۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۵۳۸۹۷۰
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه:

معرفی موقوفات به مردم از عوامل افزایش فرهنگ وقف است

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: یکی از عوامل افزایش فرهنگ وقف معرفی موقوفات به مردم است، اگر ما فرهنگ وقف را در جامعه ترویج و جهت دهیم طوری که در جامعه نهادینه شود بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه وریاست محترم سازمان اوقاف وامورخیریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز در نشست تخصصی وقف، خانواده و سبک زندگی اسلامی که در دفتر نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم درباره وقف کار پژوهشی انجام بدهیم در قرآن کریم چند واژه باقیات و صالحات، صدقه و انفاق چند واژه ای هستند می توان از آن برای وقف استفاده برد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی وقف را از مصادیق ماندگار دانست و عنوان کرد: محققان حوزه و دانشگاه درباره واژه های مختلفی که با وقف در ارتباط است پژوهش های لازم را داشته باشند.

وی اظهار داشت: مردم ما به برکت نظام انقلاب اسلامی روزانه با الگوگیری از ائمه معصومین(ع) صدقه می‌دهند یا انفاق دارند در حالیکه پیش از انقلاب بروز و ظهور عینی و مصداقی نداشت.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه  بیان داشت: کسی نمی‌تواند در وقف دخل و تصرف داشته باشد و آن را نابود کند، پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) همواره بر وقف سفارش داشتند و خود نیز موقوفات زیادی را وقف کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ابراز کرد: بسیاری از مسائل تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده، رفع آسیب های اجتماعی با مساله وقف می‌تواند حل شود.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: گاهی امکان رشد برخی خانواده‌ها وجود ندارد چراکه مشکلات اقتصادی دارند بنابراین از موضوعات مهم این است که ما موقوفاتی را برای چنین مواردی قرار دهیم.

وی اظهار داشت: سازمان اوقاف مشکلات واقفان را بررسی کرده و در رفع آنها کمک می‌کند، بنابراین کسی که وقف می کند می تواند، ورثه واقف صلاحیت اداره موقوفات را از دست داده باشد از باب شئونات حاکم موقوفاتی که فاقد تولیت است سازمان اوقفا وظیفه دارد که آن را با جهت اجرای نیات واقف اداره کند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: مدارس حوزه‌های علمیه قدیم و جدید بیشتر در مساجد ایجاد شدند که موقوفه بودند، خود حوزه‌های علمیه در معرفی این مراکز به عنوان موقوفه کوتاهی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عنوان کرد: امروز چند هزار طلبه در حوزه های علمیه با مکان های موقوفه تدریس و تحصیل دارند، ما 40 دانشگاه موقوفه داریم هزار مدرسه موقوفه، چندین هزار کتابخانه و چندمیلیون کتاب وقفی داریم، از کتابخانه مدرسه فیضیه کتابخانه مرحوم ملک از جمله این موارد است که کسی به آنها توجه نداشته است 6800 رقبه و موقوفه علمی و پژوهشی داریم که معرفی نشدند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره موقفات خدمات درمانی، بیان داشت: بیش از 25 درصد مراکز درمانی کشور موقوفه است، 133 بیمارستان موقوفه در کل کشور و 30 بیمارستان وقفی در تهران داریم که در باب وقف آن گزارشی تهیه نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ابراز کرد: امروز همه ما از خدمات وقف بهره برداری می‌کنیم حتی برخی خیابان ها و کوچه های شهرمان وقفی هستند، حسینیه جماران خود موقوفه است اما به جنبه وقفی آن توجه نمی‌شود.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: اماکن اطراف امامزادگان و بقاع متبرکه موقوفه هستند که به مردم خدمات ارائه می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عنوان کرد: یکی از عوامل افزایش فرهنگ وقف معرفی موقوفات به مردم و دوری کردن از خودخواهی و خودبینی است، اگر ما فرهنگ وقف را در جامعه ترویج و جهت دهیم طوری که در جامعه نهادینه شود بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد.

وی اظهار داشت: فرهنگ وقف باید طوری در جامعه ترویج یابد که هر کس یک موقوفه داشته باشد، ما اگر به تمدن اسلامی دوران پیامبر اکرم(ص) کنیم امکان توسعه فرهنگ وقف در بخش خرد و کلان وجود دارد، برای رسیدن به این منظور همه باید با دوری از خودخواهی و خودمحوری به فکر آیندگان باشیم./807/پ201/ب1

ارسال نظرات