۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۴۱۶۲۸
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی:

اصل وحدت یک ضرورت و تکلیف بر پیامبر اکرم بود

حجت الاسلام مختاری گفت: اصل وحدت، انسجام و یکپارچگی بین مسلمین(خصوصاً) و بین پیروان ادیان توحیدی(عموماً) یک ضرورت و تکلیف از سوی خداوند متعال بر پیامبر اکرم(ص) بوده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین مختاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام  محمد حسین مختاری، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی امروز در وبینار وحدت در سیره و کلام حضرت محمد‌(ص) که در سالن همایش‌های دانشگاه مجازی جامعه المصطفی(ص) برگزار شد، با اشاره به ضرورت وجود وحدت میان تشیع و اهل تسنن، بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) به وحدت میان پیروان ادیان مختلف و مذاهب ملتزم بوده است.

حجت‌الاسلام مختاری با بیان این که به صورت بُعد نظری، وجود وحدت و یکپارچکی میان ادیان و پیروان مذاهب یک ضرورت است، اظهار داشت: در این که رسول خدا(ص) به این مهم قایل بوده، شکی نیست اما آنچه امروزه مورد بحث علما قرار میگیرد، روش و نحوه اعمال این ایده و این نظریه است که چگونه منجر به ایجاد وحدت و انسجام میان پیروان مذاهب شود.

وی ابراز داشت: مسأله وحدت بین ادیان بحث روشنی است، چرا که آیات مختلف قرآن کریم، احادیث و غالب رویدادهایی که بعد از هجرت در مدینه به وقوع پیوسته، شاهد این حقیقت است که ایجاد وحدت میان ادیان یکی از مأمورتهای محوری در ترویج دین خدا بوده است تا رابطهای همگرایانه میان پیروان ادیان نهادینه شود.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: پیامبر بزرگوار اسلام پس از ورود به مدینه چندین پیمان رسمی امضاء کردند که یکی از آن پیمانها، عقد قرارداد با اهل کتاب، یهودیان و پیروان سایر ادیان بود.

وی افزود: زمانی که بندهای مختلف این پیمان را مطالعه میکنیم، آشکار میشود که نبی اکرم(ص) چقدر در این جهت دغدغه دارند که با بهرهگیری از همه ظرفیتها و امکانات، ارتباط وسیعی میان پیروان ادیان ایجاد کنند.

رییس مؤسسه پژوهشی بین‌المللی عروه الوثقی تصریح کرد: اصل وحدت، انسجام و یکپارچگی بین مسلمین(خصوصاً) و بین پیروان ادیان توحیدی(عموماً) یک ضرورت و تکلیف از سوی خداوند متعال بر پیامبر اکرم(ص) بوده است.

وی با بیان این که شیوههایی که پیامبر اکرم(ص) برای ایجاد اتحاد اتخاذ کرده بودند، بسیار کارگشا بود، عنوان کرد: این شیوهها به سرعت توانست یک جامعه متشتت و متفرق را که خصومت و دشمنی دیرینهای با یکدیگر داشتند، متحد کرده و کلمه لا اله الا الله را به صورت یک فرهنگ در آن جامعه نهادینه کند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه گفت: خلق عظیم و دلسوزی و مهربانی دو عامل مهم و رمز موفقیت رسول خدا (ص) در ایجاد وحدت میان مسلمین و ادیان توحیدی به شمار میآید که علما در دوره معاصر نیز میتوانند آن بهرهگیری کنند.

وی با بیان این که خلق عظیم وصف اعطایی به رسول خدا(ص) است، اظهار داشت: خلق عظیم که الگوی والای بشری است، گرچه برخواسته از روحیه مطهر و متعالی پیامبر اکرم(ص) است اما در هر حال بر اساس آیه 4 سوره مبارکه قلم، این صفت بر پیامبر اکرم(ص) اعطا شده است.  

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) در کلام، سیره و رفتار برای مردم سراسر جهان الگو و سرمشق به شمار میآید، به همین علت در راستای تغییر افکار انسانها از ظلمت به نور به ویژه در نسل جوان میتواند مؤثر باشد./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات