۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۳۰۷۲۲
حسینی کاشانی:

هرگز به برنامه‌ای که خلاف شؤون معنوی قم باشد مجوز نمی‌دهیم

مدیرکل ارشاد قم تاکید کرد: هرگز به برنامه ای که خلاف شؤون معنوی شهر مقدس قم باشد، مجوز نخواهیم داد.
حسینی کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید موسی حسینی کاشانی در نشست خبری با موضوع «گزارش فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم» که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات این اداره برگزار شد، با اشاره به اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجموعه های مختلفی را زیر نظر خود دارد، گفت: این اداره 74 نیرو دارد که تعداد 12 نفر از آنها دارای مدرک فوق لیسانس، 49 نفر دارای لیسانس، 3 نفر دارای فوق دیپلم و 7 نفر زیر دیپلم هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه طی برنامه ای مدون، اولویت ها و نقشه راه این اداره چیده شده است، اظهار داشت: در این برنامه سعی شده است که نگاهمان به مسائل هنری، کاریکاتوری نباشد، بلکه به همه قسمت های هنر اعم از تئاتر تجسمی و همچنین فعالیت های قرآنی و مطبوعاتی به صورت متوازن با توجه به ظرفیت های استان قم توجه شود.

وی ادامه داد:‌ در راستای پیشبرد اهداف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تعاملات خوبی با کل مجموعه های فرهنگی همانند آموزش و پرورش، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، بسیج هنرمندان و غیره برقرار شده است.

حسینی کاشانی با اشاره به اینکه مبنای کار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بر این بوده است که اهدافش بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب و نظریات مراجع تقلید باشد، ابراز داشت:‌ در اجرا و پیشبرد اهداف این اداره سعی می شود که بدون حاشیه متناسب با ظرفیت های معنوی، فرهنگی و هنری استان قم عمل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تصریح کرد:‌ ما در این اداره به هیچ برنامه ای که با شؤون معنوی شهر مقدس قم در تغایر باشد، مجوز نخواهیم داد.

وی یکی از وظایف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از برنامه‌ها، جشنواره و همایش های برگزار شده در استان خواند و عنوان کرد: در هر ماه یک یا دو برنامه از سوی این اداره برگزار می شود که از نمونه های آن می توان به نمایشگاه کتاب استانی، جشنواره قرآن و عترت، جشنواره تئاتر کریمه و جشنواره تئاتر استانی اشاره کرد.

حسینی کاشانی افزود:‌ کنگره ملی کرامت، جشن صنعت چاپ، جشنواره روز سینما، جشن روز خبرنگار، افتتاح سینما سیار در کهک، برگزاری دو انتخابات مهم که برای تعیین هیأت مدیره خانه مطبوعات و اتحادیه تشکل های قرآنی استان قم از جمله اموری است که به همت اداره فرهنگ و ارشاد برگزار شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم به تشریح فعالیت های انجام شده در معاونت قرآن و عترت این اداره پرداخت و بیان کرد:‌ 53 مؤسسه قرآنی در این بخش داریم که تعداد 16 مؤسسه دیگر با رویکرد قرآنی به آنها اضافه خواهد شد که هم‌اکنون از آن تعداد، هشت پروانه جدید صادر شده و هشت پروانه دیگر در دست صدور است.

وی اضافه کرد:‌ برای بیمه شدن فعالان قرآنی اقداماتی صورت گرفته است که تا کنون پرونده 14 نفر از آنها در حال طی کردن مراحل آخر خودش است.

حسینی کاشانی خاطرنشان کرد: در این بخش مؤسسات قرآنی توانمندی وجود دارد که افزون بر فعالیت در استان، اغب فعالیت هایشان در خارج از استان است؛ در شش ماهه دوم سال در بخش قرآن و عترت، میزبانی جشنواره هفته قرآن و عترت را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای قم گرفته ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم با اشاره به بخش هنری این اداره گفت: در این بخش اجرای 261 نمایش، 60 برنامه هنری، 34 برنامه برای هنرهای تجسمی، 49 آموزشگاه آزاد هنری، 4 جشنواره هنری، 400 ثبت نام برای بیمه تکمیلی هنرمندان، 229 تشکیل پرونده برای بیمه تأمین اجتماعی هنرمندان و بیمه شدن 140 نفر از هنرمندان داشته ایم.

وی ادامه داد: در بخش هنری در شش ماهه دوم برگزاری جشنواره خوش نویسی نسیم مهر را داریم، همچنین  تئاتر خورشید کاروان را از پنجشنبه این هفته به مدت 15 شب در تالار مرکزی خواهیم داشت؛ همچنین برگزاری بیستمین دوسالانه نقاشی، دوازدهمین دوسالانه تصویرگران، دهمین دوسالانه نگارگران و جشنواره ملی عکس و زیارت از اهم برنامه این بخش در شش ماهه دوم سال 96 است.

