۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۵۴۱۴۹۱
گزارش دبیران همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع)؛

نوع مواجهه اهل بیت با اهل سنت مورد عنایت قرار بگیرد

دبیران کمیسیون های تخصصی همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) بر ضرورت پژوهش های بیشتر در مورد این امام همام تأکید کردند.
همایش بین المللی سیره و زمانه حضرت امام هادی(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه همایش بین المللی سیره و زمانه حضرت امام هادی(ع) عصر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این بخش، دبیران پنل های تخصصی در حضور اعضای هیأت رییسه همایش به ارائه گزارشی از کمیسیون های تخصصی خود پرداختند.

در قسمت اول حجت الاسلام والمسلمین محسن الويري که دبیری نشست «امام هادی (ع) و جریانهای فکری و سیاسی» برعهده داشت به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در این نشست شش مقاله ارائه شد که دو مقاله به مسأله خلق قرآن و موضع امام هادی(ع) در این زمینه بود.

وی افزود: همچنین مقایسه ای بین دیدگاه امام هادی(ع) و معتزله با این پدیده بود؛ دو مقاله دیگر پدیده غلو را مطرح کرد که مروری بر مهمترین غلاتی بود که مورد لعن امام هادی(ع) قرار گرفته بودند و نوع مواجه امام با این پدیده در دو بعد نظری و عملی نیز مطرح شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این که مقاله دیگر در مورد راهبردهای امام هادی(ع) در مواجهه با اهل سنت بود، ابراز داشت: مواجه حضرت با خطوط فکری اهل سنت مطرح شد و به عقیده ما این نوع فعالیت ها می تواند مورد الگو پذیری پژوهشگران جوان قرار بگیرد.

وی عنوان داشت: مقاله دیگر در مورد بازشناسی نقش های سیاسی و اجتماعی بانو «حُدَیث» تکیه شده بود و نکات مهمی مطرح شد که پژوهشی جدید به نظر می رسید.

در ادامه حجت الاسلام حسين حسينيان مقدم که ریاست پنل دوم با عنوان «امام هادی (ع) اصحاب و میراث علمی» را عهده دار بود با تأکید بر این که ترکیب نشست بسیار خوب بود، ابراز داشت: شخصیت های ایرانی، عراقی و همچنین حوزوی و دانشگاهی و البته خواهران و برادران در این پنل حضور داشتند.

وی عنوان داشت: در یکی از مقالات که از خواهران عراقی بود احکام شرعی قرآنی را از کلمات امام هادی(ع) و استدلال های ایشان در مسائل مختلف مطرح شد و همچنین بحث قلمرو مرجعیت امام در علوم نیز بحث شد.

حجت الاسلام حسینیان مقدم با بیان این که در مقاله دیگر 33 روایت امام هادی(ع) در مورد پیامبر مورد بحث قرار گرفته بود، ابراز داشت: نویسنده روایاتی که امام هادی(ع) در مورد پیامبر دارند را به لحاظ محتوا و سند بررسی کرده بودند که پیشنهاد کردیم شخصیت پیامبر را بر اساس روایات قوی و ضعیف ترسیم کنند تا بتوانند نقد محتوایی و سندی بهتری داشته باشد.

وی افزود: در ابتدای این نشست تخصصی نیز گزارشی در مورد اصحاب امام هادی(ع) مطرح شد که بنا بر گزارش شیخ طوسی تعداد اصحاب آن حضرت 176 نفر هستند که در حوزه های مختلف علوم از جمله در تاریخ نگاری و سیره نگاری نقش محوری داشته اند.

در بخش دیگری از این همایش پنل سوم نیز حجت الاسلام والمسلمین محمد هادي يوسفي غروي مدیر پنل تخصصی «سیره و زندگانی» با بیان این که در این کمیسیون یکی از مقالات در مورد نقش امام هادی(ع) در مورد تمهید بحث غیبت مطرح شد.

وی با اشاره به مقاله دوم ابراز داشت: مقاله دیگر نیز در مورد شعر امام هادی(ع) در مجلس متوکل بود که از نظر منابع مورد تحقیق قرار گرفت؛ مقاله دیگر از یکی از خواهران در مورد ارحام امام هادی(ع) مطرح شد.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی افزود: مقاله دیگر در مورد جعفر کذاب بود که نباید ابایی از لقب کذاب داشته باشیم چراکه عرف شیعه بوده و تعبیراتی از روایات آورده اند که شخصیت جعفر را نشان می دهد و این که شاید حتی قصد قتل امام زمان(عج) را داشته است.

در ادامه حجت الاسلام قاسم خانجانی به نمایندگی از پنل تخصصی «امام هادي(ع) عصر و زمانه» با اشاره به نخستین مقاله مطرح شده در این نشست اظهار داشت: در این مقاله عنوان می شود که ابناءالرضا(ع) با تربیت شاگردان بزرگی در اهواز نقش بسیار بزرگی در گسترش تشیع در اهواز و بعد قم داشتند.

وی عنوان کرد: در این مقاله عنوان می شود که در دوران امام هادی(ع) حضور اصحاب ائمه در اهواز بیشتر می شود و کتاب های حدیثی نیز از سوی اصحاب امام هادی(ع) در این شهر نوشته شده است.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که در مقاله دیگر در مورد بنی العباس و نوع مواجه آنها نسبت به امام هادی(ع) ابراز داشت: این دوران با توجه به مشکلات زیادی بر سر راه معتصم وجود دارد، حضرت از جانب او با اذیت و آزار کمتری رو به رو است که حتی در این دوران و یا بعد از معتصم افرادی از شیعیان به سامراء هجرت کردند.

وی افزود: در مقاله دیگر که ارائه شد نویسنده، متوکل را محور خلفای معاصر عباسی می داند و این که برخی از خلفای عباسی هم دوره امام غیر از متوکل، دیدگاه بد بینانه نسبت به امام و علویان نداشتند و حتی برخی نسبت به عظمت علمی امام اعتراف می کند./۱۳۳۰/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات