۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۵۴۴۵۲۵
رییس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه علمیه:

تمدن‌سازی بدون ورود رسانه‌های دینی ممکن نیست

حجت الاسلام حسینی کوهساری با اشاره به مراحل چهارگانه برای رسیدن به تمدن سازی نوین اسلامی بر نقش پژوهش و فناوری در این عرصه تأکید کرد.
حجت الاسلام حسینی کوهساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام سید اسحاق حسینی کوهساری رییس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه علمیه در این مراسم با اشاره به رابطه علم و پژوهش و تمدن نوین نوین اسلامی ابراز داشت: امروزه در محافل گوناگون بحث از تمدن نوین اسلامی است؛ اگر در یک نگاه کلان به دین در عرصه بین الملل توجه کنیم می توانیم بگوییم دین از یک عصر انزوا به روزگار فعلی رسیده است.

وی افزود: امروز روزگار دین به عنوان یک عنصر فعال در مناسبات بین المللی است، هرچند در نیمه اول قرن بیستم عرصه بین الملل تحت تأثیر دو نظام معرفتی مارکسیستی و لیبرال دموکراسی غرب قرار گرفته بود که در یک نقطه اشتراک داشتند و آن تحول آفرین نبودن دین بود.

حجت الاسلام حسینی کوهساری با تأکید بر این که در نظام های غربی برای دین ارزش قائل نبودند، ابراز داشت: آنها یا اصلا دین را افیون ملت ها می دانستند و یا نهایتا آن را در امور شخصی محدود می کردند؛ در چنین شرایطی انقلاب اسلامی ما با یک ادعای بزرگ یعنی بنا کردن حکومت بزرگ دینی در پهنه بین الملل برای دستگیری از مستضعفان عالم به پیروزی می رسد.

وی عنوان داشت: در مقام عمل نیز چندین کشور اسلامی از جمله مصر، لبنان، اردن و سوریه در آن دوران در یک جنگ شش روزه قسمت هایی از کشور اسلامی خود را به یک رژیم صهیونیستی تقدیم کردند؛ امروزه قطعا در دین در مناسبات بین المللی یک عنصر فعال و تعیین کننده است.

رییس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه علمیه با اشاره به این که می توان آینده را برای خودمان به خوبی رقم بزنیم، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «ما در آستانه نوسازی تمدن اسلامی هستیم» و امروز در یک پیچ تاریخی مسیر تمدنی عالم در حال تغییر است، البته تمدن های رقیب ما نیز بدون شک در حال افول هستند.

وی عنوان کرد: می شود مسیر تمدنی تاریخ را عوض کرد و ما امیدواریم در این نقطه حساس تاریخی، دنیای اسلام سهم خود را از تاریخ بگیرد در غیر این صورت قطعا ضرر خواهیم کرد، همچنانکه در نقطه تاریخی جنگ جهانی دوم دنیای اسلام هیچ نقش و تأثیری نداشت و به همین جهت نزدیک به یک قرن است که هزینه می دهیم.

حجت الاسلام حسینی کوهساری با تأکید بر این که در این مرحله تاریخی تحولات تمدنی در دست رغم خوردن است، یادآور شد: اگر بخواهیم به تمدن نوین اسلامی برسیم، اصحاب فکر و اندیشه و البته مقوله پژوهش و فناوری باید وارد صحنه شود که به نظر می رسد باید چهار مرحله را سپری کرد.

وی ابراز کرد: بعد از تولید فکر و اندیشه، مرحله اول گفتمان سازی است و آن زمانی است که فکری در جمع علما و اندیشمندان و نخبگان مقبول واقع شود، هرچند در بسیاری از مراکز پژوهشی به آن کمتر توجه می شود، بنابراین یک کتاب یا یک اثر علمی باید به جامعه نخبگانی برسد و بعد از نقد و بررسی وارد متن جامعه شود.

رییس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مرحله بعد جریان سازی است، یعنی یک نظریه باید به توده های مردم یا جمع های مختلف نخبگانی منتقل شود؛ در این زمینه وجه ممیزی که باید نقش ایفا کنند، رسانه ها هستند و مسأله دیگر توجه به جوامع هدف و طبقه بندی مخاطبان است.

وی با بیان این که مرحله سوم فرهنگ سازی است، ابراز کرد: بسیاری از افکار تولید شده و در فضای مخاطبان منتشر هم می شود ولی ممکن است یک جریان زودگذر باشد و مرحله آخر نیز تمدن سازی است که در این بخش حتما باید به ابعاد بین المللی توجه کافی شود.

حجت الاسلام حسینی کوهساری یادآور شد: یک تمدن برای دوام باید به نیازهای حال و آینده پاسخ بدهد و اسلام و اندیشه هایی که در انقلاب اسلامی ما وجود دارد، این ظرفیت را دارند./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات