۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۵۴۳۹۸۶
آیت الله مهدوی:

عذاب و رحمت الهی بدون دلیل متوجه کسی نمی شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: رحم خداوند به صورت دل بخواهی نصیب کسی نمی شود؛ یعنی بیهوده و بدون پشتوانه حکمت، کسی از رحمت الهی بهره مند نمی شود بلکه مصالح الهی در نظر گرفته شده است؛ یعنی اگر مصلحت باشد مرحوم خواهیم شد وگرنه عقاب می شویم.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: پیامبر اسلام گل سر سبد همه انبیا هستند.

وی در ادامه تفسیر سوره اسراء، آیه پنجاه و ششم که می فرماید«رَبُّكُمْ اعلَمُ بكُمْ إِن یَشَأ یَرْحَمكُمْ اَو ان یَشَأ یُعَذّبكُمْ وَ ما اَرسَلنَاكَ عَلَیْهِمْ وَكیلا ً» را تلاوت کرد و افزود: خداوند اعلم به بندگان است به همین سبب عذاب و عقاب انسان ها از سوی پروردگار تعیین می شود، در پایان همین آیه خطاب به پیامبر(ص) گفته می شود، شما وکیل برای مردم نیستید.

آیت الله مهدوی تبیین کرد: رد شدن جایگاه وکالتی برای پیامبر(ص) در معنای ظاهری یعنی ایشان نباید به عنوان وکیل مردم واقع شوند و از مردم به خاطر گناهانی که انجام می دهند دفاع کنند بلکه وظیفه دارند احکام الهی را منتقل کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که منشأ رحمت، مشیت الهی است، ادامه داد: رحم خداوند به صورت دل بخواهی نصیب کسی نمی شود یعنی بیهوده و بدون پشتوانه حکمت کسی از رحمت الهی بهرمند نمی شود بلکه مصالح الهی در نظر گرفته شده است، یعنی اگر مصلحت باشد مرحوم خواهیم شد وگرنه عقاب می شویم.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: مصلحت برای رحم کردن به یک شخص مواضع مختلفی دارد، مثلاً اگر شخص فعل خیری را انجام دهد، مورد رحم الهی واقع می شود یا این که شخص دیگری برای او دعا می کند و خداوند به او رحم می کند و یا این که اگر در موضعی خاص مورد رحمت خداوند واقع نشود، از دین خارج می شود لذا خداوند به او رحم می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: مصلحت در عذاب برای به کمال رساندن افراد است؛ آیه ای از قرآن می فرماید اگر به خاطر کم ظرفیتی برخی از مسلمانان نبود به کفار آن قدر از نعمت های دنیوی می دادیم که سقف خانه هایشان را از طلا بسازند؛ البته عذاب در یک معنایی برای آزمودن شخص مؤمن نیز واقع می شود.

وی در تفسیر آیه پنجاه و پنجم سوره اسرا که می فرماید«وَ رَبُّكَ اَعْلَمُ بمَن فِی السَّموَاتِ وَ الأَرْض ِ وَلَقَدْ فصّلْنَا بَعْضَ النّبيّينَ عَلَى بَعْض ٍ وَ آتَینا داوُدَ زَبُورًا » اظهار کرد: خداوند تفضیل دهنده برخی از انبیا به برخی دیگر است یعنی ولایت انبیا مختلف یکسان نیست و روایات تصریح می کند که پیامبر اسلام(ص) گل سر سبد همه انبیا بوده اند./867/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات