۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۳۷۱۴۵
اربعین؛

ضرورت توجه زائران اربعین به دستورات مرجعیت شیعی عراق

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که در راهپیمایی اربعین زمینه برای برخی افکار انحرافی فراهم می شود بر ضرورت توجه زائران اربعین به دستورات مرجعیت شیعی عراق تأکید کرد.
محمدتقی ربانی

حجت الاسلام محمدتقی ربانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به فرارسیدن ایام اربعین حسینی اظهار داشت: راهپیمایی اربعین حسینی یک فرصت بزرگ برای هم منزل شدن و هم راه شدن شیعیان در گستره جهانی خودشان است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: شیعیان جهان از آمریکا تا ژاپن و از غرب تا شرق همه می آیند؛ مردم از آسیانه میانه و قفقاز و بالکان و حتی اروپای شرقی خودشان را رسانده اند، بنابراین باید از این فرصت استفاده کنیم.

نباید داعش دوباره فرصت عرض اندام پیدا کند

وی با اشاره به سیاست هایی که شیعه باید در این حرکت داشته باشد، عنوان کرد: با توجه به این که داعش و جریان های تکفیری مهلت و فضا پیدا کردند تا در جغرافیای شیعیان عرض اندام بکنند و امروز به انزوا کشیده شده اند، باید نگاه های سیاستی صورت بگیرد تا جریان های اسرائیلی نتوانند حضور دوباره ای پیدا کنند.

حجت الاسلام ربانی عنوان داشت: به عنوان نمونه آمریکا ناو خودش را در خلیج فارس می آورد که پیام آن این است که جریان های ضد آمریکایی نمی توانند بدون اجازه ایالت متحده نفس بکشد، بنابراین ما نیز با اربعین می توانیم پیام بدهیم که جریان های ارهابی نمی توانند ضد شیعه عرض اندام کند.

ضرورت معرفت سازی و معرفت آموزی در اربعین

وی با تأکید بر این که نباید اجازه بدهیم معارف مربوط به اربعین و مدرسه امام حسین(ع) در حد عزاداری خلاصه شود، عنوان کرد: حوزه و روحانیت برای معرفت سازی و معرفت آموزی و با همین بهانه ها باید یک سری اقداماتی را داشته باشد.

پژوهشگر مهدویت تصریح کرد: باید از اربعین استفاده های افزون تری بشود و در مراکز کارشناسی حوزه بایسته ها و خط مشی های عملی مشخص شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که سیره بزرگان و علمای نجف این بوده است که از نجف به کربلا با پای پیاده مشرف می شدند، خاطرنشان کرد: در این مورد کار خوبی را مرکز اطلاع رسانی آل البیت انجام داده که  به نوعی اطلاع رسانی از تقید علمای سلف به این مسأله بوده که اسامی آنها را نیز ذکر کرده است.

حجت الاسلام ربانی یادآور شد: نکته پایانی آن که سفره این چنینی که باز می شود فرصت هویتی و معرفتی است و طبیعتا طمع را برای یک سری جریان های انحرافی و گروه هایی که به تشیع اعتقادی ندارد فراهم می کند.

وی ادامه داد: جریان های باطل در حوزه مهدویت در این حرکت شرکت می کنند که البته در این مورد کار لازم را انجام نداده ایم؛ البته این مسأله یک مقدار به شرایط ویژه عراق برمی گردد و حضرت آیت الله سیستانی نیز روی این مسأله تأکید زیادی دارند که باید از برخی حرف هایی که برای آنها خوراک ایجاد می کند پرهیز شود.

حق نداریم شعارهای تهییج کننده عواطف سر بدهیم

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که در شعارها و تهییج عواطف باید دقیق ورود کنیم، خاطرنشان ساخت: باید به مرجعیت عراق توجه داشته باشیم و ما حق نداریم بر اساس فضای ایران برخی مطالب را بیان کنیم، چراکه برخی فکر می کنند عراق هم مثل حسینیه های ایران است؛از بزرگانی که دلسوز هستند می خواهیم حتما برای مطالب و شعارهایی که در عراق گفته می شود از درگاه های نگاه مراجع و فضای ترسیمی مرجعیت عراق وارد شوند.

وی در پایان تأکید کرد: یک سری مطالب شاید در ایران موجه باشدولی باید بدانیم که ائمه ما مظلوم هستند که ما باید این مظلومیت را برطرف کنیم به ویژه این که امام زمان(عج) هم مظلوم است؛ ما در این حرکت باید بتوانیم قدمی نسبت به این مسأله برداریم و دل ایشان را با برخی رفتارهای سلیقه ای به درد نیاوریم./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات