۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۵۵۴۹۳۷
با موضوع سی و ششمین جشنواره فیلم فجر؛

سلسله جلسات گفتار عصر برگزار شد

سلسله جلسات گفتار عصر با موضوع «سی و ششمین جشنواره فیلم فجر» با حضور وحید جلیلی برگزار شد.
وحید جلیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، سلسله جلسات گفتار عصر با موضوع «سی و ششمین جشنواره فیلم فجر» با حضور وحید جلیلی، معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با موضوع «چالش های عبور از سینمای سانسور» امیر سعاتی با موضوع «لاتاری؛ عبور از سینمای پهلوی به سینمای پهلوانی» و جمال یزدانی با موضوع «به وقت شام؛ سینمای انقلاب در مصاف اسلام آمریکایی» شامگاه دوشنبه 23 بهمن در حسینیه هنر برگزار شد.

وحید جلیلی، معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در این نشست با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در فضای سیاسی و فرهنگی در شرایط فعلی وجود دارد این موضوع است که از پرداختن به پرسش های درست محروم شده ایم، اظهار کرد: به همین دلیل در این وضعیت وقتی سؤالات قلابی رواج پیدا می کند و برکتی در این پرسش ها به دست نمی آید.

سردبیر سابق ماهنامه سوره با بیان اینکه یکی از مسائلی که به طور مشخص در فضای هنر و سینمای ایران مطرح می شود، بحث سانسور در سینما است، تصریح کرد: در حال حاضر ما مبتلا به سینمای سانسوری هستیم و این درحالی است که این سانسورها حتی در علوم انسانی نیز وجود دارد.

این فعال فرهنگی با اشاره به این مطلب که سینمای سانسور سینمایی است که بسیاری از قابلیت های سینما کنار گذاشته می شود، بیان داشت: در این سانسور ها اجازه شکوفایی به سینما به ما هو سینما داده نمی شود.

بنیانگذار دفتر مطالعات چبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما در حوزه قابلیت های فنی سینما رشد کرده ایم، تصریح کرد: این رشد به این دلیل است که از همان اوایل شروع انقلاب امام (ره) برای سینما برنامه داشته اند و در همان فرصت کوتاه سرفصل ها را به سینما اختصاص دادند.

جلیلی با اشاره به این مطلب که امام (ره) در همان اوایل انقلاب از سینما به عنوان فرصت یاد کرد، بیان داشت: این سخن حتی برای افراد مدرن سنتی آن دوران هم سؤالاتی را ایجاد کرد که چطور این سینمای پر از فسخ و فجور می تواند فرصتی برای انقلاب باشد.

معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه با توجه به پیش بینی های امام (ره) درباره سینما، امروز سینمای ایران جزء ده سینمای برتر جهان است، تصریح کرد: بعد از آمریکا و هند که سالانه 700 فیلم تولید می کنند ایران با تولید 100 تا 200 فیلم در رده های بعدی سینمای برتر جهان قرار دارد.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد نسبت به عملکرد صدا و سیما در عرصه فیلم سازی نسبت به معرفی و شناخت و جایگاه انقلاب اسلامی گفت: صدا وسیما حاضر به هم افزایی با رویش های گسترده و با کیفیت انقلاب اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه فضای صدا و سیما فضای تحریم بچه های انقلاب است، تصریح کرد: در واقع این فضا، یک فضای زرد در بخش های هنری و سیاسی است و آنان در این فضا اختلاف فاز دارند و در عین حال این فضا نخبگانی نیست و فقط می خواهند انفعال نفسانی خودشان را تعمیم بدهند.

جلیلی با بیان اینکه به وقت شام و لاتاری که ساخته می شود در حوزه مفاهیم و تاریخ انقلاب است که دست خالی صدا و سیما را رو می کند، اظهار کرد:  دراین شرایط بهتر است صدا و سیما از علمداری ارتجاع دست بردارد تا بتواند عقب افتادگی خود را جبران کند و به هم افزایی با جبهه انقلاب برسد./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات