۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۵۵۱۳۸۹
آیت الله سیفی مازندرانی:

حرمت نقد فرمان و دستور پیامبر و ائمه از ضروریات دین و مذهب است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: حرمت نقد فرمان و دستور نبی مکرم و امامان معصوم از ضروریات دین و مذهب ما است، چراکه ما عصمت آنها را در علم کلام به دلیل عقلی مستقل اثبات کرده ایم یعنی عقل حکمی برای اطاعت از کسی که احتمال لغزش و خطا در او هست، ندارد.
آیت الله سیفی مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اجتماع اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در اعتراض به ایجاد شبهه هایی درباره ائمه طاهرین(ع) در دفتر حضرت آیت الله نوری‌همدانی برگزار شد.

آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در این دیدار با بیان این که سخن از شعار نیست بلکه سخن از دلیل است، اظهار داشت: مسأله ای که می خواهیم مطرح کنیم، لزوم اطاعت پذیری از پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام معصوم و ولی امر شرعی است.

وی افزود: در مقوله اول، حرمت نقد فرمان و دستور نبی مکرم و امامان معصوم از ضروریات دین و مذهب ما است، چراکه ما عصمت آنها را در علم کلام به دلیل عقلی مستقل اثبات کرده ایم یعنی عقل حکمی برای اطاعت از کسی که احتمال لغزش و خطا در او هست، ندارد ولی زمانی حکم به وجوب می کند که اولا مبلغ عن الله و متصل به وحی باشد و ثانیا احتمال خطا و لغزش نداشته باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الأمر منکم» عنوان کرد: در حقیقت این آیه و دیگر آیات قرآن ارشاد به حکم عقل است؛ مطابق آیات قرآن شرط ایمان این است که وقتی فرمانی از دهان پیامبر بیرون می آید او را حاکم قرار دهند و وقتی که راه را نشان داد حتی در درون خود نیز ناراحت شوند.

وی تأکید کرد: طبق آیه «فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً» به صورت قطعی حرمت نقد پیامبر و معصومان را نشان می دهد، یعنی باید ایمان در جان انسان رسوخ پیدا کند؛ لفظ نقد یک لغت فارسی است که به معنای بیان نقطه ضعف و عیب است و اجرای آن در مورد پیامبر و امام معصوم، با عصمت آنها در تضاد است.

آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به روایتی در مورد جواز نقد پیامبر که از سوی برخی مطرح شده است، عنوان داشت: سخن اخیر برخی مسؤولان خلاف ضروری دین است و اصلا موضوع روایت چیز دیگری است؛ برای ما سؤال است که چرا این مسؤول در مسائل مختلفی در برابر سخن ولی امر مسلمین موضع گرفته است؟.

وی ادامه داد: در قضایای مختلف از جمله برجام، مذاکرات، حضور زنان در وزرشگاه ها و اقتصاد مقاومتی این مسأله چندین بار دیده شده و این بار اول نیست که بگوییم ایشان خطا و اشتباه کرده است، یعنی این مسأله حمل بر تعمد می شود و ما نمی توانیم از آن بگذریم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در مورد غیر معصوم نیز روایات لزوم توجه به سخن ولی فقیه زیاد است، عنوان داشت: امام زمان(عج) خود فرموده اند که این چنین شخصی اگر بین شما بود «باید او را بین خود حکم قرار بدهید چراکه من او را در بین شما حاکم قرار دهید» که شیخ انصاری از همین روایت معنای ولایت مطلقه ولی فقیه را اثبات کرده است.

وی عنوان کرد: امام راحل فرمود: «ولایت فقیه همان ولایت رسول خدا است»، حالا آقای برخی شما چطور ادعا می کنند در خط امام هستند؛ برخی می گویند این سخنان خلاف وحدت است اما می گوییم وحدتی ارزش دارد که حول اعتصام بحبل الله باشد نه این که فردی هرچه خواست بر خلاف سخن ولی فقیه موضع بگیرد و ما در برابر او سکوت کنیم.

آیت الله سیفی مازندرانی در پایان با بیان این که موضع گیری در برابر این چنین سخنانی رسالت انقلابی ما است، یادآور شد: می خواهیم دنیا و جوانان ما بدانند که ما مستدلات ما نصوص قرآنی است و حرف و اعتراض ما نیز در همین راستا است./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات