۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۵۴۰۹۶۴
امام جمعه بجنورد:

استغفار سبب جلوگیری از سرافکندگی انسان در روز قیامت می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: انسان با توبه و استغفار در این دنیا بین گناهان خود و فرشتگان حجابی ایجاد می‌کند و سبب می‌شود در روز قیامت سرافکنده نباشد.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در درس اخلاق حوزه علمیه استان، با اشاره به جایگاه توبه و استغفار، اظهار کرد: ندامت و عزم ماهیت توبه را شکل می‌دهند.

وی افزود: از سوی دیگر پرداختن حقوق الناس و انجام دادن حقوق الله شرط قبول توبه به شمار می‌روند و آب شدن گوشت‌های حرام و روییدن گوشت پاک بر اندام و چشیدن رنج طاعت به جای شیرینی گناه و معصیت از شرایط کمال توبه و استغفار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: اگر کسی واقعاً و از عمق جان با استغفار صفحه سیاه جانش را تبدیل به صفحه نورانی کند و عطر استغفار مشام جانش را گندزدایی و گناه زدایی کرده و آن را خوشبو و معطر سازد و تصمیم و عزم راسخ بر بازگشت به گناهانی که از آنها توبه کرده است نداشته باشد استغفارش واقعی و توبه‌اش راستین خواهد بود.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: اما شرط قبول چنین توبه و استغفاری آن است که آنچه از حقوق مردم به عهده اوست بپردازد و آنچه هم از واجبات الهی را ترک کرده به جای آورد که دو نکته آخری هم اوج و کمال توبه و استغفار است.

وی با اشاره به دستاورد استغفار، اظهار کرد: حضرت امام خمینی با نگاه ژرف و عارفانه نتیجه و دستاورد استغفار و حقیقت آن را به‌گونه‌ای عالمانه و عارفانه تبیین و تشریح کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: امام راحل می‌فرماید: از اموری که برای شخص تائب لازم است بدان اقدام کند پناه بردن به مقام غفاریت حق‌تعالی و تحصیل استغفار است و مقام غفاریت و ستاریت ذات مقدس ستر عیوب و غفران تبعات ذنوب را اقتضا می‌کند.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی گفت: خداوند با عنایتش به وسیله استغفار با بنده عاصی‌اش کاری می‌کند که فرشته‌های مأمور بهشت گناهان و نیز اعضا و جوارح انسان همه چیز را فراموش می‌کنند و یا فرمان به عدم شهادت آنها می‌دهد و یا بین گناه بنده و آنها حجابی صورت می‌گیرد تا بندگانش سرافکنده و خجالت‌زده نشوند.

وی ادامه داد: گونه‌ها و جلوه‌های استغفار در زندگی انسان مسلمان فراوان است که اگر از این زاویه به سبک زندگی اسلامی نگاه کنیم استغفار بسیاری از حوزه‌های زندگی ما را در برمی‌گیرد./9314/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات