تأخیر انداختن نماز اول وقت انسان را از رضوان الهی دور می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: ساهون کسی است که نمازش را از اول وقت به تأخیر بیندازد.
وی در ادامه تفسیر سوره اسراء، آیه هفتاد و هشتم که می فرماید«أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا» را تلاوت کرد و افزود: این آیه بیان می دارد نماز را از زمان نماز ظهر و عصر تا غسق الیل یعنی نماز مغرب و عشاء و همچنین قرآن الفجر یعنی نماز صبح را به پا دار.
آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: قرآن الفجر که به نماز صبح نسبت داده شده است گاهی به صورت اشتباه تفسیر شده است؛ برخی از مفسران در ابتدا بیان کرده اند، قرآن همین کتابی است که بر پیامبر(ص) نازل شده است و همچنین می گویند به خاطر این که در نماز صبح سوره هایی از قرآن خوانده می شود خداوند آن را قرآن الفجر نامیده است که این دیدگاه ها نوعی تحمیل ذهنیت به الفاظ قرآنی است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که بدون دلیل نمی توان در مباحث تفسیری مسأله ای را با قاطعیت بیان کرد، توضیح داد: واژه قرآن لفظاً اسم مفعول است و به معنای خوانده شده می باشد؛ مشهود بودن نماز صبح به خاطر این است که این نماز استثنائاً نزد ملائکه شب و روز به صورت توأمان است؛ البته در روایتی آمده است که مشهود بودن نماز صبح منوط به این است که نماز صبح را اول وقت بخوانیم.
امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: روزی که علامه میرجهانی به اصفهان آمدند یکی از عزیزان اصفهان همه علمای اصفهان را دور یکدیگر جمع کرد و پدر بنده نیز در جلسه حضور داشتند و بنده هم که در آن زمان جوان بودم به اعتبار پدرم در آن جلسه حضور یافتم، بعد از مدتی بحثی پیش آمد در رابطه با نماز اول وقت و علامه میرجهانی گفتند، کسی که نماز اول وقتش را به تأخیر می اندازد، گناه می کند و زمانی که به نماز مشغول می شود گناهش بخشیده می شود ولی این نماز رضوان الهی را به دنبال نخواهد داشت.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: البته تأخیر انداختن نماز، از اول وقت که در روایات به آن اشاره شده است چندین مورد بیش تر نیست؛ هیچ کجای دین وجود ندارد که به خاطر درس خواندن یا رانندگی کردن نماز را از اول وقت، تأخیر بیندازیم؛ حضرت ولی عصر(عج) کسی را که نماز مغربش را بعد از زیاد شدن ستارگان در آسمان بخواند و یا نماز صبحش را در حالی بخواند که ستاره ای در آسمان نیست، لعن کرده اند؛ البته این مسأله در سوره ماعون نیز آمده است که اگر کسی به نمازش استخفاف داشته باشد، در ویل واقع می شود که یکی از درکات جهنم است؛ امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، ساهون در سوره ماعون یعنی تأخیر انداختن نماز از اول وقت بدون داشتن عذر./867/پ203/ب1