۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۵۳۱۵۲
آیت‌الله علم الهدی:

حضرت زهرا منشأ و تداوم بخش خط امامت بودند

آیت‌الله علم الهدی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) با مجاهدت خود خط‌ساز بودند، گفت: پیامبر به مردم فرمودند اگر شما علی(ع) را از دست دادید سراغ زهرا(س) بروید تداوم خط زهرا(س) به وسیله جریان امامت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و نسل ایشان ادامه پیدا کرده است.
آیت‌الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در ویژه برنامه سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با اشاره به روایتی از انس ابن مالک در کتب روایی اهل سنت اظهار کرد: روزی پیامبر(ص) بعد از اقامه نماز جماعت صبح به مردم گفتند: «ای جماعت مسلمانان هر کس خورشید را از دست دهد، پس بايد به ماه تمسك جويد و در فقدان ماه دست به دامان زهره شود و اگر زهره را نيابد، به دو ستاره‏ صبح پناه آورد».

وی تصریح کرد: از ایشان سوال شد که یا رسول‌الله(ص) منظور از آفتاب، ماه، زهره و دو ستاره صبح چیست؟ ایشان فرمودند: «من خورشیدم، على ماه، و فاطمه زهره است و دو ستاره حسنين(ع) هستند. آنان و كتاب خدا دو دستاويز بشریت هستند و هرگز از يكديگر جدا نمى‌‏شوند تا در كنار حوض كوثر به من ملحق شوند».

آیت الله علم الهدی با اشاره به نکته این حدیث، که تشبیهات پیامبر است ابراز کرد: پیامبر(ص) بیشتر آموزه‌های خود را با تشبیهات ارائه می‌کردند زیرا مردم آن زمان، توان درک و ظرفیت اسرار و بیانات پیامبر(ص) را نداشتند تا زمانی که آیندگان با ظرفیت فکری بیشتر می‌آیند، بتوانند از این تشبیهات به نکات و رموزی پی ببرند.

حضرت زهرا ترسیم‌کننده خط هدایت بودند

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به لفظ «افتقاد» در متن عربی این روایت خاطرنشان کرد: افتقاد یعنی که شما خورشید و ماه را گم می‌کنید که به بی‌توجهی مردم نسبت به رهنمودهای پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) اشاره دارد، نقش‌آفرینی‌ ستاره زهره زمانی است که ماه در محاق یعنی غیبت است؛ زمانی‌که حضرت علی(ع) را بعد از پیامبراکرم(ص) از خلافت محروم کردند، ماه ولایت در محاق شد و مردم راه را گم کرده و نمی‌دانستند صراط مستقیم چیست.

وی با اشاره به این جمله «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی ‏فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی» از پیامبراکرم(ص) عنوان کرد: ایشان از صدیقه طاهره(س) این گونه تعبیر کرد‌ه اند که فاطمه بخشی از وجود من و سرمایه من است اگر فاطمه نبود مسیر و خط گم می‌شد و مردم نمی توانستند خط و مسیر مستقیم پیامبر(ص) را درک کنند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه حضرت زهرا(س) با مجاهدت خود خط‌ساز بودند، افزود: پیامبر به مردم فرمودند اگر شما علی(ع) را از دست دادید سراغ زهرا(س) بروید تداوم خط زهرا(س) به وسیله جریان امامت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و نسل ایشان ادامه پیدا کرده است؛ جریان مجاهده و خطی که صدیقه اطهر(س) ترسیم کرده‌اند دقیقا بر امامت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) متصور است.

سرآغاز نهضت ابا عبدالله منتسب به حضرت فاطمه است

آیت‌الله علم الهدی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: امام حسین(ع) در پاسخ به درخواست بیعت با یزید فرمودند: مانند من با یزید بیعت نمی کند، خدا و رسولش راضی نیستند به این بیعت، آن دامانی که مرا پرورش داده و تربیت کرده است امتناع دارد از اینکه من با یزید بیعت کنم.

وی تصریح کرد: در واقع اباعبدالله الحسین(ع) سرآغاز قیام و نهضت خود را به فاطمه زهرا(س) نسبت می دهند و می گویند مقتضای دامانی که در آن پرورش یافته ام این است که مقابل دشمنان خدا بایستم و بیعت نکنم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نقل است از امام محمدباقر(ع) که به جابربن عبدالله انصاری درباره مصحفی که از حضرت فاطمه زهرا(س) به ایشان رسیده است، تمام وظایف ائمه اطهار(ع)، نوع موضع‌گیری در جریانات و موقعیت‌هایی که دوران امامت ما پیش می آید در این مصحف است که باید در دست یکایک ما معصومین باشد تا تکالیف و وظایف خود را از آن برداریم.

وی با بیان اینکه حضرت زهرای مرضیه(س) به عنوان منبع امامت و ولایت مجموعه آموزه‌هایی که برای امامت ائمه لازم بود در فرمایشات خود مطرح کرده‌اند، اظهار کرد: در دورانی که امیرمؤمنان علی(ع) در محاق قرار گرفت، حضرت فاطمه(س) روشنگری کردند از نظر خط ‌سیاسی دادن به امت اسلام مطالبی بود که دقیقا حجت را بر همه تمام کرد، هم ریشه عنادی که دشمن در کنار زدنِ امیرمومنان(ع) بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) انجام دادند و نقشی که انحراف رهبری از خط امامت داشت، برای مردم روشن کردند.

روشنگری مردم در زمان غصب خلافت

آیت‌الله علم الهدی به ادامه فرمایشات حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره و مطرح کرد: هدایت و رهبری باید در تداوم وحی باشد که پیامبر(ص) تشکیل امت دادند و رهبری امت به دست ایشان بود و به وسیله وحی امت را رهبری می کردند، آنگاه بنا شد این رهبری از جریان نبوت و حی پیامبر(ص) تنازل کند، رهبری امت را از قله‌های پر فراز امامت دور کردند در حالی که اصول نبوت باید بر مردم حاکم باشد و این اصول در دست کسی است که براساس قواعد و اصول نبوت متخصص امور دین و دنیای مردم باشد که آن شخص علی بن ابیطالب(ع) است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مخالفان همه این مسائل را برهم زدند یعنی مسأله انحراف، تنها جابه جایی قدرت نبود بلکه در غصب خلافت مسیر امامت منحرف شد که حضرت زهرا(س) روشنگری کردند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: طبق فرمایشات حضرت زهرای اطهر(س) زندگی اجتماعی و سیاسی امت باید روی قله رسالت و پیامبری پیامبر(ص) قرار می گرفت، زیربنای رهبری امت را باید جریان وحی و نبوت پیامبر(ص) تشکیل می‌داد، رهبر نیازمند تخصص در تمام فرامین و اوامر الهی، تعالیم آسمانی ذات مقدس پروردگار است تا زندگی اجتماعی مردم را براساس قواعد اداره کند./934/پ202/ب1

ارسال نظرات