۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۵۳۶۸۵۱
اربعین؛

اربعین نماد هویت بخشی به شیعه است

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که اربعین نماد هویت بخشی به شیعه است، تأکید کرد که یکی از جلوه های این حرکت بزرگ عفاف و حجاب زن و مرد مسلمان است که به رخ جهانیان کشیده می شود.
حجت الاسلام محمدتقی ربانی

حجت الاسلام محمدتقی ربانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به فرارسیدن ایام اربعین حسینی اظهار داشت: مخاطبان اربعین تنها نه شیعیان بلکه همه کسانی هستند که حق و نور را دنبال می کنند و عکس ها و گزارش هایی که هم پخش می شود نشان می دهد که این حرکت فراگیرتر از مخاطبان خاص پیروان اهل بیت(ع) است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: اربعین از جمله تابلوهای انحصاری شیعه است که با آن می تواند سر خود را بلند کند، چراکه ما یک سری ویژگی هایی داریم که باید به نحو احسن از آنها استفاده کنیم که اربعین، عاشورا، غدیر از جمله آنها است.

وی با بیان این که شیعه در هیچ مسأله ای کم ندارد، ابراز داشت: گاندی در یکی از سخنان خود می گوید: «ما اگر امام حسین(ع) را داشتیم دنیا را تسخیر می کردیم» اما نکته مهم وظیفه ای است که ما نسبت به اربعین داریم، چراکه اربعین یک سری شستشو ها و بنیان سازی هایی ایجاد می کند و در کنار آن بینش سازی ها و ارتباط دادن میان پیروان جبهه حق را می توانیم در تیتر های اربعین قرار بدهیم.

حجت الاسلام ربانی تأکید کرد: شیعه در طول سال دائم زیر یک سری فشارهای شیاطین جهان، صهیونیست و جریان های تکفیری قرار دارد و دائم دارند شیعه را بمباران می کنند و ما هم در برابر آنها امام حسین(ع) و عاشورا را داریم ولی اربعین حرکت دیگری است و بسیار هویت بخشی می کند.

وی با اشاره به این که می توانیم با استفاده از اربعین خودمان را از تیرهای مسموم پاک کنیم و به عزت دینی و شیعی خودمان افتخار کنیم، خاطرنشان کرد: بسیاری از آداب اصیل اسلامی در اربعین نمود پیدا می کند که می تواند جلوه شیعه را در جهان به همه نشان بدهد.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که یکی از بیشترین جلوه های اربعین حجاب و عفاف است، ابراز داشت: در این حرکت بهترین حضور زن را در جامعه با عفاف کامل و با رعایت حدود شرعی در میدان عمل می بینیم ولی کمتر از آن استفاده می کنیم.

وی یادآور شد: ای کاش بتوانیم از ظرفیت اربعین استفاده کنیم، چراکه اربعین به ویژه در بحث آداب اجتماعی درس های خوبی دارد که متأسفانه مغفول مانده است. نکته دیگری می توان به آن اشاره کرد قدرت شیعه است که صرف نظر از قدرت های دولتی ما جغرافیایی را داریم که شیعیان زندگی می کنند و در این حرکت بدون هیچ کار دولتی و برنامه های بودجه ای به میدان می آیند و پدیده ای را در بیست میلیون میلیون رقم می زنند.

حجت الاسلام ربانی عنوان کرد: بله دولت ها بحث های امنیتی را دارند ولی بار اصلی بر دوش خود مردم است که یک قدرت است و اگر بخواهیم مقایسه کنیم دولت عربستان با همه قدرت و تجارب چندین قرنی مراسم حج را برگزار می کند که زیاد هم موفق نیست، ولی در مراسم اربعین دولت عراق و ایران در حد یک معین و مساعد هستند و بار را خود شیعه برداشته است که این قدرت شناسی باید کار شود و برای مواردی که باید حرف خودش را بزند از آن استفاده کنیم./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات