: گاهی انسان ها نمی فهمند که در مسیر انحراف حرکت می کنند و خیال می کنند مسیر صحیح را در پیش گرفته اند، مردم کوفه در زمان امام حسین(ع) نفهمیدند که مسیر اشتباه را انتخاب کرده اند. /869/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات