۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۵۵۱۸۶۶
آيت الله نمازي:

نقد عملكرد امام معصوم معنا ندارد

نماينده ولي فقيه در كاشان نقد را ارزيابي دانست و با اشاره به اينكه ارزيابي عملكرد امام معصوم معنا ندارد، گفت: امام معصوم براساس هوا و هوس حرف نمي زند و سينه و قلب او آينه علم الهي و داراي علم لدني است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي بعد از ظهر امروز درپنجمين جلسه شوراي اداري شهرستان كاشان كه در تالار فرهنگ برگزار شد برخدمتگزاري به مردم از سوي مسؤولان تأكيد كرد و گفت: مردم ايران شايسته خدمتگزاري هستند و از هر گره اي از كار مردم كه به دست مسؤولي گشوده مي شود كوتاهي نكنيد.

وي به بخشي از فرازهاي فرمايشات اميرمومنان(ع) به محمد ابن ابي بكر والي و حاكم مصر اشاره كرد و گفت: اميرمومنان(ع) بعد از انتصاب محمد ابن ابي بكر به عنوان والي مصر در نامه اي به او مي فرمايد، تصور نشود چون مدير و كارگزار و مسؤول هستي همه بايد در مقابل شما تواضع كنند.

آيت الله نمازي ابراز کرد: با مردم با فروتني و با كلام نرم و با چهره باز و خوشرو با مردم صحبت كنيد و عبوس نباشيد و در رويارويي با مردم نيز مراقب باشيد حتي در نگاه به مردم تبعيض قائل نشويد و اينگونه نباشد افرادي كه داراي موقعيت اجتماعي هستند تحويل بگيريد و نسبت به افرادي كه داراي موقعيت اجتماعي نيستند بي تفاوت باشيد.

وي افزود: بايد مراقب باشيد نه صاحبان زر و زور و قدرت طمع كنند و بخواهند امتياز بگيرند و نه اينكه مردم ضعيف به دليل تبعيض با مردم از شما مسؤول مأيوس شوند.

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: بايد آماده باشيد تا فرداي قيامت براي تبيعض هايي كه بين مردم داشتيد پاسخگو باشيد، چرا عملكرد هاي خرد و كلان و پنهان و آشكاري كه در دنيا انجام داده ايدبايد پاسخگو باشيد.

آيت الله نمازي در ادامه با اشاره به سخنان اخير رييس جمهور در ارتباط با جايگاه امام و امامت و نقد كردن همه در جامعه اسلامي، بیان کرد: خارج از تمامي مباحث سياسي هيچ اعتقادي به دو جريان سياسي اصولگرا و اصلاح طلب ندارم، چرا كه در نظام سياسي اسلام تنها دو ركن امامت و امت است و اين حرف قرآن و كلام الهي است.

وي ادامه داد: گروه ها و احزاب سياسي در قانون اساسي اگر در محدوده جغرافياي سياسي امت قابل تعريف باشند اشكالي ندارد، اما اگر اهداف و سياست هاي آنها باج خواهي از دولت براي گرفتن كرسي باشد، اين تفكر با ايده ها و اهدافي كه در نظام توحيدي تعريف شده سازگاري ندارد.

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به سخنان رييس جمهور مبني بر نقد ائمه معصومين و اعلام موضع مراجع تقليد و حوزه علميه قم و ديگران و تكذيب دفتر رييس جمهور گفت: نقد كردن و نقد نكردن امام معصوم يك بحث صرف سياسي نيست، بلكه بحث اعتقادي است.

آيت الله نمازي بیان کرد: باور و شناخت ما نسبت به جايگاه ائمه معصومين(س) از اميرمومنان(ع) تا امام زمان(عج) يك بحث اعتقادي و شخصي است بايد روشن شود نگاه ما به جايگاه امامان معصوم چه نوع نگاهي است.

وي با اينكه براي نقد ائمه معصومين روايات زيادي است، به روايتي از كتاب شريف اصول كافي در بحث امام شناسي اشاره كرد و گفت: راوي مي گويد در محضر امام رضا(ع) به حضرت گفتم در مسجد تعدادي از مردم درباره جايگاه امام بحث مي كردند، امام رضا(ع) لبخندي زد و فرمود، مردم نسبت به جايگاه امام شناخت ندارند و اين اظهار نظرها ريشه و پايه و اساس علمي ندارد.

نماينده ولي فقيه در كاشان ادامه داد: امامت و ولايت اساس دين است و اگر امامت را از اسلام حذف كنيد اسلام به مرور زمان از بين خواهد رفت، بنابراين جايگاه امامت برتر از آن است كه انسانها بتوانند به آن دسترسي داشته باشند و نسبت به آن شناخت كامل داشته باشند و با اين عقل و فهم و دركي كه ما داريم نمي توانيم وارد اين ميدان شويم.

آيت الله نمازي گفت: امامت با راي انتخاب نمي شود بلكه منصب آسماني است و امام مانند انتخاب رييس جمهور نيست كه با آراي مردم انتخاب شود، امام را بايد خدا انتخاب كند، چرا كه هر امامي در عصر خود تك است و همطراز و هم سطح و هم وزن ندارد و هيچكس نمي تواند به ساحت ميدان امامت نزديك شود و هيچ دانشمندي نمي تواند خودش را رقيب و حريف امام در عرصه امامت بداند.

وي افزود: امام معصوم جانشين دارد اما بدل و رقيب و نظير و مشابه ندارد و نقش امام روي زمين مانند نقش ستاره در آسمان است و همانگونه كه ستارگان آسمان از دسترس انسان دور است و دست نيافتني است، جايگاه امام نيز مانند جايگاه ستارگاه در آسمان است و دست نيافتني و از دسترس انسان خارج است.

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: چنين جايگاهي را چگونه مي توان در اختيار افكار عمومي قرار داد تا آنها امام شناسي كنند و امام را انتخاب كنند چرا كه امام انتخاباتي نيست.

وي افزود: معناي واژه نقد چيزي را مورد كنجكاوي و ارزشيابي قراردادن است و نقد با اعتراض متفاوت است، چرا كه اعتراض زير سؤال بردن است اما نقد ارزيابي كردن است و ارزيابي عملكرد امام معصوم معنا ندارد چون معصوم براساس هوا و هوس حرف نمي زند و سينه و قلب امام آينه علم الهي است و داراي علم لدني است و از آسمان شارژ مي شود و مانند علم ما نيست كه از روي زمين شارژ شود آسماني است.

به گفته وي، اگر منظور از نقد اين باشد كه عملكرد امام  را ارزشيابي كنند، هيچكس حق ورود به ساحت راه ورود ندارد چرا كه قول و عمل و تقدير امام بر بشر حجت است.

آيت الله نمازي تأكيد كرد: اينگونه نيست كه در عصر ظهور امام زمان(عج) مجاز باشند اشكال كنند و اعتراض كنند، چرا كه عمل معصوم عمل آسماني و داراي فلسفه و حكمت است.

نماينده ولي فقيه در كاشان در ادامه ابراز اميدواري كرد اين مباحث در حوزه هاي علميه و دانشگاه بايد به تفسير كنكاش و ارزشيابي و بحث شود، چرا كه جامعه ما جامعه امامت است و رهبر در نظام اسلامي امام جامعه است و انسان های روي زمين بايد به دنبال امام حركت كنند./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات