بررسی جریان مدعیان دروغین مهدویت در دوران امام کاظم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسن حیدری، کارشناس مطالعات قرآنی و حدیثی در سلسله نشستهای «آشنایی و تحلیلی از دوران زندگی امام کاظم(ع)» که با حضور دبیران و فعالان مهدویت استان تهران در دفتر نمایندگی مسجد مقدس جمکران در تهران برگزار شد، به بیان نکاتی مهم درباره «آشنایی و تحلیلی از دوران زندگی امام کاظم(ع)» با محوریت «مبارزه با مدعیان دروغین مهدویت» پرداخت.
در این متن، خلاصه موضوعات مطروحه در این نشست را بخوانید:
اکنون که صدها سال از تاریخ ائمه(ع) میگذرد، متأسفانه شیعه تصویر دقیقی از زندگانی اهلبیت(ع) ندارد و این دغدغهای است که رهبر معظم انقلاب سالها قبل به آن اذعان کردند تا جایی که این مسأله باعث شد معظم له به بررسی تاریخی زندگانی اهلبیت(ع) بپردازند، این مجموعه فرمایشات در کتاب «انسان 250 ساله» منتشر شد.
قرار داشتن تمام امت اسلامی در یک فتنه بزرگ و روی کار آمدن شجره ملعونه
یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین جریانات برای یافتن تحلیل صحیح دوران زندگانی امام کاظم(ع)، بررسی علل، چگونگی و سرانجام قیام سیاهجامگان در ایران است که شعلهور شدن این آتش زیر خاکستر در سال 129، یعنی یک سال پس از تولد امام هفتم به وقوع پیوست.
در سالهای منتهی به تولد امام موسی کاظم(ع)، منطقه خراسان و به صورت عمومیتر تمام ایران دچار آشوب و نابسامانی فراوان بود و اعراب حاکم بر این مناطق فشار زیادی را بر مردم وارد میکردند، چه از جنبه اقتصادی و چه از جنبه هویتی و فرهنگی. این نابسامانی باعث شد تا آتش پنهان در زیر خاکستر بعد از حدود صد سال شعله ور شده و فریاد مردمی سلحشور و با غیرت که با دین مبین اسلام حیاتی نو در کالبد آنها دمیده شده بود، عامل تغییری بزرگ در تاریخ جامعه اسلامی شود.
برای درک بهتر دوران امام کاظم (علیهالسلام) نیاز است رجوعی به صدر اسلام و اتفاقات بعد از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) داشته باشیم.
اعراب عمدتاً، که روزگاری در سرزمینهای خشک عربستان به سختی روزگار میگذراندند و تمام دارایی آنان به چند شتر، خیمه و وسایل ساده دیگر ختم میشد در سایه اتحاد ایجاد شده توسط اسلام و شعار جهاد در راه خدا، دارای چنان قدرتی شدند که توانستند لرزه به اندام حکومتهای قدرتمند آن زمان خود از جمله ایران و روم بیاندازند.
آنان در اولین فرصت ممکن برای دسترسی به منابع غذایی بهتر و بیشتر شروع به مهاجرتهای گسترده به مناطق خوش آب و هواتر در سرزمینهای اطراف خود کردند که بسیاری از آنان با جنگ و غارت بسیار همراه بود.
اسلام که هنوز در بین اعراب نو پا بود، علی رغم ایجاد انقلابی بزرگ در ایدئولوژی آنان، هنوز نتوانسته بود برخی عادات جاهلی صدها ساله این قوم را تغییر دهد.
انحراف جامعه پس از رحلت پیامبر(ص)
با رحلت پیامبر و تشکیل سقیفه بنی ساعده در ساعتهای اولیه رحلت پیامبر، مسیر حرکت و تعالی جامعه اسلامی دچار انحرافی بزرگ و عمیق شد و جامعه اسلامی وارد فتنه بزرگی شد که خداوند نسبت به آن توسط رسولش در قرآن به مسلمانان در دفعات مختلف هشدار داده بود و متأسفانه این هشدارها در دل بسیاری اثر نکرد و حق در جایگاه واقعی خود قرار نگرفت.
در قرآن که جامع حوادث گذشته و آینده است، بارها نسبت به وقوع فتنه در آینده جامعه اسلامی صحبت به میان آمده است و در این بین دو آیه دارای اهمیت ویژه ای است چرا که موضوع آن تنها مختص به گروه خاصی نیست بلکه موضوع آنها فتنههای عمومی و بزرگی است که با اندک دقتی در تاریخ اسلام قابل شناسایی می باشند.
هزار ماه فساد بنیامیه
خداوند در آیه60 سوره اسراء فرمود: «إِذْ قُلْنا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحاطَ بِالنَّاسِ وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتي أَرَيْناكَ إِلاَّ فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَما يَزيدُهُمْ إِلاَّ طُغْياناً كَبيرا؛ و [ياد كن] هنگامى را كه به تو گفتيم: «به راستى پروردگارت بر مردم احاطه دارد.» و آن رؤيايى را كه به تو نمايانديم، و [نيز] آن درخت لعنت شده در قرآن را جز براى آزمايش مردم قرار نداديم؛ و ما آنان را بيم مىدهيم، ولى جز بر طغيان بيشتر آنها نمىافزايد.» بر اساس روایات اهلبیت (علیهمالسلام) آن رؤیا مربوط به می شود به زمانی که رسول خدا(ص) در خواب دیدند تعدادی بوزینه از منبرشان بالا میروند که به حکومت بنیامیه تأویل شده است که دچار طغیان کبیر شدند.
روایات متعددی در کتب حدیثی شیعه و سنی وجود دارد که منظور از هزار ماه در سوره قدر همان مدت زمان حکومتبنیامیه است و خداوند به ازای این هزارماه، لیلةالقدر را برای پیامبر(ص) قرار میدهد.
به هر صورت فضای سیاسی و اجتماعی سالهای ابتدایی قرن دوم بسیار متأثر از این روایات بود چنان که برخی از قیامها تنها به دلیل نزدیک بودن به پایان این مدت «هزار ماه» انجام میشد و مردم اقبال زیادی نسبت به این قیامها نشان میدادند و البته نالایقی حکام بنیامیه و درگیریهای خانوادگی بین آنان و ظلم و ستمهای بسیاری که به مردم و مخصوصاً تازه مسلمانان غیر عرب روا میداشتند از جمله عوامل قیامها و شورشها در این سالها بود.
شرایط آخرالزمانی جامعه اسلامی در انتهای حکومت بنیامیه
فضای فکری و جوّ قالب بر مردم در سالهای پایانی حکومت بنی امیه به قدری ملتهب و مناسب قیام بود که افراد مختلف به امید رهایی از حکومت ظالمانه و غاصبانه بنی امیه دست به قیام های متعددی زدند که در این بین موضوع جانشینی یکی از خاندان رسول خدا به عنوان مهدی از جایگاه ویژهای برخوردار بود از مهمترین این قیامها میتوان به قیام زید بن علی، قیام معاویه طالبی، قیام خراسانیان، قیام نفس زکیه، روی کار آمدن عباسیان و دیگران اشاره کرد.
دیدگاه عبرت آموزی و آیهای به تاریخ زندگانی امام کاظم(ع)
از این رو در بررسی دوران زندگانی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در جستجوی دیدگاههایی هستیم که علاوه بر عبرت گرفتنهای اخلاقی، راهکارهایی را برای آینده در پیشروی خود بیابیم، آیندهای که حوادثی بس بزرگتر و عظیمتر از گذشته خواهد بود.
با این دیدگاه در مواجهه با موضوع «مدعیان دروغین مهدویت» که در دوران حیات جسمانی امام کاظم (ع) چندین بار روی داده است، به دنبال راهکار یا همان معنای واقعی تفقه قرآنی هستیم تا در مواجهه با مدعیان دروغین فعلی و آینده مهدویت از نحوه مبارزه امام کاظم (ع) و پدر بزرگوارشان الگوبرداری کرده و سعی در تشخیص سره از ناسره داشته باشیم.
فتنهای که در زمان امام کاظم(ع) اتفاق افتاده بود و در حدیث لوح جابر پیشگویی و یا پیشسازی شده بود، مربوط به «مهدویت دروغین» است نه به آن صورت که عموم مورخین و دانشمندان معتقد هستند، چراکه عموم دانشمندان موضوع «انشعابات و ایجاد فرق» را مهم میدانند، اما روایتی از امام صادق(ع) وجود دارد که مؤید کلام ماست، یعنی اهمیت فتنه بنیعباس در رابطه با «مهدویت» و «قائم» را بسیار مهم معرفی میکند.
گفتنی است، سلسله نشست «آشنایی و تحلیلی از دوران زندگی امام کاظم(ع)» با محوریت «مبارزه با مدعیان دروغین مهدویت» به همت کانونهای مهدویت دانشجویی و با همکاری معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران روزهای یکشنبه و سهشنبه از ساعت 15 تا 17 به مدت 12 جلسه در دفتر نمایندگی مسجد جمکران در تهران برگزار میشود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به نشانی anwarmahdi@ مراجعه کنید./816/پ۲۰۲/ب۱