ایجاد شبکه علمی بینالمللی برای نشر آموزههای اخلاقی و دینی در سطح جهانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین علی عباسی، معاون آموزش جامعه المصطفی(ص)، روز جمعه در آیین اختتامیه نخستین کنگره بینالمللی «ظرفیتشناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقاء آموزشهای دینی»، که با مشارکت خبرگزاری رسا در سالن همایشهای شهید عارف حسینی مجتمع عالی امام خمینی(ره) جامعهالمصطفی(ص) برگزار شد، بیان داشت: امروزه همه ادیان برای انتقال معارف خود از فضای مجازی استفاده میکنند.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی اظهار داشت: بهرهگیری از فضای مجازی و ظرفیتهای این پدیده جدید در آموزشهای دینی و انتقال مفاهیم و معارف اسلامی موضوع بسیار مهم و ارزشمندی است که مسؤولان این کنفرانس آن را دستور کار خود قرار دادهاند.
وی با بیان این که دین اسلام در میان دیگر ادیان الهی، ترغیب و ترویج بسیاری برای علمآموزی دارد، ابراز داشت: در کتابهای حدیث شیعه، از جمله کتاب کافی ابوابی برای طلب علم و دانش وجود دارد.
معاون آموزش جامعه المصطفی(ص) با قرائت روایت «طَلب العِلمِ فَریضَةٌ عَلى کُلِّ مُسلِم و مسلمه»، خاطرنشان کرد: رسول خدا(ص) در روایتی طلب علم و آموختن را بر هر مسلمانی واجب و ضروری میداند.
وی افزود: روایت دیگری نیز از امام صادق(ع) در همین مضمون وجود دارد. ایشان نیز طلب علم را فریضه معرفی میکند و بر همه انسانها تأکید میکند تا در آموزش علم کوشا باشند.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که علم در روایات معانی مختلفی دارد، تصریح کرد: مصداق روشن علم، آن است که نافع باشد و بتواند انسان را در زندگی فردی، اجتماعی و ابدی به سعادت برساند.
وی عنوان کرد: در برخی روایات از باب مبالغه از ائمه اطهار(ع) روایت شده است که؛ من علاقهمندم که اصحابم در سختترین شرایط باشند ولی علمآموزی را ترک نکنند.
معاون آموزش جامعه المصطفی(ص) گفت: امیرمؤمنان(ع) در روایتی میفرماید؛ «أَنَّ كَمَالَ اَلدِّينِ طَلَبُ اَلْعِلْمِ وَ اَلْعَمَلُ بِهِ أَلاَ وَ إِنَّ طَلَبَ اَلْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ اَلْمَالِ ...»، ای مردم بدانيد كه كمال ديانت، طلب علم و عمل به آن است، چرا که طلب علم از طلب مال بر شما واجب تر است.
وی اظهار داشت: در اعصار گذشته پیشگامی تمدن و علم در اختیار مسلمین بود ولی به دلیل ترک این آموزهها از این جایگاه فاصله گرفتهایم.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که دو دیدگاه در مورد استفاده از ابزار و فناوریهای جدید وجود دارد، ابراز داشت: یک نگاه این است که فناوری و ابزار دارای مبانی و حامل یک فرهنگ هستند و نمیشود ابزار را از فرهنگ و مبانی آن جدا کرد لذا براساس این نگاه بهرهگیری از ابزار و فناوریهای جدید توصیه نمیشود.
وی ادامه داد: در باب علوم انسانی این نگاه درست و صائب است چرا که علم بشر مبتنی بر نگاه انسانشناسی و هستیشناسی و ... است ولی در حوزه ابزارها و فناوریها نگاه دوم یعنی ابزار مشترکه صحیحتر است.
معاون آموزش جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد: ابزار هم میتوانند در خدمت فرهنگها و ارزشهای متعالی و هم در خدمت انحراف و سقوط باشد.
وی عنوان کرد: در حوزه فضای مجازی و ابزارهای نوین دنیا، میتوانند صاحبان و پیروان ادیان و ارزشهای الهی آن را در خدمت فرهنگ توحیدی و الهی و معنوی قرار دهند و نمیتوان گفت چون این ابزار مبتنی بر فرهنگ دیگر است ما نمیتوانیم آن را به خدمت بگیریم.
حجتالاسلام والمسلمین عباسی بیان داشت: حوزههای علمیه و مراکز آموزش دینی اعم از اسلام و ادیان الهی دیگر ضرورت دارد که به این فضا و فرصت جدید و ابزار توجه بیشتری داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: براساس آمار، آموزش و به ویژه آموزشهای دینی هنوز آن طور که باید نتوانستهاند آن سهم قابل توجهی در فضای مجازی داشته باشند، چرا که امروزه سرگرمی، تجارت و تفنن بیشترین کاربرد فضای مجازی است و آموزش دینی نتوانسته است سهم خود را در این فضا به دست آورد.
معاون آموزش مجازی المصطفی(ص) با تاکید بر ایجاد شبکه علمی بینالمللی برای نشر آموزههای اخلاقی و دینی در در سطح جهان، گفت: این امر مستلزم توجه جدیتر به فضای مجازی و بهرهگیری مناسب از این فضا بوده و همکاری بیشتر با مراکز آموزشی بینالمللی و فعال را میطلبد./878/پ۲۰۲/ج