حسینی کاشانی با اشاره به بخش سینمایی اظهار داشت: تا کنون 43 مجوز صادر شده است که از این تعداد، 16 عدد مستند و 25 عدد فیلم کوتاه بوده است؛ تعداد سینمای فعال قم 4 عدد است؛ 125 هزار و 630 نفر تا کنون از سینماها دیدن کرده اند؛ همچنین 10 آموزشگاه های آزاد سینمایی داریم که هزار و 200 نفر در این مراکز آموزش می بینند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم با اشاره به اینکه واحد بازرسی به طور دائم و مستمر در حال بررسی مراکز مختلف هستند، خاطرنشان کرد:‌ چند فیلم کوتاه در قم ساخته شده است و به دنبال این هستیم که اولین فیلم سینمایی را در قم بسازیم، همچنین احداث سینمای معناگرا نیز برای شهر قم در حال پیگیری است.

وی به بخش چاپ و نشر اشاره کرد و بیان داشت: تعداد 299 چاپخانه در استان قم وجود دارد که از این تعداد 120 عدد اُفست، 28 دیجیتال و 15 سیلک اسکرین است، همچنین 84 صحافی، 3 عدد جعبه سازی و 3 عدد کارتن سازی هستند.

حسینی کاشانی افزود:‌ در این بخش هزار و 195 ناشر داریم که تعداد 130 نفر از آنها شهرستانی هایی هستند که در قم فعالیت دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم با اشاره به بخش مطبوعات گفت: در این بخش 106کانون تبلیغاتی داریم، 9 مجوز نشریه داده‌ایم، 16 مورد ابطال کانون داشته ایم  و یک مجوز کانون تبلیغی نیز اعطا کرده ایم؛ از برنامه هایی که برای شش ماهه دم داریم این که در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات شرکت کنیم، دوره آموزشی روزنامه نگاری برگزار کرده و میزبانی مطبوعات دینی را کسب کنیم، همچنین مصلی قم میزبان پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب دین خواهد بود.

وی با بیان اینکه قم در مجوز دادن به کتاب دومین استان در کشور است، عنوان کرد: در حوزه کتب دینی مقام اول از آن استان قم است؛ پیش بینی می شود که تا پایان امسال 9 هزار مجوز داده شود که نسبت به سال قبل رشد 30 درصدی خواهیم داشت.

حسینی کاشانی یادآور شد: در بخش کتاب از 207 عنوان کتاب ناشران قمی مبلغ 194 میلیون تومان خرید کتاب داشته ایم، همچنین خود وزارت فرهنگ و ارشاد نیز مبلغ 994 میلیون از 420 عنوان خریداری کرده است که جمعاً 1 میلیارد و 188 میلیون تومان می شود که در انبارها نگهداری می شود و به ارگان های مختلف اعم از دانشگاه‌ها، حوزه، مدارس، بسیج، سپاه، مراکز فرهنگی و غیره اهدا می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم با بیان اینکه 23 هزار کانون فرهنگی و هنری در کشور وجود دارد، گفت:‌ از این تعداد، 580 کانون از آنِ استان قم است، یعنی 5 درصد این کانون ها در استان قم تشکیل شده که هم اکنون تعداد 15 کانون دیگر به آنها اضافه شده است.

وی اظهار داشت: در هنرستان هنرهای زیبای پسران، تعداد 50 هنرجو فعالیت خود را از اول مهرماه آغاز کردند، همچنین دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر نیز هزار دانشجو دارد و در حال فعالیت است.

حسینی کاشانی عنوان کرد: بنده در طی چند ماه گذشته 549 ملاقات حضوری در دفتر کار، 19 بازدید از مراکز مختلف، 12 نشست با اهالی فرهنگ و هنر، 23 ملاقات با مراجع تقلید و حدود 49 مورد نشست تجمیع نشده با اهالی ادب و هنر داشته ام.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم با بیان اینکه باید شاخص های زیرساختی و نرم افزاری را افزایش دهیم، ابراز داشت:‌در دهه فجر امسال قرار است مجتمع فرهنگی با زیربنای دو هزار متر را در پردیسان فعال کنیم؛ همچنین سرعت بخشیدن به پیشرفت‌های فیزیکی کتابخانه مرکزی استان قم و جذب یک میلیار تومان برای تجهیز تالار مرکزی شهر قم در دستور کار قرار گرفته است.

وی از ایجاد موکب اربعین در مصلی قم خبر داد و گفت: این کار برای زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) انجام خواهد شد.

حسینی کاشانی در پایان با اشاره به ظرفیت بالای معنوی در استان قم خاطرنشان کرد: تلاشمان بر این است که متوقف نمانیم، بلکه همواره رو به پیشرفت حرکت کنیم؛ اداره فرهنگ و ارشاد استان قم در بسیاری از شاخص ها، استاندارهای لازم را ندارد، اما ما به دنبال ایجاد استاندارهای لازم هستیم./841/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات